הודו מתכוונת לרכוש מישראל מטוסי פאלקון ב-1.1 מיליארד ד' וטילי הגנה

גורמים ישראלים המעורים במהלכים אמרו כי המו"מ בין הצדדים בנושא זה החל כבר לפני שנים ספורות

מטוס התדלוק 46–KC בפעולה / צילום: בואינג
מטוס התדלוק 46–KC בפעולה / צילום: בואינג

כלי תקשורת בהודו דיווחו בסוף השבוע שחלף כי הקבינט הביטחוני במדינה אישר התקשרות עם התעשייה האווירית הישראלית לאספקה של שני מטוסי פאלקון למשימות של איסוף מודיעין. היקף ההצטיידות של חיל האוויר ההודי בשני המטוסים הוערך ב-1.1 מיליארד דולר. חרף אישור שניתן לצעד בקבינט הביטחוני של הודו, העסקה - שמבחינת התע"א נחשבת משמעותית - עדיין לא נחתמה. גורמים המעורים בנושא לא שללו אפשרות כי העסקה עצמה תיחתם בביקור שיקיים בישראל בחודשים הקרובים ראש הממשלה ההודי, נדנדרה מודי. מהתעשייה האווירית לא נמסרה היום (א') התייחסות לידיעות המתפרסמות בהודו.

עם זאת, גורמים ישראלים המעורים במהלכים אמרו כי המו"מ בין הצדדים בנושא זה החל כבר לפני שנים ספורות. זאת, לאחר שכבר לפני כ-12 שנה התע"א חתמה עם הודו עסקה אחרת בתחום מטוסי המודיעין, וסיפקה לחיל האוויר שלה שלושה מטוסי פאלקון ביותר ממיליארד דולר. מדובר במטוסי מודיעין על פלטפורמה של המטוס הרוסי איליושין 76, שעוברים התאמות ובמסגרתן מותקנות בהם מערכות אוויוניקה מתקדמות ואמצעים רבים, לרבות מכ"מים חדישים המפותחים ומיוצרים בחברה-הבת של תע"א, אלתא מערכות.

הודו נחשבת אחד הלקוחות המשמעותיות של התע"א, ובד בבד עם ההצטיידות הצפויה במטוסי המודיעין החדשים, היא מקיימת עם החברה מו"מ ממושך לקראת רכישה של טילי הגנה מסוג ברק 8, המותאמים לפריסה יבשתית, וזאת בהשקעה של כמה מאות מיליוני דולרים. הודו כבר חתמה בעבר עם התעשייה האווירית על עסקת ענק לרכישת מערכות הגנה מסוג ברק 8 המותאמות לספינות קרב, ואף השתתפה במימון תוכנית הפיתוח של טילים אלה. בתוך כך, התעשייה האווירית מפעילה לחץ על משרד הביטחון בניסיון לשכנע אותו לקיים אצלה רכש מתוכנן של מטוסים המותאמים לתדלוק אווירי של מטוסי הקרב של חיל האוויר. זאת, בזמן שמערכת הביטחון בוחנת אפשרות לרכוש את מטוסי התדלוק מדגם 46-KC שמתוצרת בואינג האמריקאית מכספי הסיוע הביטחוני של ארה"ב. מדובר במטוס חדש, שעל פי הערכות פיתוחו יושלם רק בעוד שנתיים-שלוש. ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים' בכירים בחברה - כמו גם חלק מחברי ארגון העובדים בתע"א - לוחצים על מערכת הביטחון להעדיף את מטוסי התדלוק שמציעה החברה. גם המטוסים שמציעה התע"א הם מתוצרת בואינג, אך מדגם מיושן יותר, 767-300, שעל פי הצעת החברה יעברו שיפוץ מקיף ויותאמו למשימות של תדלוק אווירי באופן שיהלום את הצרכים של חיל האוויר.

מקורבים לסוגיה אמרו ל"גלובס" כי במחיר של מטוס אחד שישראל עשויה לשלם לבואינג, היא תוכל לרכוש מהתע"א שני מטוסים, ובכך גם להציל מקומות עבודה רבים. "די תמוה שמערכת הביטחון תעדיף לרכוש לחיל האוויר מתדלקים מהאמריקאים - בזמן שמדינות רבות בכל העולם רוכשות את מטוסי התדלוק האווירי מהתעשייה האווירית. דווקא בימים שהתעשייה האווירית נתונה במשבר, יהיה נכון לבחון לעומק את ההחלטה, שכן אם חיל האוויר הישראלי לא ירכוש את מטוסי התדלוק של התעשייה האווירית הישראלית - איזה מסר יהיה למהלך כזה כלפי לקוחות זרים של החברה?" תהה בשיחה עם "גלובס" מקור המעורב בעניין. היקף העסקה לרכש מטוסי התדלוק נאמד בכמה מאות מיליוני דולרים.