שנה קשה: היצוא צנח ב-7% והסתכם ב-92 מיליארד ד' ב-2015

ב-2015 רשם היצוא הישראלי ירידה כמעט בכל הענפים, למעט בענף ההיי-טק ■ היצוא הישראלי למדינות האיחוד האירופי הסתכם בכ-13.6 מיליארד דולר, לעומת 15.3 מיליארד דולר ב-2014 ■ היצוא לארה"ב הסתכם בכ-10.8 מיליארד דולר

סחורה סחורות ספינה יבוא יצוא אניה / צלם: בלומברג
סחורה סחורות ספינה יבוא יצוא אניה / צלם: בלומברג

יצוא היהלומים ירד בשנה החולפת ב-25%, ביצוא הסחורות חלה ירידה של 7.5% ויצוא השירותים צנח ב-3% - כך עולה מנתוני מכון היצוא המתפרסמים היום (ג') על היצוא הישראלי לשנת 2015.

בשנה החולפת הסתכם כלל היצוא מישראל בכ-92 מיליארד דולר, לאחר שרשם ירידה של 7% לעומת שנת 2014. מהנתונים עולה כי בנטרול יצוא יהלומים ומכירות חברות הזנק, הסתכם היצוא הישראלי בכ-84 מיליארד דולר, לאחר שרשם ירידה דולרית של 5% לעומת השנה שעברה. לצד נתוני היצוא לשנה החולפת, פרסם מכון היצוא תחזית ולפיה ב-2016 היצוא הישראלי יעלה בכ-2%.

מניתוח הנתונים עולה כי מגמת ההיחלשות ביצוא הישראלי, שזוהתה כבר ב-2012, נמשכת: "מעבר לסימני הבלימה שניכרים בשלוש השנים האחרונות, אנו עדים לסימנים של החמרה. בשנה האחרונה הנתונים חריגים, כי אנו רואים ירידה ביצוא דווקא בתקופה שבה חלה עלייה בהיקף הסחר העולמי", אמר היום (ג') ל"גלובס" הכלכלן הראשי של מכון היצוא, שאולי כצנלסון.

לדברי יו"ר מכון היצוא, רמזי גבאי, "נתוני היצוא מעידים על השנה הקשה שעברה על היצואנים הישראלים: הירידות נרשמו הן ביצוא הסחורות והן ביצוא השירותים, ונקודת האור היחידה הייתה ביצוא של ההיי-טק, שעלה בניגוד למגמה הכללית", אמר.

ב-2015 רשם היצוא הישראלי ירידה כמעט בכל הענפים, מלבד ענף ההיי-טק שהיצוא בו הסתכם בכ-37.5 מיליארד דולר, עלייה של 5% ביחס לשנה שעברה. לפי נתוני מכון היצוא, ענף ההיי-טק מהווה 41% מסך היצוא של הסחורות והשירותים של ישראל. יצוא ההיי-טק התעשייתי הסתכם בכ-23.5 מיליארד דולר בעקבות העליות ביצוא של רכיבים אלקטרוניים, תרופות וכלי טייס. עם זאת, יצוא שירותי ההיי-טק ירד ב-3% והסתכם בכ-14 מיליארד דולר (לפירוט הענפים - ראו טבלה).

בחלוקה על פי אזורי סחר, בשנת 2015 הסתכם היצוא הישראלי למדינות האיחוד האירופי בכ-13.6 מיליארד דולר, לעומת 15.3 מיליארד דולר ב-2014. רוב היצוא מישראל (30%) מכוון לשם, ולפי מכון היצוא הערך הדולרי של היצוא ליעד זה הושפע בשנה החולפת באופן מהותי מהירידות בשער האירו מול הדולר ומצניחה של מחירי הנפט בעולם. במכון היצוא הדגישו היום כי יצוא הכימיקלים ותזקיקי הנפט הם רבע מסך הסחורות המיוצאות לגוש סחר זה וערכו מושפע באופן הדוק ממחירי הנפט בשוקי העולם.

במקום השני נמצאת יבשת אסיה, יעד ל-25% מהיצוא הישראלי. היצוא אליה הסתכם ב-2015 ב-11.4 מיליארד דולר, לעומת כ-9.8 מיליארד דולר ב-2014. חלק ניכר מהעלייה ביצוא לאסיה מיוחס לפעילות של ענקית השבבים האמריקאית אינטל, המייצרת בין השאר בישראל. לפי הערכות כלכלנים, יצוא מואץ של רכיבים בעיקר לסין ולווייטנאם השפיע על תוצאות היצוא ליבשת.

עלייה קלה חלה ביצוא של ישראל לארה"ב, שהסתכם בשנה החולפת בכ-10.8 מיליארד דולר. לעומת זאת היצוא לאפריקה נחלש והסתכם בכמיליארד דולר, לעומת 1.3 מיליארד דלר ב-2014. "באפריקה קיימת בעיה של זמינות משאבים, בשונה מהמצב באסיה. החברות הישראליות שמבקשות לפעול שם מתקשות להתחבר לקרנות בינלאומיות כמו אלה שמפעילים הבנק העולמי והאו"ם, שמקצים תקציבי סיוע לפיתוח פעילויות באפריקה. למרות הפוטנציאל הרב בשוק הזה, אנחנו עדיין לא מצליחים להיות שם ויש למצוא דרכים שיאפשרו את הגדלת הפעילות בו", אמר כצנלסון.

גם היצוא לאמריקה הלטינית נחלש בשנה החולפת. הוא הסתכם בכ-1.8 מיליארד דולר, ירידה של 28% לעומת 2014. במכון היצוא מסבירים את הירידה החדה ביצוא ליבשת זאת בצניחה של כ-20% ביצוא לברזיל, לאחר שנקלעה למשבר כלכלי מתמשך ולפיחות חד בערך המטבע המקומי, ובירידה בשיעור דומה ביצוא למקסיקו.

היקף הייצוא
 היקף הייצוא