דלויט: "שילוב יותר נשים בתעשיית ההיי-טק - הכרחי"

בפירמת הייעוץ וראיית החשבון ממליצים להשקיע בחינוך של נשים צעירות ולנסות לשלב אותן בעיקר במקצועות שמכונים STEM (מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה)

ביקורת בונה ביקורת הורסת, קריירה / צילום אילוסטרציה: Shutterstock
ביקורת בונה ביקורת הורסת, קריירה / צילום אילוסטרציה: Shutterstock

ג'סטין טרודו נבחר אשתקד לכהן כראש ממשלת קנדה והחליט להעניק לנשים בממשלתו ייצוג הולם - 50%. כאשר נשאל על המניעים להחלטה השיב טרודו בקצרה ובאלגנטיות: "כי זאת שנת 2015".

חלפו כמעט שלושה חודשים מאז, אך מצבן של הנשים בהיי-טק העולמי (ובזירות נוספות) עדיין אינו משביע רצון - למרות שזאת כבר 2016. הנשים זוכות לייצוג חסר בתעשיית הטכנולוגיה והדברים מתחדדים ככל שמטפסים במעלה הפירמידה.

האם שנת 2016 תהיה שנת הנשים בהיי-טק העולמי ובכלל? דוח עב כרס של פירמת הייעוץ וראיית החשבון Deloitte מנסה להשיב בדיוק על השאלה הזאת ועל עוד מגוון של נושאים אשר קשורים לתחומי הטכנולוגיה, המדיה והתקשורת.

אנשי Deloitte מתייחסים בדוח שלהם לשיעור הנשים בתחום ה-IT במדינות שונות ומעריכים שהוא יעמוד על 25% בלבד במהלך השנה הנוכחית, שיעור דומה ביחס לשנה הקודמת. הם כותבים כי הסיבות לכך הן "חברתיות וגם כלכליות". כותבי הדוח מציינים כי העיוות הזה זוכה לתשומת החל משנת 2005.

הם מציינים בין השאר את שבדיה שבה שיעור העוסקות בתחום ה-IT ירד בין השנים 2005 ל-2013 מ-23% ל-22% - בהתאמה. בארצות הברית שבה יש 5 מיליון בני אדם אשר עוסקים בתחום ה-IT ירד הנתון מ-25% ל-24% מאז 2010 ועד 2014.

הבעיה בולטת בשוק העבודה אבל השורשים שלה נעוצים עמוק במערכת החינוך - רק 18% מכלל בוגרי האוניברסיטאות בארה"ב בשנת 2013 בתחום של מדעי המחשב היו נשים והנתונים לגבי בריטניה דומים. השיעור הכללי של נשים בקרב בוגרות מוסדות אקדמיים בבריטניה גבוה באופן משמעותי ועומד על 56%.

בשורה התחתונה ממליצים מחברי הדוח להשקיע בחינוך של נשים צעירות ולנסות לשלב אותן בעיקר במקצועות שמכונים STEM (מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה). המחברים כותבים כי למרות ההתקדמות המסוימת שחלה בתחום החינוך, השינוי בתעשייה עצמה עלול לקחת עוד שנים רבות ואולי אפילו עשורים.

רו"ח טל חן, ראש מגזר ההיי-טק ב-Deloitte ישראל התייחס לממצאים העגומים ואמר כי "ישראל בדרך כלל אינה מצטיינת ביצירת חזון ויישומו לטווח ארוך - אולם, אם אנחנו רוצים לשמר את מעמדה המוביל של ישראל כמדינה של חדשנות טכנולוגית - אין ספק כי שילוב אחוז גבוה יותר של נשים בתעשיית ההיי-טק, הינו הכרחי. ההכרה בפוטנציאל התרומה של נשים בתעשייה זו, חסרה נכון להיום. הטיפול בנושא מחייב בניית תוכנית מקיפה שתכלול בין היתר התייחסות להיבטי חינוך כבר בבתי הספר ובאוניברסיטאות ותמשיך ביישום למעשה של החברות בשוק הטכנולוגי.

"אנו ב-Deloitte נתקלים לא מעט בחששות של גופים בינלאומיים ביחס לפעילותם בישראל בשל העדר רב- תרבותיות בעולם ההיי-טק. אנו מאמינים כי שילוב אחוז גבוה יותר של נשים בתעשיית ה-IT יכול לספק יתרון לחברות אלו יתרון משמעותי שכן הרכב הצוות הוא הקריטריון המכריע ביותר להצלחת מיזם ותמהיל מגוון, מפרה, ומעשיר מהווה יסוד חשוב לצמיחה".