יועץ ההשקעות הבא שלכם עשוי להיות רובוט

חברת מחקר פיננסית מעריכה כי תוך עשור רובוטים יסייעו לנהל כ-10% מההון העולמי ■ רוב האנשים יעדיפו ייעוץ שמשלב בין מכונות לבין בני אדם: "אנחנו עוקבים מקרוב אחר השוק, ואיננו נרתעים מהוספת אופציות רובוטיות לפלטפורמה שלנו בעתיד"

הבורסה האוסטרלית / צילום: רויטרס
הבורסה האוסטרלית / צילום: רויטרס

בעתיד יופעל שוק שירותי הייעוץ הפיננסי גם בידי בני אדם וגם בידי רובוטים, וייתכן שב-2025 ינהלו יועצים היברידיים 10% מהעושר בר-ההשקעה בעולם. כך עולה מדו"ח חדש.

הייעוץ הרובוטי - שבמסגרתו מזינים הצרכנים מידע באינטרנט כדי לקבל הצעות השקעה - רושם צמיחה אדירה בשוק שירותי הייעוץ הפיננסי, מכיוון שחברות שירותי ייעוץ מעוניינות במתכונת ייעוץ זולה שניתן להתאים במהירות את היקפה לצורכי הלקוח.

סך הכספים שינוהלו באמצעות ייעוץ פיננסי היברידי אנושי-רובוטי - שמשלב המלצות אוטומטיות עם ייעוץ אישי יותר - עשוי לתפוח ל-16.3 טריליון דולר בתשע השנים הבאות, לדברי Myprivatebanking.com, חברת מחקר פיננסי שוויצרית.

עם זאת צפוי שירות הייעוץ על טהרת הרובוטיקה להגדיל את נתח השוק שלו ל-1.6% מסך השוק העולמי באותה התקופה - נתח שוק קטן אך מהיר-צמיחה. על פי ההערכות, זינק סך הכספים המנוהלים על בסיס ייעוץ הפיננסי רובוטי בלבד מ-19 מיליארד דולר אשתקד ל-43 מיליארד דולר כיום.

תופעה שכיחה

ייתכן שהעתיד הדיסטופי המתואר בסרט "אני, רובוט" בכיכובו של וויל סמית עדיין רחוק מאוד, אך הייעוץ הרובוטי הופך במהירות לתופעה שכיחה בבריטניה. בנקים מסחריים עוקבים בקפדנות אחר ההתפתחויות, ושוקלים להשתמש בייעוץ רובוטי כדי להיכנס לשוק שירותי הייעוץ הזולים והעממיים.

ברקליס, רויאל בנק אוף סקוטלנד, לוידס וסנטנדר בריטניה בוחנים את הפוטנציאל של מתכונת זו או אחרת של ייעוץ אוטומטי. ב-2011 הושק נטמג (Nutmeg), אחד משירותי ניהול הייעוץ המקוון במתכונת מלאה על בסיס שיקול דעת הלקוח. "שירותי ייעוץ רובוטיים הם היבט אחד שעשוי לסייע בהתמודדות עם כמה מהבעיות שבגללן יצאו הבנקים משוק ייעוץ ההשקעות ההמוני", אמר פיטר טיילר, מנהל מדיניות בכיר באיגוד הבנקאים הבריטים.

עם זאת, התריע טיילר: "יש סיכונים בשירותי ייעוץ רובוטיים. למשל, האם הצרכן מבין באופן מלא את השירות ואת אופן פעולתו?".

פירושו של דבר הוא כי מתכונת היברידית תהיה מתאימה יותר, לדברי טיילר. "יש יועצים רובוטיים שמאפשרים גם אינטראקציה עם יועץ אנושי, והמודל הזה מאפשר להתמודד טוב יותר עם הבעיות של הלקוח".

למרות הפופולריות הגוברת של הייעוץ הרובוטי, משקפים חששותיו של טיילר את חוסר הנוחות המעמיק לגבי שירותי ייעוץ רובוטיים - בין אם במתכונת אוטומטית טהורה ובין אם במתכונת היברידית - ואחת הסיבות לכך היא הפוטנציאל לקטסטרופה נוספת של מכירה שגויה של ני"ע. "יש עוד המון נושאים שצריך לדון בהם בכל הנוגע לקונספט הזה בשוק הבריטי", אמר קית' ריצ'רדס, מנכ"ל פרסונל פייננס סוסייטי. "למרות שאנשים בעלי צרכים דומים ימצאו את עצמם עם תוצאות דומות, אי אפשר לבצע אוטומציה של מערכות קריטיות כאלה מבלי להסתכן בכך שהנוסחה תוביל לשערורייה נוספת של מכירת ני"ע שגויה".

השפעת שירותי הייעוץ הרובוטיים על תעשיית שירותי הייעוץ הפיננסים בכללותה עשויה להיות עמוקה. מנהלי עושר כבר מתמודדים עם לחצים רגולטוריים, והלקוחות עלולים להתפתות לעבור ליועצים רובוטיים שגובים עמלות נמוכות יותר.

"אני לא רואה את זה משתלט באופן גורף על תחום ניהול העושר תוך שנים ספורות בלבד", אמר פרנסיס גרובס, אנליסט בכיר ב-Myprivatebanking.com, "אבל אחוז משמעותי מלקוחות ניהול העושר ישתמשו בסוג כלשהו של שירות היברידי דיגיטלי-אישי, ואחוז גבוה ממנהלי העושר יצטרכו להסתגל לזה".

בתוך התעשייה כבר מתרחשים שינויים, למרות שרבים מטילים ספק ברלוונטיות של הייעוץ הרובוטי ללקוחות סופר-עשירים, שעבורם הייעוץ האישי הוא קריטי. בשבוע שעבר אמרה חטיבת UBS Wealth Management כי היא בוחנת "בעניין" את האפשרות להציע ללקוחותיה מתכונת מסוימת של שירות אוטומטי.

"לא בטוח"

לי גוגין, אחד ממייסדי חברת הטכנולוגיה הפיננסית findawealthmanager.com, אמר כי ישקול לצרף יועצים רובוטיים לרשימת מנהלי העושר שלו.

"אנו עוקבים מקרוב אחר השוק, ואיננו נרתעים מהוספת אופציות רובוטיות לפלטפורמה שלנו בעתיד", אמר גוגין, "לדעתנו הרובוטים עשויים להפוך לפתרון רב ערך עבור משקיעים קמעוניים רבים שבגלל המחיר החליטו להפסיק לקבל ייעוץ הפיננסי. אבל לא מדובר בפתרון קסמים עבור משקיעים שנכוו כשניסו להשקיע בכוחות עצמם, או עבור משקיעים שמתייחסים בציניות לתחום ניהול העושר, ואני לא בטח שזה יהפוך אי פעם לפתרון הטוב ביותר עבור הסופר-עשירים".

יועץ ההשקעות / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
 יועץ ההשקעות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב