2015 הייתה שנה אומללה לסחורות, אך לא לכותנה; ומה הלאה?

הביקוש לכותנה ירד אבל מזג אוויר קשה פגע גם בהיצע וכך, בזמן שמחיר רוב הסחורות צנח, מחירה דווקא עלה ■ התחזית למחיר הכותנה בהמשך: יהיה סגריר

כותנה, חקלאות סחורות  / צלם: פוטוס טו גו
כותנה, חקלאות סחורות / צלם: פוטוס טו גו

הגשם (בגרסה העברית ברד) ירד אולי בדרום ספרד, אבל בארה"ב הוא ירד בעיקר על חגורת הכותנה, שנמתחת מטקסס עד ג'ורג'יה. הממטרים שסיימו את העונה הגבילו את היצע הכותנה המשובחת, והפכו את הסחורה הזו לאחת הבודדות שעלו במחיר בשנה החולפת.

2015 היתה שנה אומללה לסחורות האחרות, כאשר החוזים העיקריים ירדו בממוצע ב-17% עד כה - וכמה מהם, כולל קפה, בשר בקר, דיזל ופלטינה, צנחו ביותר מ-30%. אבל שוק הכותנה סוג 2 שהיקפו 4.4 מיליארד דולר היה אחד מארבעה חוזים בלבד שהניבו תשואות חיוביות, עם עלייה של 5.4% - לצד הקקאו עם 14%, הסוכר עם 5.7% ורכז התפוזים עם 0.5%.

לסין יש מספיק

העלייה של הכותנה היתה הפתעה על רקע תמונה עגומה למדי של הביקוש וההיצע. סין, רוכשת הכותנה המובילה בעולם, צמצמה את הקניות בצורה דרסטית, כדי לצמצם את המלאי המאסיבי שהיא צברה. הפופולריות של אריגים "אקטיביים" סינתטיים כמו מכנסי יוגה, פגעה קשה בביקוש לבגדי כותנה, ולמזג האוויר היה פוטנציאל להניב יבולי שיא שהיו מדכאים את המחירים.

אבל השוק עלה למרות כל אלו. הסיבה העיקרית לכך, אומרים אנליסטים, היתה שמזג האוויר הגביל בסופו של דבר את היבול האיכותי יותר, וההיצע היה קרוב יותר לביקוש המוגבל. "יש מחסור בסיבים באיכות גבוהה", אומר ג'ון רובינזון, כלכלן כותנה באוניברסיטת טקסס A&M. "הקטיף היה בעייתי, וברחבי ארה"ב יש הרבה כותנה באיכות נמוכה".

מדינות הגידול בדרום ארה"ב, בייחוד המובילה בהן טקסס, ספגו ממטרים כבדים בעונת הזריעה בסוף האביב, והחקלאים זרעו בסופו של דבר הרבה פחות מ-9.5 מיליון האקרים שהם תכננו. אחר כך, גל חום בתחילת הקיץ היה אמור לפצות על שטחי הגידול המצומצמים על ידי יצירת תנאים להגדלת היבולים.

אבל גשמים והוריקנים בעונת הקטיף בסתיו פגעו בתחזית הזו. הצפות בשתי מדינות קרוליינה הפחיתו את היבולים שם, וגשמים באזורים האחרים פגעו באיכות פקעות הכותנה, שינו את הצבע שלהן והחדירו לתוכן יותר לכלוך. רוב הקטיף כבר הסתיים, וההיצע האמריקני נראה בוודאות נמוך מהצפוי. התוצאה היא שהכותנה צברה את רוב עליית המחיר שלה בשנה זו מסוף ספטמבר.

עולה במגמת ירידה

אבל הרקע הדובי (פסימי) לא נעלם. קודם כל, למרות שהשוק עלה, החקלאים לא מרוויחים עם מחיר ברמה הנוכחית. השוק תקוע סביב 60 סנט לליברה, ולא נראה משהו באופק שיכול לגרום לו לזוז. והעלייה במחירים באה מבסיס נמוך - לפני פחות מחמש שנים הכותנה נסחרה בקרוב ל-2 דולר לליברה, מול נעילה של 64.71 סנט לליברה ביום שישי.

אנליסטים נשארו פסימיים לגבי הכותנה. גולדמן זקס קבע בסקירה עדכנית שהוא שומר על יעד מחיר של 60 סנט לליברה לשנה הבאה - מתחת למחיר השוק הנוכחי - בגלל התדרדרות של הביקוש וההיצע בו זמנית.

"הביקוש לכותנה לא מראה סימני התאוששות מהחולשה האחרונה", קובעת חברת המחקר קפיטל אקונומיקס. החברה הוסיפה שהיא אינה מאמינה שהשוק יראה בקרוב התאוששות משמעותית.

מחיר הכותנה
 מחיר הכותנה