לברזילאים אין מצב רוח לחגיגות: ערים מבטלות אירועי הקרנבל

המיתון החריף מאלץ רשויות לוותר על החגיגה המסורתית החשובה ביותר במדינה בניסיון לחסוך עלויות

קרנבל 2015 / צילום: רויטרס
קרנבל 2015 / צילום: רויטרס

תארזו את חצאיות הקש ותפרקו את הפלטפורמות - הקרנבל בוטל. עיירות וערים ברחבי ברזיל נאלצות לבטל את מצעד הקרנבל השנתי שלהן, כאשר המדינה שוקעת למה שצפוי להיות המיתון הכלכלי החריף ביותר מאז שנות ה-30 לפחות.

החגיגה המסורתית שנמשכת חמישה ימים בתחילת פברואר מציעה בדרך כלל הפוגה מהבעיות של ברזיל - אפילו המשבר של 2008 לא מנע את מצב הרוח המרומם והפסטיבלים. אבל כשהמדינה במיתון עמוק, עם עלייה באבטלה ובאינפלציה, והממשל של הנשיאה דילמה רוסף שקוע עד צוואר בשערוריית השחיתות הגדולה ביותר בהיסטוריה של ברזיל, השנה אין מצב רוח לחגוג.

קמפינאס, עיר של 3 מיליון תושבים במדינת סאו פאולו, היא בין הערים שנאלצו לצמצם מאוד את החגיגות, כולל ביטול מימון ציבורי למצעד בתי הספר המקומיים לסמבה, אירוע פופולרי מאוד. גבריאל רפאסי, הממונה על תיק התרבות בעיר, מסר שהרשות המקומית לא תוכל השנה לממן את הקרנבל בסכום של 1.3 מיליון ריאל (322,000 דולר) בגלל ירידה חדה בהכנסות ממסי קנייה מעסקים מקומיים.

"שירותים לא חיוניים הם הראשונים לסבול", אמר רפאסי. "2015 כבר היתה שנה קשה מאוד לנו, וכעת אנחנו נכנסים לשנת 2016 שתהיה קשה עוד יותר".

גם הקרנבל של פורטו פררה, במרחק שעתיים נסיעה משם, בוטל - בפעם הראשונה מאז שהאירוע נחגג לפני יותר מ-30 שנה. ראש העיר מסר שההחלטה נועדה לחסוך סכום של 120,000 ריאל שנחוץ לרכישת אמבולנס חדש.

מקאפה, בירת מדינת המחוז הצפונית אמאפה, ולבראס דו סול בדרום ברזיל, ביטלו גם הן את הקרנבל, ורשויות מקומיות נוספות צפויות ללכת בעקבותיהן בשבועיים-שלושה הבאים. חגיגות הרחוב הלא רשמיות צפויות להתקיים, אבל במתכונת מצומצמת בהרבה.

הקרנבל הנהנתני נחשב לחג החשוב ביותר ברחבי ברזיל, וזה של ריו דה ז'נירו, עם מצעד הפלטפורמות הססגוני, משך קרוב למיליון תיירים בשנה שעברה. הרחובות אמנם מלאים בחגיגות ובחוגגים, אך האירוע המרכזי ברוב הערים הוא המצעד הרשמי שמארגנים בתי הספר לסמבה, שנהנים מגיבוי כספי של הרשויות המקומיות.

אולגה ואלז, הבעלים של קונדאל, אחת מיצרניות מסיכות הקרנבל הגדולות בריו דה ז'נירו, אומרת שהמכירות ירדו בכמעט שליש לקראת החגיגות השנה. היא מודה שאינה יכולה להיזכר בשנה גרועה יותר לעסקים מאז שהיא הגיעה מספרד ב-1994.

"המצב הכלכלי כאן גרוע אפילו יותר ממה שאנשים חושבים. חנויות שהוציאו עלינו 40,000-50,000 ריאל בשנה שעברה מזמינות השנה ב-4,000 ריאל בסך הכול", היא אומרת.

קלודיה סקורבה, שמנהלת את חנות קרנבל סאו פאולו שמספקת בדים ליותר מ-90,000 תלבושות קרנבל בשנה, אומרת ש-2016 נראית כמו השנה הגרועה ביותר מאז שהיא פתחה את החנות לפני יותר מעשר שנים. המכירות ירדו ב-15%. "המון חנויות לידי פשטו רגל בגלל המיתון", היא מוסיפה.

מלבד האי ודאות לגבי העתיד הכלכלי והפוליטי של ברזיל, פיחות הריאל הפך את הבדים המיובאים ליקרים יותר.

כלכלת ברזיל התכווצה ב-3.7% ב-2015, לפי כלכלנים שנסקרו על ידי הבנק המרכזי. הם צופים נסיגה נוספת של 2.99% השנה. התרעומת הציבורית גדולה במיוחד כי רבים מאמינים שהבעיות הכלכליות של ברזיל הן מתוצרת בית.

מפלגת הפועלים השולטת של הנשיאה רוסף, שהתמלאה התלהבות ממחירי הסחורות הגבוהים בעבר, הקדישה את רוב 13 שנות שלטונה להשקעות תקציביות פופוליסטיות, והתעלמה מהרפורמות המבניות הרחבות יותר שנחוצות לדעת כלכלנים כדי להבטיח צמיחה בת-קיימא.

הנדיבות התקציבית הזו אמנם עזרה למיליוני ברזילאים להיחלץ ממעגל העוני וחיזקה את מיעוטי היכולת, אך היא גם סללה את הדרך למשבר הנוכחי, שנגרם מהפגיעות הכלכלית לקריסת מחירי הסחורות וחומרי הגלם.

ברזילאים עניים נהגו בימי הקרנבל לעטות מסכות של גיבוריהם - כולל הנשיא רוסף וקודמה הפופולרי לואיז אינסיו לולה דה סילבה. השנה, אומרת ואלז, המסכות הללו לא פופולריות. "רק מסכות המכשפות והמפלצות שלנו נמכרות היטב", היא אומרת. "לפוליטיקאים אין שנה טובה".

8 חודשים לפני אולימפיאדת ריו: רוב עובדי איצטדיון מרקאנה פוטרו

מנהלת איצטדיון מרקאנה האגדי בריו דה ז'נירו פיטרה שלושה רבעים מעובדי המתקן - שמונה חודשים לפני המשחקים האולימפיים של 2016 שייערכו בברזיל.

הקונסורציום שהוקם על ידי חברת הבנייה אודברכט וקבוצת הבידור AEG מסר בהודעה ש-40 עובדים פוטרו. המרקאנה, שאירח את משחק הגמר של מונדיאל 2014, יהיה בתשעת החודשים הבאים בשימוש מארגני האולימפיאדה, שיש להם העובדים שלהם. עובדי האיצטדיון הנוכחיים פוטרו כדי לחסוך עלויות בתקופה זו. סיורי תיירים באיצטדיון וכן עבודות התחזוקה יבוצעו על ידי קבלני משנה. מרקאנה, עם 79,000 מקומות ישיבה, אמור לארח את משחקי הכדורגל של האולימפיאדה, וגם את טקסי הפתיחה והנעילה שלה.

הבעלות על האיצטדיון עברה ב-2013 לידי הקונסורציום הפרטי בראשות אודברכט, שמעורב כעת בשערוריית השחיתות בחברת הנפט הלאומית פטרוברז. הקונסורציום הפסיד 31 מיליון דולר בשתי שנות העסקים הראשונות. ב-2015 התרחב כנראה ההפסד, והוא מנהל מו"מ עם רשויות מדינת ריו דה ז'נירו על החוזה שלו.