גבעתיים: דייר סרבן הסכים לפינוי-בינוי לאחר שנתבע במיליון ש'

לאחר שנים של עיכובים, המשכו של המיזם ברחוב ערבי נחל בגבעתיים עומד לצאת לדרך: שני בניינים שכוללים 36 דירות ייהרסו, ובמקומם ייבנה מגדל מגורים חדש

תמ"א 38 ופינוי בינוי / צילום: תמר מצפי
תמ"א 38 ופינוי בינוי / צילום: תמר מצפי

לאחר שנים של עיכובים, המשכו של מיזם הפינוי-בינוי ברחוב ערבי נחל בגבעתיים עומד לצאת לדרך: בעל דירה בבניין ברחוב ערבי נחל 7, המיועד לפינוי-בינוי, הגיש תביעה בסך 1.06 מיליון שקל נגד 3 יורשי דירה בבניין, שסירבו לחתום על הסכם פינוי-בינוי עם החברות היזמיות - חברת משהב ומבני אופיר.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד טל בננסון לבית משפט השלום בתל-אביב, נטען כי היורשים מסרבים לחתום על ההסכם בגלל שיקולים זרים ובלתי ענייניים, ומעכבים בכך את קידומו של המיזם.

מדובר בהמשך של מיזם פינוי-בינוי גדול שחלקו כבר הושלם ברחוב ערבי נחל. על-פי התוכנית התקפה החלה על המתחם כבר שנים רבות, ניתן להרוס את הבניין ברחוב ערבי נחל 7 והבניין הצמוד ברחוב ערבי נחל 5, שכוללים כל אחד 18 דירות וביחד 36 דירות, ולהקים במקומם מגדל מגורים חדש. לאחר שכל 35 הדיירים בשני הבניינים חתמו על הסכם פינוי-בינוי, נותרה הדירה שבעליה מסרבים לחתום על ההסכם.

בתביעה נטען כי על-פי ההסכם, כל הדיירים בשני הבניינים יהיו זכאים לדירה גדולה ב-52 מ"ר מדירת המקור, לצד מחסן וחניה מקורה. בנוסף, החל ממועד פינוי הדיירים, הם יהיו זכאים לתשלום דמי שכירות עד לאכלוס המגדל החדש.

"כל בעלי הזכויות בשני הבניינים שבמתחם, 35 דירות במספר, חתמו על ההסכם למעט הנתבעים, כך שבפועל הם מחזיקים את כל דיירי הבניין והמתחם כבני-ערובה בידיהם", ציין התובע בכתב התביעה.

"מדובר בעסקה כדאית ומשתלמת לתובע ולנתבעים, אשר כמו יתר דיירי הבניין נאלץ להתמודד כיום עם מגורים באיכות ירודה ביותר, תשתיות רעועות ופגומות וללא אמצעים בסיסיים כמו ממ"ד ומעלית. זאת, בעוד שמימושו של הפרויקט ישדרג את דיירי המתחם בדירה מרווחת וראויה הבנויה בסטנדרט בנייה גבוה, תוך שיפור עצום ברמת חייהם".

עוד צוין בכתב התביעה כי יורשי הדירה אינם מתגוררים בה, והם מסרבים לחתום על ההסכם נוכח דרישתם לקבל תשלום עודף בעבור חתימתם, על אף שהוסבר והובהר להם הנזק העצום שהם מסבים ליתר בעלי הדירות בבניינים.

"הנתבעים אינם פועלים בתום-לב, וסירובם אינו סביר אלא על-מנת להפעיל לחץ בלתי הגון שאין דרך לתארו אלא כניסיון סחטנות של הנתבעים", נטען בתביעה.

התובע ציין כי החוק קובע אחריות בנזיקין של דיירים שסירובם לביצוע מיזם פינוי-בינוי הוא בלתי סביר כלפי שאר בעלי דירות. "הנתבעים מסבים לתובע נזקים עצומים בכך שהם מונעים את מימושו של הפרויקט ובנייתו עד לאכלוסו", מציין התובע, "נזקים המתבטאים בהפסד תוספת השווי לדירה החדשה שאמור היה להתקבל חלף הדירה הנוכחית".

בעקבות התביעה חתמו הנתבעים על ההסכם, והתביעה הוסרה.