חברת התרופות, שהתרחבה ע"י רכישות ממונפות, הזהירה מחדלות פירעון והתרסקה אתמול ב-50%

וליאנט הקנדית צריכה להגיש תוך יומיים את דוחותיה הכספיים, שאת פרסומם עיכבה, אחרת היא עלולה להיגרר לחדלות פירעון של חוב בסך 30 מיליארד ד'

זהו סיפורה של חברת תרופות קנדית שאימצה אסטרטגיה לא שגרתית של רכישות במימון חובות, מכירות אגרסיביות והעלאות חדות של מחירי מוצרים, ואתמול התרסקה אל קרקע המציאות.

מניות יצרנית התרופות וליאנט (Valeant) איבדו אתמול (ג') מחצית מערכן לאחר שהחברה העלתה את האפשרות של חדלות פירעון החוב שלה בסך 30 מיליארד דולר, והורידה את תחזית הרווח השנתי שלה בפעם השנייה בחמישה חודשים.

זוהי המכה השנייה למוניטין של החברה שצמחה בקצב רצחני מאז שמייקל פירסון התמנה למנכ"ל שלה ב-2008.

קבוצת התרופות הודיעה לאחרונה למשקיעים שהיא תעכב את הגשת הדוחות הכספיים לרבעון הרביעי לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC), אך אתמול היא הזהירה שעליה להגיש את הדוחות בתוך 48 שעות כדי שלא להפר סעיף באג"ח שלה שיכול לגרור אותה לחדלות פירעון. וליאנט דחתה את פרסום הדוחות לאחר שחקירה פנימית שלה חשפה חשבונאות בלתי ראויה.

החברה, שחשפה לאחרונה גם שהיא מצויה תחת חקירה של רשות ני"ע האמריקאית, הדהימה אתמול את המשקיעים גם בהנמכה חדה של תחזית הרווח השנתי שלה.

כעת צופה וליאנט שרווחיה לפני מס, ריבית, פחת ובלאי (ebitda) יהיו השנה בטווח של 5.6-5.8 מיליארד דולר, מול טווח של 6.9-7.1 מיליארד דולר שהיא צפתה בדצמבר. בנובמבר, החברה דיברה על "רצפת תחזית" של 7.5 מיליארד דולר, ומאז צנחה התחזית בכ-2 מיליארד דולר.

המנכ"ל פירסון הודה שווליאנט צריכה "להשיג ניהול אמינות". לדבריו, "הצוותים שלנו עובדים קשה ואנחנו חייבים לעמוד בהתחייבויות שלנו - אבל העולם השתנה במידת מה מאז דצמבר".

במשך שנים האסטרטגיה של וליאנט זכתה בתשואות של משקיעים, אך בחודשים האחרונים החברה מותקפת ללא רחמים על ידי סוחרי שורט, שמוכרים את המניה בתקווה לקנותה חזרה בזול יותר, בהערכה שמודל העסקים שלה אינו בר-קיימא.

וליאנט זקפה חלק גדול מהורדת תחזית הרווח לתוצאות חלשות במיוחד ברבעון הראשון שלה, אבל בעיצומה של שיחת הוועידה עם אנליסטים אתמול, היא נאלצה לפרסם תיקון לנתונים שהופיעו בהודעה שלה לעיתונות.

המשקיעים הגיבו במכירה כללית של המניה, שננעלה בירידה של 51% ויותר בניו יורק. שווי השוק הנוכחי של החברה הוא 11.4 מיליארד דולר. באוגוסט 2015, השווי התקרב ל-100 מיליארד דולר.

קריסת המניה מכניסה ללחץ את התומכים הגדולים ביותר בחברה, כמו מנהלי קרנות הגידור ביל אקמן וג'פרי אובן. הקרן של אקמן, פרשינג סקוור, הפסידה אתמול על הנייר כ-900 מיליון דולר על אחזקתה בווליאנט, וזה רק אתמול.

במכתב למשקיעים שלו שהוא פרסם אתמול, אקמן דיבר על "אי ודאות לגבי פוטנציאל חדלות פירעון שיוצר פחד גדול של משקיעים", והוסיף שהמשקיעים "איבדו את האמון המוחלט שלהם" בווליאנט. הוא הבטיח ש"אנחנו נמלא תפקיד גדול בהרבה בניהול חברה זו, ונגן ונמקסם את ערך ההשקעה שלנו".

אנליסט בחברת אברקור ISI, שהיה בדרך כלל אופטימי לגבי וליאנט, כתב אתמול: "זו תהיה לשון המעטה לומר שמבחינתי הייתה כאן השפלה גדולה. הנתונים שהוצגו הבוקר היו בבירור מתחת לציפיות, ושיחת הוועידה רק החמירה את המצב כאשר עיכלנו את התמונה".

וליאנט לא ציינה מתי בכוונתה להגיש ל-SEC את הדוחות הרבעוניים שלה, אך אם היא לא תגיש אותם עד מחר (ה'), היא עלולה להפעיל סעיף הפרת חוזה עם בעלי האג"ח שלה, שיוכלו להגיש נגדה תביעת פירעון. לאחר מכך תיפתח תקופה של 60 יום שבהם החברה תוכל לפרסם את דוחותיה ולהימנע מחדלות פירעון.

וליאנט מסרה שהיא מתכוונת לנהל מו"מ עם בעלי האג"ח שלה כדי לשנות את תנאי החוזה איתם.

מחיר תרופות המרשם בארה"ב הוכפל ב-5 השנים האחרונות

המחיר הממוצע של תרופת מרשם בארה"ב הוכפל בחמש השנים האחרונות, לפי סיטונאית התרופות הגדולה במדינה. הממצא הזה צפוי להצית תגובה פוליטית חריפה נגד האינפלציה במחירי התרופות.

Express Scripts, "חברת ניהול הטבות הפארמה" שמנהלת מו"מ עם יצרניות התרופות בשם חברות ביטוחי הבריאות ומעסיקים בארה"ב, מסרה שהמחיר הסיטונאי הממוצע של תרופת מרשם (או תרופת מותג), שמעוגנת בפטנטים, עלה בשנה שעברה ב-16% ומאז 2001 ב-98%.

הנתונים הללו ממחישים מדוע מחירי התרופות הפכו לסוגיה בוערת בקמפיין הבחירות הנוכחי בארה"ב, כאשר שני המועמדים המובילים, הילארי קלינטון במחנה הדמוקרטי ודונלד טראמפ במחנה הרפובליקאי, מתחייבים להוזיל את התרופות אם ייבחרו לנשיאות.

בתחילת חודש זה פרסמה הילארי קלינטון מודעת בחירות נגד וליאנט, היצרנית הקנדית שידועה בייקור התרופות החד שלה. "אני ארדוף אותם", היא אמרה במודעה. "זהו תמחור טורפני ואנחנו הולכים לוודא שזה ייפסק".

קלינטון ספציפית יותר בהתקפותיה על חברות התרופות מאשר על וול סטריט. בהופעותיה היא מגנה בתקיפות את חברת פייזר על החלטתה להירשם מחוץ לארה"ב (באירלנד) כדי לחסוך במסים, ומתחייבת לסגור את הפרצה שמאפשרת ליצרניות תרופות לנכות עלויות פרסום ושיווק מחשבונות המס שלהן.

טראמפ חרג מהמוסכמה של המפלגה הרפובליקאית והצהיר שמדיקייר, חברת ביטוח הבריאות במימון ממשלתי לגמלאים, צריכה לנהל מו"מ על מחירי התרופות שהיא רוכשת. הוא אמר שמאמץ כזה עשוי לחסוך לממשל 300 מיליארד דולר בשנה, אם כי המספר הזה שנוי מאוד במחלוקת.

לפי טראמפ, צריך לאפשר לחולים אמריקאים לייבא את התרופות שלהם ממדינות שבהן הן זולות יותר. לאחרונה הוא פרסם "הצעה לרפורמה בשירות הבריאות" שבה הוא קובע שחברות התרופות "מספקות שירות ציבורי" - עוד כפירה בעיקר בעיני הממסד הרפובליקאי.

לפי Express Scripts, נסיקת מחירי התרופות נובעת מתופעת התרופות הייחודיות שמטפלות במצבים מורכבים כמו דלקת פרקים וסרטן. ההוצאה על תרופות אלה - שכוללות את היומירה, הזריקה נגד דלקת פרקים מתוצרת AbbVie והרנובי, גלולה לשחמת כבד מסוג C מתוצרת חברת Gelead - עלתה בשנה שעברה בארה"ב ב-17.8%. קבוצת התרופות הזו כבר מהווה 37% מסך מכירות תרופות המרשם והתרופות הגנריות בארה"ב, והנתון הזה צפוי לעלות לכ-50% ב-2018.

לפי הסקר, מחיר התרופה הגנרית הממוצעת - חיקוי תרופה שאיבדה את הגנת הפטנט שלה - ירד בכ-20% בשנה שעברה.

שירות פייננשל טיימס