מסתמן: הסכם חדש בין ישראל לאיחוד האירופי

האם תיתכן התחממות ביחסים בין ישראל לאיחוד האירופי? רה"מ צפוי לטוס לבריסל ולהפגש עם שרת החוץ של האיחוד לקראת הסכם מסגרת חדש וכולל

האיחוד האירופי / צילום: רויטרס
האיחוד האירופי / צילום: רויטרס

באיחוד האירופי מתחילים לדבר על הסכם מסגרת חדש וכולל בין ישראל לאיחוד, שיחליף את ההסכם הקיים משנת 2004 - כך דווח בגלי צה"ל. ההסכם יגדיר מחדש את היישום בפועל של שיתוף-הפעולה בין ישראל לאיחוד בשלל תחומים כמו תעשייה, מסחר, אנרגיה וסביבה, חקלאות, סוגיות כלכליות וגם במישור הפוליטי.

כדי לחתום על הסכם כזה, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צפוי לטוס למטה האיחוד האירופי בבריסל ולהיפגש שם עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני. על-פי ההערכות, הביקור יתרחש עד אמצע 2016, ויהיה הפעם הראשונה בה שר חוץ ישראלי מבקר במטה האיחוד מאז שנות ה-90.

לפני כשבועיים, לאחר סערת סימון המוצרים ושיחת הטלפון המפויסת בין ראש הממשלה לשרת החוץ של האיחוד האירופי, נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה כי "ישראל והאיחוד האירופי סיכמו להשיב את היחסים בינינו למסלול תקין. אני חושב שהצעד הזה הוא מבורך, כמובן שאין זה אומר שלא יהיו חיכוכים. אבל עצם העובדה שמזכירת החוץ של האיחוד יוצאת נגד ה-BDS זהו צעד בכיוון הנכון".

עם זאת, סימון המוצרים מהתנחלויות שהאיחוד הסכים עליו צפוי להישאר, ושרי החוץ של האיחוד לא יחזרו בהם. כמו כן, כמו כל ההסכמים עם ישראל, גם ההסכם הזה מבחינת האיחוד האירופי לא יחול מעבר לגבולות 67'.