אמפסי השלימה מיזוג והנפקה ותיסחר בסידני בשווי של כ-35 מ' ד' אוסטרלי

חברת Emefcy מקיסריה, המפתחת פתרונות טכנולוגיים לתחום הטיפול בשפכים, השלימה בשבוע שעבר מיזוג לתוך שלד בורסאי באוסטרליה - Savcor

רונן שכטר ואיתן לוי / צילום: גיל ארבל
רונן שכטר ואיתן לוי / צילום: גיל ארבל

בדרך כלל, חברות טכנולוגיה ישראליות נסחרות בבורסות וול סטריט, תל אביב או לונדון. מחר (ג') תצטרף חברה ישראלית דווקא לבורסה אחרת: הבורסה האוסטרלית. חברת Emefcy מקיסריה, המפתחת פתרונות טכנולוגיים לתחום הטיפול בשפכים, השלימה בשבוע שעבר מיזוג לתוך שלד בורסאי באוסטרליה, Savcor, וגיוס הון נלווה, והיא תהפוך לחברה ציבורית בשווי של כ-35 מיליון דולר אוסטרלי (כ-25 מיליון דולר אמריקאי).

אמפסי נוסדה בשנת 2008 על-ידי איתן לוי, המכהן כמנכ"ל החברה, ורונן שכטר, מנהל הטכנולוגיה. השניים הם יזמים מוכרים בתחום: בעבר הם הקימו את חברת AqWise. לאורך השנים גייסה אמפסי כ-15 מיליון דולר ממשקיעים בולטים, שרובם יישארו בעלי מניות בחברה גם לאחר המיזוג הנוכחי: Israel Cleantech, Plan B Ventures וגם GE Ventures, זרוע ההון סיכון התאגידית של ג'נרל אלקטריק.

לפני מספר חודשים סוכמה העסקה עם Savcor, שבמסגרתה החברה האוסטרלית רוכשת 100% מאמפסי, בעסקת מניות שכללה כאמור גם גיוס הון. הגיוס בסך 13.8 מיליון דולר אוסטרלי בוצע בשבוע שעבר, ולאחר השלמת העסקה שונה שמה של החברה לאמפסי. בעלי המניות המקוריים של אמפסי מחזיקים בשלב הראשון בכ-65 מיליון מניות של החברה הממוזגת, בשווי של כ-13 מיליון דולר אוסטרלי, כלומר פחות מהסכום שהושקע בחברה עד היום; עם זאת, על בסיס עמידה באבני דרך מסחריות, שווי החזקתם עשוי לגדול כשיקבלו מניות נוספות. לדברי פיטר מרקס, יו"ר החברה האוסטרלית הרוכשת, "בעלי המניות של אמפסי מקבלים פוזיציה בחברה שהם מאמינים ביכולות המסחריות שלה, ושמחים לחכות להגעה לאבן הדרך המסחרית".

בראיון ל"גלובס" מספר מרקס על העסקה בין שתי החברות: "Savcor הייתה שלד בורסאי, וחיפשנו חברות טכנולוגיה מעניינות שיכולות להתמזג אליו", הוא אומר. "הכוונה הייתה לא לחברות דיגיטל או social media, אלא לטכנולוגיות חדשניות ברמה הגלובלית. דרך היכרות וקשרים, הגענו לאמפסי והתחלנו לדבר על רכישה לפני כמה חודשים".

את העסקה ליווה ברוך הלפרט, שותף מנהל של ספיר קפיטל, שייצגה את החברה הרוכשת בישראל.

- מה מצאתם באמפסי?

מרקס: "יש לה טכנולוגיה חדשנית ומובילה לטיפול שפכים, שפותחה במשך כ-7 שנים. יש בה משקיעים בפרופיל גבוה ויזמים מנוסים, איתן לוי ורונן שכטר, שכבר עשו זאת ב-AqWise, וקבוצה של אנשים מחויבים ומנוסים. זו הזדמנות נהדרת, ומה שחשוב גם זה שלא צריך לחכות עוד 3-4 שנים כדי להפוך את הטכנולוגיה למסחרית: עיקר המחקר והפיתוח כבר נעשה וכיום עובדים על הדורות הבאים של המוצרים, אבל הגיוס שביצענו נועד לסייע לתחילת מאמצי המכירות.

"הטכנולוגיה עובדת ויש פייפליין חזק של פרויקטים. הפרויקט הראשון, בישראל, יתחיל ברבעון הראשון של 2016, ואנחנו מצפים לפרויקטים נוספים בקריביים, בארה"ב, אמריקה הלטינית, אוסטרליה ועוד, ובטווח הארוך גם בסין והודו. הטכנולוגיה של אמפסי מתאימה מאוד לאזורים שבהם יש מחסור במים, היא חדשנית והיא כלכלית".

- אז למה אמפסי הסכימה להימכר, רגע לפני הפריצה המסחרית?

"קודם כל, אף בעל מניות קיים לא מוכר, וכולם נשארים למעט אחד שאינו יכול להשקיע בחברות שרשומות בבורסה האוסטרלית. הם נשארים כי הם מאמינים ביכולות החברה".

מחר, כאמור, יחל המסחר במניית אמפסי בבורסת סידני, תחת הסימול EMC:AU. מניית Savcor הייתה בהפסקת מסחר בשנה וחצי האחרונות באוסטרליה, ולדברי מרקס, הסיבה היא הליכי צ'פטר 11 (הגנה מפני נושים) בארה"ב. החברה הגיעה להסדר עם נושיה, הפכה לשלד בורסאי, ואז מרקס נכנסו לתמונה, רכשו את השלד והחלו לחפש חברות לרכישה.

לדברי מרקס, ידוע לו על עוד חברות ישראליות שמבקשות להיסחר בבורסה האוסטרלית. "הבורסה באוסטרליה היא כמו 'הון סיכון ציבורי', ללא ההגבלות הקיימות בהשקעה של קרן הון סיכון", הוא אומר. "יש הרבה חברות ציבוריות בשלב מוקדם של חייהן. בארה"ב, הן היו הולכות לגייס מקרנות הון סיכון, ובאוסטרליה הן פונות לבורסה ומתחילות לגייס מוקדם יחסית לצורך ההתרחבות העתידית. כך למשל, השוק האוסטרלי תומך מאוד בהנפקה ובאמפסי, כחברה עם טכנולוגיה חדשנית".

- יש עוד חברות בבורסה האוסטרלית העוסקות בתחום הטיפול בשפכים?

"לא. יש כמה חברות שעוסקת בפעילות של איכות הסביבה, אבל לא מהסוג של אמפסי".

- יש כוונה בעתיד לרשום את אמפסי למסחר גם בוול סטריט?

"המסחר באוסטרליה הוא קרש קפיצה. כדי להגיע לנאסד"ק, צריך שווי שוק גדול בהרבה, נניח 200 מיליון דולר. אנחנו בהחלט מקווים להגיע לשם".