הצעת חוק חדשה: סמכויות משרד האוצר יוגבלו?

ח"כ איתן ברושי הגיש הצעת חוק אשר נוטלת ממשרד האוצר את הסמכות להוריד מכסים ומעבירה את האישור לכך לוועדת הכספים

איתן ברושי/ צילום: איל יצהר
איתן ברושי/ צילום: איל יצהר

ח"כ איתן ברושי הגיש הצעת חוק אשר נוטלת ממשרד האוצר את הסמכות להורדת מכסים ומעבירה את האישור לכך לוועדת הכספים. על הצעת החוק חתומים למעלה מ-20 חברי כנסת, בהם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני; יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל; ויו"ר ועדת הכנסת, ח"כ דוד ביטן. 

הצעת החוק הוגשה בכדי ליצור מנגנון פיקוח פרלמנטרי באמצעות הכנסת, שמטרתו פיקוח על הורדת מכסים באמצעות אישור ועדת הכספים. משרד האוצר מתכנן בימים אלה להעניק צווים המאפשרים יבוא פטור ממכס לתקופה של כ-3 חודשים לירקות קפואים, שמן זית ומוצרים חקלאיים נוספים. 

חוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף) קובע את הפרוצדורה לאישור וביטול הוראות צו אשר מגדילות מס או מטילות מס על סחורה שהייתה פטורה ממנו. 

על-פי הפרוצדורה הקיימת, צו כזה מפורסם על-ידי שר האוצר ומובא בהמשך לאישורה של ועדת הכספים. הוועדה איננה רשאית לשנות את הוראות הצו אלא רק לאשרו או לבטלו. המטרה היא למנוע מצב של אגירת מלאים בעקבות שינוי שיעור המס המוטל על סחורות, ולפיכך נקבע כי הצו יפורסם וייכנס לתוקף עוד בטרם הוא מובא לאישור ועדת הכספים.

לפי ההסבר להצעה, במהלך השנים התברר כי הפרוצדורה אינה תמיד מוצדקת, אלא במקרים חריגים, ובנוסף הוראות החוק הקיים מסורבלות ומונעות קיומו של דיון אמיתי בהוראות הצו בוועדת הכספים. לפיכך מציע ח"כ ברושי לשנות את הפרוצדורה בדגש על לכל הנוגע למוצרי מזון שהם מוצרים חיוניים וקיומיים, כך שהכלל לגבי אישור צווים יהיה אישור מוקדם של ועדת הכספים ורק לאחר מכן אישור מליאת הכנסת; ואילו החריג יהיה פרסום הצו ללא אישורו המוקדם בוועדת הכספים, לאחר שנמסרה על כך הודעה ליושב ראש ועדת הכספים, ולאחר מכן אישור הצו על-ידי ועדת הכספים ועל-ידי הכנסת. 

במצב כזה תהיה לוועדה גם אפשרות לבטל את הוראות הצו שכבר פורסם ולקבוע כי הביטול יחול רטרואקטיבית.

לדברי ח"כ ברושי, "הגיע הזמן לקיום דיון אמיתי במסים, במיוחד בנושא משמעותי כמו המזון, והגיע הזמן לשנות את החוק הרע הקיים כיום ולאפשר דיונים אמיתיים והעלאת מסים רק במקרים בהם אין ברירה. במקרים רבים הוכח כי הורדת מכסים לא משפיעה על כיסו של הצרכן, אלא על כיסם של היבואנים והרשתות".