"כמו מקקים": עשירי סין על הכוונת של המפלגה

היעלמותו הקצרה של בעלי קבוצת פוסון הסינית, המיליארדר גואו גואנגצ'נג, המכונה "וורן באפט הסיני", מעוררת את השאלה אם המגזר הפרטי במדינה הפך להיות יעד חדש במאבק נגד שחיתות של הנשיא שי ג'ינפינג

גואו גואנגצ’נג /  צילום: רויטרס
גואו גואנגצ’נג / צילום: רויטרס

בסין של הנשיא שי ג'ינפינג, אנשים נעלמים ללא הפוגה. המפלגה הקומוניסטית השלטת נוהגת לעצור את החזקים והחלשים כאחד, בהאשמות מעורפלות וממניעים פוליטיים במקרים רבים. אבל היעלמותו המסתורית, והופעתו מחדש המפתיעה לא פחות בשבוע שעבר, של המיליארדר גואו גואנגצ'נג בחסדי רשות שלא זוהתה עדיין הייתה מאוד לא שגרתית. היא מאותתת כנראה שטייקונים מהמגזר הפרטי עלו כנראה על כוונת המסע נגד שחיתות של נשיא סין.

שלא כמו עמיתיהם בחברות המגזר הציבורי, אנשי העסקים העשירים ביותר בסין במגזר הפרטי היו עד כה חסינים בפני המסע נגד השוחד בשלוש השנים האחרונות שיזם הנשיא שי, והחקירות האחרונות של התמוססות בורסות שנחאי ושנזן בחודשי הקיץ. גואו אמנם לא הואשם בעבירה כלשהי, אך האפשרות שהחוקרים בממשלה ובמפלגה מפנים את תשומת ליבם למגזר הפרטי מזעזעת את קהילת העסקים וההשקעות במדינה.

כתוצאה מכך, רבים נערכים כעת להתנגשות פוטנציאלית של כוח וכסף בסין. מאבק כזה יעמת את אחת המפלגות הפוליטיות הטוטליטריות ביותר בעולם עם מאות מיליארדרים חדשים, וישנה את היחסים החמימים ששררו עד כה בין שני הצדדים.

"אילי עסקים סינים מצליחים אינם אהובים במיוחד על ידי המפלגה, אך היא משתמשת בהם כדי להשיג את יעדיה", אומר סטיב טסאנג, איש אקדמיה סיני מאוניברסיטת נוטינגהם בבריטניה. "היעד החשוב ביותר הוא המשך שלטון המפלגה, ולצורך זה שמירה על יציבות כלכלית, פיננסית, חברתית ופוליטית היא חיונית".

בבלוג שהופיע לאחרונה ונעלם מאז, יו"ר אחד מחברות הנדל"ן הגדולות במדינה ציטט עמית שלו שהזהיר שהמפלגה רואה באנשי העסקים "מקקים". פנג לון מחברת וונטון הולדינגס כתב ש"איש עסקים פרטי אמר פעם ש'בעיני פקיד ממשלתי, אנחנו בסך הכול מקקים. אם הוא ירצה למעוך אותך, הוא ימעך אותך. אם הוא ירצה שתמשיך לחיות, אתה תמשיך לחיות'".

מנהל סיני שביקש שמירה על עילום שמו תיאר את ההיעלמות של גואו כ"רעידת אדמה בחוגים פיננסיים", והוסיף ש"זו אזהרה שאנשים צריכים להיזהר יותר מתמיד במגעיהם עם הממשלה".

גואו הוא אחד ממייסדי קבוצת פוסון משנחאי, התשלובת הפרטית הגדולה בסין. הקבוצה התמקדה במקור בנדל"ן, פלדה ותרופות בסין, ולאחרונה היא קנתה לעצמה שם של רוכשת אגרסיבית בחו"ל עם תיאבון גדול לחברות ביטוח, בנקים וחברות בידור זרות (אמורה לרכוש את חברת הביטוח הישראלית הפניקס - המערכת). תיק ההשקעות של גואו כולל כעת מותגים כמו קלאב מד ו-25% מסירק דה סוליי (מופע הבידור).

גואו, בן 48, סטודנט לפילוסופיה לשעבר, רואה בוורן באפט את אחד ממקורות ההשראה שלו, ואומר שכמו האליל שלו, הוא רואה בעסקי הביטוח פרות מזומנים שיכולות לממן השקעות נוספות.

"זה הפך לאירוע בינלאומי מפני שגואו הוא מה שהוא", אור ג'יימס מקגרגור, יועץ עסקי שעובד בשנחאי. "כאשר וורן באפט הסיני נעלם, זה דבר גדול".

ב-10 בחודש זה דיווח מגזין פיננסי סיני שמנהלים בקבוצת פוסון איבדו קשר עם הבוס שלהם. למחרת, הקבצה השעתה את המסחר במניות החברות הבורסאיות שלה ומסרה שגואו "מסייע בחקירות מסוימות של הרשויות המשפטיות". היא הוסיפה שהוא יכול לעסוק בנושאים של הקבוצה "באמצעים מתאימים".

בשיחת ועידה בסוף השבוע שעבר עם משקיעים והתקשורת, אחד מבעלי המניות הזרים שאל את מנהלי פוסון אם פירוש הדבר הוא שהם יכולים לתקשר ישירות עם גואו, או לשוחח איתו באמצעות מתווכים. השאלה לא נענתה. המנהלים יכלו לומר רק שחקירת גואו לא נגעה לכהונתו בפוסון.

אחר כך, ביום שני שעבר, חמישה ימים אחרי הפרסום הראשון, גואו הופיע מחדש. הוא הופיע בישיבה פנימית של פוסון לקול תשואות עמיתיו, אך לא הסביר מה קרה בסוף השבוע האבוד שלו. בסוף השבוע הוא היה בניו יורק, וביקר בזירת ההחלקה על הקרח ברוקפלר סנטר.

לסאגה הקפקאית זו נוספת העובדה שאף דובר רשמי סיני לא התייחס לאירוע למרות שהוא דווח בכל כלי התקשורת הממלכתיים והפך לשיחת היום באינטרנט.

בחלוף עשרה ימים, עדיין לא ברור אם גואו, שפוסון מסרה שאינו חבר מפלגה, תושאל על ידי הוועד המרכזי של המפלגה לנושאי משמעת, המשטרה או כל גוף ממשלתי אחר. בסין, לא נדיר שאנשים נעלמים במהלך חקירות שעוסקות בהם או שלא בהם, ואחר כך מופיעים מחדש ללא פגע.

אבל המשקיעים לא נשארו רגועים. מניות חברת הדגל של גואו, פוסון אינטרנשיונל, צנחו ב-10% בבורסת הונג קונג מאז שהמסחר בהן התחדש.

המקרה הזה לא עשה טוב למוניטין של ההליכים המשפטיים והשקיפות הרגולטורית בסין. "להנהגת המדינה יש כעת בעיה של יחסי ציבור שהיא צריכה לפתור", אומר מקגרגור. "במונחים של עשיית עסקים בסין, יש כמה דעות שליליות מאוד על המדינה כעת".

למרות שגואו לא הואשם רשמית במשהו, אחרים טוענים שהפרשה שיגרה מסר חשוב, ואולי מכוון, למגזר הפרטי במדינה. "אי אפשר להתחמק מהמגמה נגד השחיתות", אומר ז'ואנג דשוי, מומחה למשילות תאגידית באוניברסיטת פקין. "המסע נגד השחיתות התמקד אמנם בגופים ובחברות הממשלתיים, אבל זה לא אומר ששחיתות במגזר הפרטי יכולה להימשך כאילו לא קרה דבר".

 

נמרים נופלים

מאז שהוא קיבל לידיו את השלטון לפני שלוש שנים, המסע נגד השחיתות של שי הפיל 149 פקידי ממשלה, קציני צבא ובוסים של חברות ממשלתיות בדרגים של סגני שרים ומעלה, לפי ספירה של קבוצת המידע אירואסיה.

בעוד ש"נמרים" כאלו נופלים בקצב של כמעט אחד בשבוע, בקצה השני של סולם הכוח המשטרה עוצרת מאות אם לא אלפי אמנים, עורכי דין לזכויות אזרח ונציגי עובדים, בדרך כלל באשמת "הפרת הסדר הציבורי", שגוררת מאסר של עד חמש שנים. קורבנות נוספים הם אנשי עסקים שמקורבים ליריביו הפוליטיים של הנשיא שי, אך אף אחד מהם לא היה עשיר או מפורסם כמו גואו.

הפעם האחרונה שבה עצרו הרשויות אנשי עסקים מהליגה שלו הייתה ב-2008, כאשר הואנג גואנגיו, האיש העשיר בסין של אז עם 6.3 מיליארד דולר לפי אומדן, נאסר ונידון בסופו של דבר ל-14 שנות מאסר באשמת מתן שוחד ומסחר תוך ניצול מידע פנימי. גואו מדורג כיום במקום ה-17 בטבלת עשירי סין עם שווי של 7.8 מיליארד דולר, והנתון הזה מעיד עד כמה המגזר הפרטי בסין פרח בשבע השנים שחלפו מאז.

לפי דוח הורון, שמדרג את עשירי סין, ב-2003 לא היו בסין מיליארדרים בדולרים. השנה נמנו 596 מיליארדרים, יותר מאשר בארה"ב, וההון המצרפי של 1,877 האנשים העשירים ביותר בסין מסתכם ב-2.1 טריליון דולר - מעל התמ"ג של מדינות כמו הודו ורוסיה.

וזה קורה במדינה שבה, בניגוד להודו ולרוסיה, הדרגים הגבוהים ביותר של הכלכלה מגודרים בפני המגזר הפרטי. מגזרים רווחיים כמו אנרגיה, פיננסים ותקשורת-טלקום נשארו שמורות של חברות ממשלתיות.

"אם להיות בוטים", אמר גואו בהופעה בפרלמנט הסיני הצייתן בשנה שעברה, "רק כאשר תעשייה מסוימת נקלעת לצרות, ההון הפרטי מקבל הזדמנות".

מחפשים דרך לצאת

למרות כל תשומת הלב שמקבל קצב הצמיחה הכלכלית בסין, המפלגה עצמה עוסקת באובססיביות בנתון אחר - מספר מקומות העבודה שנוצר במשק. היעד של ראש הממשלה לי קקיאנג ל-2015 היה 10 מיליון משרות חדשות. לפי כמה אומדנים, המגזר הפרטי במדינה היה אחראי ל-67% מהתמ"ג ול-75% ממקומות העבודה בשנת 2010.

"יצירת ההון בסין בחמש השנים האחרונות הייתה מדהימה", אומר רופרט הוגוורף מהורון. הוא מציין שהונו הנקי של גואו עלה בכמעט 80% בתקופה זו. לדבריו, כרבע מאנשי ונשות העסקים ברשימת הורון הם חברי מפלגה, ירידה משליש בערך לפני חמש שנים.

במקומות אחרים, יצירת כזו של הון הייתה מובילה ליצירת אליטת כוח חזקה, אבל בסין עושר גדול יכול להוביל דווקא לפגיעות גדולה יותר. במדינה שבה האשמות של המשטרה שקולות להרשעה בדין, אחד הדברים שכסף גדול לא יכול לקנות הוא עורך דין טוב. ככל שאתה מתנגד לגיליון האישום נגדך, כך הסיכוי הוא שהעונש יהיה גדול יותר.

בכל התנגשות בין המפלגה למגזר הפרטי, רק מעטים מהמרים על ניצחון של המגזר הפרטי, אבל הנשיא שי מסתכן בניצחון פירוס, שיעודד עוד יותר את עשירי המדינה להעביר את כספם, את משפחתם ואת עצמם לחו"ל. בנקאי השקעות סיני בכיר מנסח זאת כך: "כמעט כל מי שיכול להוציא כסף מסין כבר עשה את זה".

"המעצר של גואו - או איך שרוצים לכנות את זה - יאיץ הרבה אסטרטגיות של גידור", מוסיף איש עסקים בכיר בשנחאי. "הרבה יהיה תלוי במה שיקרה בהמשך, מפני שאני מניח שגואו לא נלקח לשיחה ידידותית. זה אומר שאף אחד לא חסין".

מבחינת המפלגה בזמנים של האטה בצמיחה הכלכלית, הפרשה עלולה לגרום לניכור המיליארדרים הדולריים, שמעסיקים 1% מאוכלוסיית המדינה ותורמים 5% לתקבולי המס שלה, לפי דו"ח הורון.

יאן בין, קבלן בנייה גדול משנחאי שהוא איש העסקים העשירי בעושרו במדינה, מזהיר שההשלכות של מסע נרחב נגד המגזר הפרטי יהיו חמורות: "כאשר היזמים סובלים, כל המדינה סובלת".

סין
 סין

10 האזרחים הסיניים העשירים ביותר, 2015
 10 האזרחים הסיניים העשירים ביותר, 2015