נתניהו התנצל בפני אבו מאזן על עימות ליד ביתו של יו"ר הרשות

ברשות הפלסטינית רותחים מזעם אחרי התנגשות בין צה"ל לכוחות הממונים על ביטחונו האישי של עבאס במהלך מבצע לעצירת חשוד פלסטיני ליד רמאללה ■ התגוששויות פיזיות, אך לא חילופי אש ■ גורם פלסטיני: "אני לא בטוח שזה היה משגה, אך נתניהו שלח התנצלות"

מחמוד עבאס, אבו מאזן,   בנימין נתניהו  / צלם: רויטרס
מחמוד עבאס, אבו מאזן, בנימין נתניהו / צלם: רויטרס

באירוע נדיר, התנצל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפני נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, בעקבות התנגשות לילית באמצע דצמבר בין כוח מיוחד של צה"ל לבין כוחות פלסטיניים הממונים על ביטחונו האישי של עבאס, במהלך מבצע לעצירת חשוד פלסטיני, כך מוסר "דיפנס ניוז".

על פי דיווח של ברברה אופל-רום, ראש המשרד של "דיפנס ניוז" בישראל, גורמי ממשל ברשות הפלסטינית עדיין רותחים מזעם בעקבות התקרית, שחרגה מכללי ההתנהלות המוסכמים בין ישראל לרשות.

ההתנגשות אירעה מדרום לרמאללה, באזור A, שנמצא לכאורה בשליטה פלסטינית מלאה. בדרך כלל, במבצעי צה"ל למעצר חשודים באזור A, שתחומו שורטט בהסכמי אוסלו, הכוחות הפלסטיניים נסוגים זמנית מהשטח שבו מתוכנן הכוח הישראלי לפעול כדי לאפשר את ביצוע המשימה ללא עימות בין ישראל לרשות הפלסטינית.

אך בתקרית באמצע דצמבר, סרבו הכוחות הממונים על ביטחון עבאס, חובשי הכומתות האדומות, להתיר מעבר כוח מיוחד של צה"ל דרך המחסומים שהקימו הפלסטינים באזור ביטחון מיוחד סביב מעונו של נשיא הרשות. בעקבות הסירוב, התפתח עימות לוהט עם צעקות, איומים וכמה התגוששויות פיזיות בין שני הצדדים. אחרי 15 דקות, החליט מפקד הכוח הישראלי להגיע למטרה במסלול חלופי, פחות ישיר מזה שעבר ליד מעון עבאס. המסלול החלופי עקף לחלוטין את אזור הביטחון שהקיף את ביתו של נשיא הרשות.

"החיילים שלנו הגיעו למחסום שחסם את הרחוב ואמרו לחיילים הפלסטיניים להנמיך את נשקם מפני שאנחנו צריכים לעבוד כאן", אמר גורם ישראלי בכיר ל"דיפנס ניוז". "אנשי הביטחון של אבו מאזן (עבאס) החלו להתווכח, ואחרי כמה דקות החיילים שלנו הבינו ובחרו מסלול אחר. לא היתה אלימות; רק צעקות ואולי דחיפות".

לאחר שלשכתו של עבאס טילפנה למינהל האזרחי והתלוננה על התקרית, נמסרה לרשות התנצלות רשמית בשמו של נתניהו, אמרו מקורות בשני הצדדים. "הישראלים התנצלו על מה שהם כינו 'משגה'", אמר מפקד פלסטיני בכיר. "אני לא בטוח שזה היה משגה, אך נתניהו שלח התנצלות".

במועד מאוחר יותר, אמר סאעב עריקאת, האחראי על המו"מ עם ישראל ויועץ בכיר לעבאס, כי התקרית משקפת את "ההשפלות" השגרתיות שהן מנת חלקם של הפלסטינים, ואת "ההתעלמות הישראלית המוחלטת" מעבאס ומהרשות הפלסטינית.

"זו היתה התנהלות נתעבת", אמר עריקאת. "הישראלים הורו לשומרי ראשו של אבו מאזן להיעלם... לא ניתן לזה פומבי, אך זה קרה. הישראלים היו ממש בגינה שלו, והתקרבו לביתו רק כדי לומר לו 'אנחנו כאן'. כאילו שהוא צריך תזכורת. אישית, אני לא יודע איך אבו מאזן מרגיש עם זה".

מפקד פלסטיני בכיר קבל מרות על החדירות הישראליות לאזור A שמתבצעות מיד לילה. לדבריו, חדירות אלה חותרות תחת הלגיטימיות של הכוחות הפלסטיניים ומנגנון הביטחון הפלסטיני. "אזור A לא קיים יותר", הוא קבל. "הישראלים יכולים לחדור מתי שהם רוצים. זה אזור פתוח לפלישה ישראלית, למרות שיש הכרה בינלאומית בעובדה שאזור זה אמור להיות נתון בשליטה פלסטינית מלאה".

מלשכת דובר צה"ל נמסר ל"דיפנס ניוז", כי התקרית כולה היתה אי הבנה וכי לא היתה כל כוונה לפגוע בעבאס או להשפילו: "זה לא היה מתוכנן; זה היה אירוע ביש מזל ואנו נפיק ממנו לקחים. אנו נוסיף לפעול בכל האזורים שבהם כוחות הביטחון שלנו צריכים לפעול".