האוצר הקפיא מכרז תעש עד להנחיות מהיועמ"ש בעניין יוגב

לפני שבועיים פנה מבקר המדינה ליועמ"ש מנדלבליט וביקש ממנו לשקול פתיחה בחקירה פלילית נגד יוגב במספר פרשיות ■ אם מנדלבליט יחליט בחיוב, יוגב יושעה מתפקידו, ולצעד כזה יהיו השלכות על המשך המכרז שמנוהל על-ידו

אורי יוגב / צילום: איל יצהר
אורי יוגב / צילום: איל יצהר

הקפאת מכרז תעש תימשך עד שתוסר העננה המרחפת מעל מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב. ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, פנה בימים האחרונים ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לקבל ממנו הנחיות כיצד לנהוג בנושא הרגיש.

כזכור, לפני שבועיים פנה מבקר המדינה יוסף שפירא ליועץ אביחי מנדלבליט וביקש ממנו לשקול פתיחה בחקירה פלילית נגד יוגב במספר פרשיות. אם מנדלבליט יחליט בחיוב, צפוי יוגב להיות מושעה מתפקידו ולצעד כזה יהיו השלכות על המשך המכרז שמנוהל על-ידי יוגב. משום כך מקווים באוצר כי היועץ המשפטי יכריע בהקדם על-מנת להסיר את אי-הוודאות - אך עד להחלטת היועץ המכרז מוקפא, למרות שרשמית נאמר כי עומד להתחיל המו"מ עם המתמודדת היחידה שנותרה במכרז, אלביט מערכות.

בדיקת המבקר בעניינו של יוגב מתמקדת במספר עניינים: ממצאי ביקורת שנערכה בחברת מקורות וחברת-הבת שלה, מקורות ייזום, הליכי מינוי רואי חשבון מבקרים לחברות הממשלתיות (באמצעות ועדה שיוגב עצמו לא היה חבר בה) וכן התקשרויות עם חברות רואי חשבון לצורך הערכות שווי בהליך הפרטת תעש.

בימים הקרובים היה אמור להיפתח המו"מ הרשמי בין המדינה לאלביט מערכות שנותרה מציעה יחידה במכרז לרכישת השליטה בתעש. לצוות המו"מ צורף הממונה על התקציבים, אמיר לוי, לצד יוגב והיועץ המשפטי של האוצר, אסי מסינג. במקביל לבדיקה הנערכת בענייניו של יוגב בודק המבקר גם את הליך ההפרטה של תעש שבמהלכו פרשו מההתמודדות על החברה 4 חברות.

לפני שבועיים דיווח "גלובס" על פנייה של גורמים באוצר לרשות ההגבלים בבקשה לבדוק את ההשלכות של מכירת תעש לאלביט מערכות. לטענת אותם גורמים, אלביט מערכות תגדיל משמעותית את כוח השוק שלה אם תרכוש את תעש ותהפוך לבעלת כוח מונופוליסטי בשוק הנשק - עובדה שעלולה להקשות על מערכת הביטחון במכרזים עתידיים. החשבת הכללית, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, אף הניחה על שולחן ועדת המכרזים מכתב מפורט שבו הביעה את הסתייגויותיה בנושא זה.