נקמת המשקיעים: גל תביעות נגד חברות אלגו-טריידינג

אחת התביעות מכוונת נגד קפיטל טרייד: "פעלה בזירת האלגו-טריידינג ללא רישיון ניהול תיקים"

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

בעוד המשקיעים בחברת יוטרייד של אביב טלמור עומדים כעת מול הליך פירוק החברה, שלא ברור איזו בשורה תבוא להם ממנו לאור חובות-העתק של החברה אל מול קופתה הריקה, מתחילות להיערם תביעות נגד חברות נוספות הפועלות בזירת האלגו-טריידינג.

כך, בשבוע שעבר הוגשה לבית המשפט הכלכלי בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד חברת הפורקס "USG קפיטל ישראל", חברות נוספות הקשורות אליה ונגד בעל השליטה בכולן, תומר סיני, בטענה לניהול תיקי השקעות ללא רישיון כדין.

את התביעה הגיש עו"ד דן צוק, מי שהגיש לפני שנה גם את התביעה הייצוגית על סך 50 מיליון שקל נגד יוטרייד ונגד המנכ"ל אביב טלמור, במסגרתה טען לראשונה כי מדובר בחברה שמנהלת תיקים ללא רישיון ומציגה מצג-שווא ללקוחות.

בזמנו טענו נציגי החברה כי עו"ד צוק "רודף" את יוטרייד, ואולם בימים האחרונים קיבלה התביעה חיזוק משמעותי מרשות ניירות ערך, שדרשה מהחברה להפסיק את פעילותה.

אתמול (ג') הגיש עו"ד צוק תביעה נוספת בשם משקיע פגוע נגד חברה הפועלת בזירת האלגו-טריידינג - "קפיטל טרייד" - ונגד קובי לוצקי, בעל השליטה בה (לוצקי עבד בעבר בחברת יוטרייד).

בתביעה, שהגיש פנסיונר, נטען כי החברה שניהלה את כספו בשיטת האלגו-טריידינג, פעלה בתרמית, הטעתה אותו, יצרה מצגי-שווא ונהגה בחוסר תום-לב במשא-ומתן טרם ההתקשרות עמה. זאת, בכך שהפרה את חובתה לגלות למשקיעים-התובעים פרטים המהותיים לניהול ההשקעה, והציגה מצג שגוי, לפיו היא אינה נדרשת לרישיון לניהול תיקי השקעות.

התובע טוען כי הוא נחשף לחברה ופעילותה באמצעות בנו, שהשקיע בה וחשבונו נוהל ב"מסלול סולידי" המאופיין ברמת סיכון נמוכה. לדבריו, הבן פתח עבורו ועבור החברה בבעלותו חשבונות במסלול דומה. לצורך כך הפקיד התובע 100 אלף דולר בחשבון בקפיטל טרייד, והחברה בבעלותו הפקידה כ-96 אלף דולר בחשבון נפרד.

ואולם, לטענתו, החברה הפרה הסכמות בין הצדדים וחרגה מן ההרשאה שקיבלה בנוגע לאופן ניהול החשבון ורמת הסיכון, ובכך נגרמו לתובע ולחברה הפסדים משמעותיים, בהיקף כ-44.2 אלף דולר או 171,440 שקל.

מהו מסחר אלגוריתמי?

מסחר אלגוריתימי - המוכר לציבור כ"מסחר רובוטי" או "אלגו-טריידינג" - הוא מסחר בבורסה המבוסס על תוכנת מחשב, ששולחת פקודות מסחר הנוצרות באמצעות אלגוריתם ממוחשב, ללא התערבות אנושית. האלגוריתם יוזם הוראות קנייה ומכירה בהתבסס על פרמטרים של תזמון, מחיר, סחירות ועוד.

מקפיטל טרייד נמסר כי "החברה קיבלה את התביעה וטרם הספיקה ללמוד אותה ואת תוכן הטענות המועלות בה. לפיכך, מבלי להיכנס למקרה הספציפי עצמו, נציין כי קפיטל טרייד פועלת במתכונת של מספר קרנות גידור, בה לכל אחת מהן אסטרטגית מסחר שונה, וכולן פועלות כחוק ובמסגרת פטור מרישיון לניהול תיקי השקעות".