נשיא סוריה אסד: "אשתלט שוב על המדינה; זה עלול לקחת זמן"

בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית, הוסיף אסד, שאינו מרבה להתראיין, כי הוא מעוניין ששיחות השלום יתקיימו, אך שבמקביל יימשך "המאבק בטרור" ■ בציטוטים הנבחרים שפורסמו מתוך השיחה, הוא דחה את הטענות לפיהן משטרו ביצע פשעי מלחמה

בשאר אסד / צילום: רויטרס
בשאר אסד / צילום: רויטרס

"אני עוד אשתלט על כל המדינה, אולם זה עשוי לקחת הרבה זמן" - כך אמר היום (שישי) נשיא סוריה בשאר אסד בריאיון לסוכנות הידיעות הצרפתית, שבו ציין כי כוחות הצבא שלו יכבשו שטחים "ללא כל היסוס". הוא הוסיף כי הוא מעוניין ששיחות השלום יתקיימו, אך בו בזמן יימשך "המאבק בטרור". בריאיון, שרק ציטוטים נבחרים ממנו פורסמו, דחה אסד את הטענות נגד משטרו לפיהן ביצע פשעי מלחמה, ואף אמר כי "מעורבותם של גורמים בינלאומים באזור פירושה שפתרון למשבר ייקח זמן רב ויגבה מחיר כבד".

המעצמות שדנו בפתרון מלחמת האזרחים המתמשכת בסוריה הגיעו הלילה להסכם להפסקה הדרגתית של מעשי האיבה בין המורדים וצבא הנשיא בשאר אסד, תוך הכנסת סיוע הומניטרי מידי לאזורים הנצורים במדינה. ההסכם נועד, על פי מקור דיפלומטי, ליצור תנאים שיאפשרו את החייאת שיחות השלום בין ממשלת אסד והמורדים. עקרונותיו המרכזיים הוצגו במסיבת עיתונאים משותפת של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ושליח האו"ם לסוריה סטפן דה מיסטורה.

לפי קרי, הוסכם על הפסקת מעשי איבה בין הצדדים הלוחמים במדינה והמטרה היא כי תיכנס לתוקפה בעוד שבוע. כמו כן, הוא ציין כי תהיה מעורבות של האו"ם בנושא, שתשלב בין פיקוח על יישום הפסקת התקיפות והעברת הסיוע ההומניטרי. קרי הוסיף כי ההסכמות שהושגו הלילה הביאו למחויבויות "על הנייר", אך "המבחן האמיתי יהיה אם כל הצדדים יכבדו את ההתחייבויות האלה". כמו כן, הוא אמר כי "הפסקת אש היא אמנם מה שיאפשר אלמנטים חוקיים, אך הפסקת מעשי האיבה היא הצהרה שנועדה להראות שהתהליך מתקדם".