בכירים במשרד האוצר: הורדות המסים היו מוצדקות

הערכות: 2015 תסתיים בגירעון של 2.3%-2.4%, חצי אחוז תוצר פחות מהיעד ההכנסות ממסים יגיעו ל-270 מיליארד שקל - כ-3.5 מיליארד שקל מעבר לתחזית

הורדות המסים היו מוצדקות לאור הגירעון הנמוך ועודפי הגבייה - כך אומרים היום (ד') בכירים במשרד האוצר. באוצר לא מתכוונים בשלב זה ללכת בעקבות בנק ישראל ולעדכן כלפי מטה את תחזית הצמיחה ל-2016, למרות שגם שם מודים כי גבר חוסר הוודאות לגבי העמידה ביעדי הצמיחה בשנה הבאה.

לפי התחזית המעודכנת של חטיבת המחקר בבנק ישראל, המשק צפוי לצמוח בשיעור של 2.8% בלבד בשנת 2016, זאת לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 3.1%.

לפי הערכות ראשוניות באוצר, שנת 2015 תסתיים בגירעון של 2.3%-2.4%, כלומר חצי אחוז תוצר פחות מיעד הגירעון שנקבע בתקציב 2015, 2.9%, שאושר רק בחודש שעבר. הגירעון הנמוך מוסבר באופן טבעי בכך שהמדינה התנהלה עד ל-19 בנובמבר לפי תקציב זמני, כלומר תחת מדיניות פיסקלית מרסנת. ואולם באוצר דוחים את הטענה ומציינים כי ההוצאה הממשלתית ל-2015 תגיע כמעט לתקרת ההוצאה הקבועה בחוק - 330 מיליארד שקל. ההסבר של האוצר הוא כי ההכנסות מגביית מסים עלו השנה הרבה מעבר לתחזיות: באוצר מעריכים כי עד סוף 2015 יגיעו ההכנסות מגביית מסים ל-270 מיליארד שקל - כ-3.5 מיליארד שקל מעבר לתחזית המעודכנת של הכלכלן הראשי באוצר.

האוצר מתכוון להעביר עודפים בהיקף של 2.1 מיליארד שקל לתקציב הביטחון במקום להקטנת החוב, אך למרות זאת כלכלנים מעריכים כי בקופת האוצר יש עודפים שיאפשרו להקטין את יחס החוב לתוצר של ישראל ב-2015 ב-0.3% עד 0.5% תוצר. ירידת יחס החוב לתוצר, הנמשכת ברציפות מאז שנת 2009, נחשבת לשיקול מרכזי בהחלטת סוכנויות הדירוג שלא להפחית את תחזית דירוג האשראי של ישראל, למרות ההרעה בביצועי הכלכלה.

רוב הגידול בהכנסות המדינה ב-2015 מגיע ממסים ישירים (המוטלים על ההכנסה, ע"ב), מה שמעיד לדעת האוצר בעיקר על הצלחת רשות המסים במאבק בהון השחור והעמקת הגבייה, זאת על רקע מהלכי הגילוי מרצון וחשיפת בעלי חשבונות בנק זרים בשווייץ. לעומת זאת, הגידול המתון בהכנסות מגביית מסים עקיפים (המוטלים על הצריכה, ע"ב) מעיד כי הפעילות הכלכלית במשק איננה גדלה בקצב מהיר.

הפחתות המס יגרעו כ-5 מיליארד שקל

בכירים באוצר אמרו היום ל"גלובס" כי תוצאות אלה מוכיחות שמהלך הורדות המסים שיזם כחלון בקיץ היה מוצדק. הורדת המע"מ ב-1%, שנכנסה לתוקף ב-1 באוקטובר, גרעה על פי התחשיבים 1.3 מיליארד שקל מהכנסות המדינה. החל מה-1 בינואר 2016 תיכנס לתוקף גם הורדת מס החברות בשיעור של 1.5% - כששתי הורדות המסים אמורות לעודד צמיחה. בסך הכול יגרעו הפחתות המס ב-2016 כ-5 מיליארד שקל מהכנסות המדינה.

באוצר יתנגדו לכוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו להעביר תקציב דו-שנתי לשנים 2017-2018, עליה דווח לראשונה ב"גלובס". באוצר מתכוונים לקדם את אישור התקציב בלוחות הזמנים הרגילים ולהציגו לממשלה בקיץ, זאת בשעה שנתניהו מעוניין להקדים את לוחות הזמנים לאביב.

התפתחות יחס חוב תוצר
 התפתחות יחס חוב תוצר