רשות השידור לא מגנה על עיתונאיה מפני תביעות

מתחילת הליך הפירוק הפכו העיתונאים ברשות חשופים לתביעות ■ אגודת העיתונאים בת"א לכנ"ר: "היה ולא תינתן התחייבות רשמית להגנה משפטית מלאה, עיתונאי רשות השידור לא יוכלו להמשיך בעבודתם"

ברשות השידור שבפירוק אין מנגנון הגנה אוטומטי על העיתונאים מפני תביעות אישיות. ממכתב ששלחה אגודת העיתונאים בתל-אביב, בראשות רותם אברוצקי, באמצעות עו"ד אילן בומבך, עולה, כי החל מתחילת הליך הפירוק הפכו העיתונאים ברשות חשופים לתביעות משפטיות, בניגוד למצב ערב הפירוק. על-פי אגודת העיתונאים, "איש לא טרח להזהיר את העיתונאים ואת כלל העובדים בעניין זה".

על-פי המכתב, שנשלח לכנ"ר פרופ' דוד האן, "אף שהרשות חסינה מתביעות עקב הליך הפירוק הסטטוטורי בו היא מצויה, הרי שכאשר מוגשות תביעות אישיות נגד העובדים עצמם, הם עצמם אינם זוכים לחסינות שכזו... הכנ"ר היה אמור להפקיד מכתב בידי הרשות, שבו הוא מודיע שהוא מקבל על עצמו גם את הגנת העיתונאים, ובכלל זה נשיאה מלאה בשכר-הטרחה של עורכי הדין וכן תשלום - במידת הצורך - של הפיצויים שייפסקו לחובת עובדי הרשות. עם זאת, עד היום לא הופקד מכתב שכזה".

עובדי מערכות עיתונאיות זוכים בדרך-כלל לגיבוי של גוף התקשורת שבו הם עובדים, המגן עליהם במקרים של תביעות דיבה ולשון הרע, מממן להם הגנה משפטית ומבטח אותם מפני תביעות.

לאורך השנים גם עובדי רשות השידור זכו להגנה כזו, אולם על-פי בדיקת העיתונאים, זו הופסקה מאז עברה הרשות להליך פירוק לפני כשנתיים.

במכתב ששלח עו"ד בומבך נכתב כי הרשות אכן שוכרת משרד עורכי דין עקב תביעות שמוגשות כנגד עיתונאים, אולם רק כשמדובר בתביעות שהוגשו כנגד עובדי הרשות טרם תחילת הפירוק.

"כמובן שמדובר במצב מטריד, שבו אין כל הסדרה רשמית של עניינים מהותיים אלה... מסתבר כי העניין מטופל כיום כטובה שנעשית לעובדים, או כמשהו שנתון לשיקול-דעת הכנ"ר והלשכה המשפטית.

"הרשות דורשת להוציא באופן מיידי התחייבות רשמית בכתב להגנה משפטית מלאה על עיתונאי רשות השידור במקרה של תביעה בגין העבודה העיתונאית, הכוללת נשיאה בתשלום הפיצויים וההוצאה המשפטיות במידת הצורך. היה ולא תינתן התחייבות רשמית שכזאת, הרי שעיתונאי רשות השידור לא יוכלו להמשיך בעבודתם".

מרשות השידור לא נמסרה תגובה.