החשמל יתייקר ב-2016: חח"י תחויב להקטין השימוש בפחם

ההפחתה הנדרשת - בשיעור של 15% - חריפה יותר מהמלצת המשרד להגנת הסביבה

אתר חברת חשמל בחיפה / צילום: איל יצהר
אתר חברת חשמל בחיפה / צילום: איל יצהר

משרד האנרגיה מחייב את חברת החשמל להקטין את השימוש שלה בפחם בתחנות הפחמיות בחדרה ואשקלון ב-15%. זאת, עד שתסיים החברה את פרויקט הפחתת הפליטות עליה היא עובדת בשנים האחרונות. דרישה זו מצטרפת לדרישת המשרד להגנת הסביבה מוקדם יותר החודש להפחית את השימוש בפחם ביחידות 5-6 בחדרה ב-10%.

שר האנרגיה יובל שטייניץ טען כי הפחתת השימוש בפחם תוביל להפחתה של 15% בזיהום האוויר מהתחנות בשנת 2016, ותגדיל את הביקוש לגז טבעי.

"החלטה זו, אשר תיושם מיום ו' הקרוב, תאפשר שינוי משמעותי בייצור החשמל תוך הקטנת זיהום האוויר, הגדלת הביקושים לגז טבעי שהינו פחות מזהם, ותוך שמירה קפדנית על ביטחונה האנרגטי של מדינת ישראל", טען שטייניץ. "החלטתנו להפחית את השימוש בפחם למינימום מאפשרת גיבוי משמעותי לייצור חשמל במצבי חירום או תקלות, למשק החשמל במדינת ישראל". 

נזכיר, כי נתונים של המשרד להגנת הסביבה, מצביעים על כך שתחנת הכוח של חברת החשמל בחדרה גורמת לתמותה עודפת של 155 בני אדם בשנה, וזו שבאשקלון לתמותה עודפת של 59 בני אדם בשנה

במשרד האנרגיה טוענים, כי בשל ההפחתה של ייצור חשמל מפחם, ועלייה בייצור חשמל מגז טבעי, תבחן רשות החשמל החדשה את עדכון תעריף החשמל. לאור העובדה שמחיר הפחם זול משמעותית מגז טבעי, מעריכים במשרד, כי תעריף יעלה לכל הפחות בכ-1.5% כבר בשנה הבאה.

מנכ"ל משרד האנרגיה, שאול מרידור, מסר כי "במסגרת ניהול משק האנרגיה מאזן המשרד בין כלל השיקולים שונים על פיהם הוא קובע את תמהיל הדלקים של המשק: אבטחת אספקת אנרגיה סדירה, הפחתת זיהום האוויר והמחירים לצרכן".

מרידור הוסיף כי "פרויקט הקמת הסולקנים הוא פרויקט הנדסי מורכב וארוך ולכן, על מנת להפחית את זיהום האוויר במהלכו, החליט השר על ההפחתה הדרמטית של 15% בשימוש בפחם".

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, בירך על החלטת משרד האנרגיה, וטען כי המשרד "ימשיך לפעול להמשך הפחתת הזיהום של התחנות הפחמיות".

בחברת החשמל מסרו כי הם "לומדים את ההנחיה ונערכים לפעול על פי החלטות השר".