זעם על החלטת האיחוד האירופי: "מפלה לרעה רק את ישראל"

האיחוד החליט לא לקיים הסכמים עם ישראל מעבר לקו הירוק ■ משרד החוץ: "האיחוד ממשיך לנהוג כלפי ישראל בסטנדרט כפול, תוך התעלמות מאחריות הרשות הפלסטינית לקיפאון המדיני ולהסתה" ■ לפיד: "ההצהרה – קו בעייתי שמנסה להתערב בריבונות ישראל" ■ הרצוג: "האיחוד האירופי מסייע ל-BDS"

האיחוד האירופי / צילום: רויטרס
האיחוד האירופי / צילום: רויטרס

בירושלים זועמים על החלטת האיחוד האירופי שקבעה כי ההסכמים עם ישראל לא יחולו על השטחים שמחוץ לקו הירוק. "מתוך כ-200 סכסוכי גבול בעולם, האיחוד האירופי בוחר להפלות לרעה רק את ישראל", נמסר בהודעה שפרסם משרד החוץ.

"בעקבות מאמץ דיפלומטי ומדיני של רה"מ נתניהו ומשרד החוץ, ריכך האיחוד האירופי את החלטתו", נכתב בהודעה. "עם זאת ממשיך האיחוד לנהוג כלפי ישראל בסטנדרט כפול, תוך התעלמות מאחריותה של הרשות הפלסטינית לקיפאון המדיני ולהסתה שמזינה את גל הטרור. גישה זו מונעת מהאיחוד להיות שחקן הוגן ביישוב הסכסוך".

גם חברות האופוזיציה הציגו הערב חזית אחידה נגד החלטת האיחוד. "צר לי שהאיחוד האירופי נרתם לסייע ל-BDS", אמר יו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג. "הם לא עושים הבחנה בין גושי ההתיישבות הלגיטימיים לבין התנחלויות מבודדות וזה עוול משווע".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, ששב לאחרונה מאירופה לאחר שנפגש בין היתר עם שרת החוץ של האיחוד, יצא גם הוא נגד ההחלטה. "ההצהרה שפרסמו היום שרי החוץ של האיחוד ממשיכה קו בעייתי שמנסה להתערב בריבונות של מדינת ישראל", אמר. "ההצהרה מנסה לקבוע גבולות עתידיים ולייצר מציאות בשטח והיא מרחיקה את הסיכוי להסדר של היפרדות בין ישראל לפלסטינים".

ההתעקשות של האיחוד האירופי להמשיך ולהשתמש בקווי 67 בכל הצהרה מנוגדת לכל תהליך מו"מ שהתרחש בין הצדדים בעבר", הוסיף לפיד. "נכון עשו שרי החוץ שהודיעו מפורשות ביום כואב שכזה כי הם מגנים כל ניסיון טרור והסתה וזהו מסר חשוב שאנחנו מצפים לשמוע יותר מפי גורמים באיחוד האירופי".

 

האיחוד: "ההחלטה אינה חרם"

על פי הנוסח שאישרה מועצת האיחוד האירופי, "מדינות האיחוד מחויבות להבטיח שכל ההסכמים עם ישראל יצביעו באופן חד משמעי ומפורש כי אינם חלים על השטחים שנכבשו על ידי ישראל ב-1967". עוד נכתב שם כי "החלטה זו אינה מהווה חרם על ישראל, שהאיחוד מתנגד לו בתוקף".

בהחלטה שאושרה נכתב עוד: "אנו מזכירים שההתנחלויות אינן חוקיות על פי החוק הבינלאומי, מהוות מכשול לשלום והופכות את פתרון שתי המדינות בלתי אפשרי. האיחוד שב ומדגיש את התנגדותו הנחרצת למדיניות ההתנחלויות של ישראל ולפעולות שנעשות בהקשר זה, כמו בניית גדר ההפרדה מעבר לקו הירוק והריסת מבנים".

אמש והיום ערך ראש הממשלה נתניהו שיחות עם מנהיגים ושרי חוץ באירופה במטרה לשכנעם להצביע נגד ההחלטה. אתמול הוא הורה בישיבת הממשלה להעביר לשרי החוץ של האיחוד חומרים על ההסתה הפלסטינית, אך הניסיונות לסכל את ההחלטה נכשלו.