שירות המדינה: יותר הליכים פליליים והטרדות מיניות ב-2015

דוח אגף המשמעת: ב-2015 נרשמו 1,249 פניות בעניינים משמעתיים לעובדי מדינה, עלייה של 4% לעומת 2014 ■ נפתחו 366 תיקים משמעתיים ו-339 תיקים פליליים

אלימות נשים אונס פשע  / צלם: פוטוס טו גו
אלימות נשים אונס פשע / צלם: פוטוס טו גו

אחד הדוחות המעניינים ביותר הנוגעים למשרדי הממשלה וליחידות הסמך שלהם נדחק השבוע לשולי החדשות וזכה לסיקור מצומצם. מדובר בדוח השנתי של אגף המשמעת של נציבות שירות המדינה, שמפרט לפרטי פרטים את ההליכים המשמעתיים והפליליים שנפתחו כנגד עובדי מדינה, תוך חלוקתם למשרדים ולאישומים שונים.

על-פי הדוח, שחובר על-ידי ראש אגף המשמעת, עו"ד אסף רוזנברג, בשנת 2015 נרשמו 1,249 פניות בעניינים משמעתיים, עלייה של 4% לעומת 2014. מתוכם נפתחו 366 תיקים משמעתיים, לעומת 345 בשנת 2014. במקביל, משטרת ישראל והפרקליטות פתחו 339 תיקים פליליים נגד עובדי מדינה, עלייה של 3% לעומת שנת 2014.

כמו כן, בשנה החולפת הוגשו 109 תובענות לבית הדין למשמעת של הנציבות, ונחתמו כ-75 הסדרי טיעון. 44 עובדים פרשו משירות המדינה בעקבות ההליכים המשמעתיים שנפתחו נגדם או במהלכם.

בין בעלי התפקידים הבכירים ביותר שכנגדם הוגשה בשנה החולפת תובענה משמעתית נמנה מנכ"ל המרכז הרפואי שיבא, פרופ' זאב רוטשטיין, שדיון בעניינו התנהל גם היום (ד') בבית הדין למשמעת של הנציבות.

80 עובדים הושעו בשנה החולפת על-ידי נציב שירות המדינה, עו"ד משה דיין, כאשר אחד מהם הוא מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בשיבא, פרופ' אייל וינקלר. על-פי הדוח, מתוך כל פסיקותיו של בית הדין למשמעת בשנת 2015, רק 4 ערעורים הוגשו לבית המשפט המחוזי.

בין משרדי הממשלה, משרד החינוך מוביל באופן ניכר במספר ההליכים המשמעתיים שנפתחו כנגד עובדיו, זאת בשל מספרם הגבוה של המורים במערכת. כך, 402 מתוך 1,249 פניות בעניינים משמעתיים נוגעים לעובדים במשרד החינוך. מעל ל-130 מהפניות עוסקות בטענה להפעלת אלימות כנגד תלמידים.

משרד הבריאות ניצב במקום השני עם 172 פניות בעניינים משמעתיים, ואחריו רשות המסים עם 157 פניות.

6 פניות נפתחו בשנה החולפת בנוגע לעובדים בשב"כ, זאת לעומת שתי פניות בלבד בשנת 2014. נגד עובדי המוסד נפתחו אשתקד שתי פניות בעניינים משמעתיים, ובקריה למחקר גרעיני בדימונה נרשמה פנייה אחת. גם ברשות להגבלים עסקיים נרשמה פנייה אחת בלבד בעניינים משמעתיים.

ככלל, העבירה המיוחסת השכיחה ביותר כנגד עובדי מדינה היא "התנהגות בלתי הולמת", שהופיעה ב-368 מקרים בשנת 2015. אחריה ברשימה מופיעה העבירה תחת הכותרת "הטרדות מיניות ועבירות מין", ב-136 מקרים שונים.

בדוח מצוין כי למרות המאמצים של נציבות שירות המדינה "לשים בראש סדר העדיפויות את ביעור תופעת ההטרדות המיניות בשירות המדינה", הרי שמדובר בעלייה נוספת של 5% ביחס לשנת 2014.

העבירה המיוחסת שמגיעה למקום השלישי היא "תקיפת תלמיד" (135), והיא נוגעת כמובן למערכת החינוך. אחריה ברשימה מופיעות עבירות שונות כמו "שליפות מידע" ממערכות המחשוב (90), דיווחים כוזבים (83), ביצוע עבודה פרטית ללא היתר (41), גניבה (30) מירמה והפרת אמונים (28), ניגוד עניינים (26), שוחד (20) ועוד. הליך משמעתי אחד התנהל בשנת 2015, כך על-פי הדוח, בנוגע ל"הדלפה לעיתונות" מצד עובד מדינה.

"ניכר כי התהליך שבו התחלנו לפני מספר שנים, הנוגע להעלאת המודעות בדבר חשיבותו של תחום המשמעת וטוהר המידות בקרב עובדי המדינה, לרבות מנהלים ועובדים בדרג הבכיר, והמסר הברור והמרתיע בדבר החובה לשמור ולקיים את ערכי המשמעת וטוהר המידות, הוטמע היטב בקרב כלל עובדי המדינה, המפנימים את הנורמות הראויות ומכלכלים את צעדיהם בהתאם", כתב בפתח הדוח עו"ד רוזנברג.