מתמקדים בצמיגים בעלי שולי רווח גבוהים

הפעילות של חברת אליאנס בישראל מתמקדת בייצור, שיווק ומכירת צמיגים בחו"ל, לכ-120 מדינות. באוקטובר האחרון הפכה אליאנס לחברה פרטית, לאחר שביצעה פידיון מוקדם של סדרת האג"ח שלה, בהיקף של כ-35 מיליון שקל, שמועד הפידיון הסופי המקורי שלה נקבע לאוגוסט 2016.

בדוחותיה הכספיים האחרונים שפורסמו, לתשעת החודשים הראשונים של 2015, הציגה אליאנס שחיקה של כ-5% בהכנסותיה, שהגיעו ל-304 מיליון דולר, וצניחה של 12% ברווחים שהתקרבו ל-18 מיליון דולר.

לצד ירידה בהיקף הפעילות, את המגמה השלילית במכירות ייחסה החברה לירידה במחירי המכירה בהשפעת ירידת מחירי חומרי הגלם, ולשחיקת שער האירו מול הדולר. השחיקה במכירות באה לידי ביטוי בשורה הגולמית והתפעולית, והשתרשרה לשורה התחתונה.

מפילוח המכירות של אליאנס עולה כי פעילותה המרכזית, המתבצעת בארה"ב, צמחה ב-4% ל-207 מיליון דולר, אולם יתר המכירות שלה צנחו ביותר מ-19% ל-96 מיליון דולר. עוד עלה מהדוחות כי בקופת החברה היו מזומנים בהיקף של קרוב ל-11 מיליון דולר, התחייבויותיה השוטפות הגיעו ל-134 מיליון דולר, כמחציתם לבנקים, והונה העצמי הסתכם ב-93 מיליון דולר.

מציעה יותר מ-1,300 מוצרים

מרבית מוצריה של אליאנס מיועדים לכלי רכב הפועלים בתחומים של חקלאות, יערנות, תעשייה ועבודות עפר, זאת לאחר שבשנת 2012 הפסיקה החברה למכור ולייצר "צמיגי נוסעים". פילוח מכירותיה מעלה כי בשנים האחרונות מכירות צמיגי החקלאות והיערנות היוו 47%-55% מהמכירות, כשאת היתרה סיפקו צמיגי עבודות עפר, תעשייה ומשא.

מלבד המותג אליאנס, החברה משתמשת בשמות מותג נוספים (דוגמת Everest) וכן מייצרת צמיגים למותגים שאינם בבעלותה, בהתאם להזמנות מלקוחות. עיקר הצמיגים שמוכרת אליאנס מסופקים למפיצים מקומיים גדולים בחו"ל, שמשווקים את המוצרים לצרכן הסופי. בסך הכול, על פי דיווחה בדוחות 2014, אליאנס מציעה ללקוחותיה יותר מ-1,300 מוצרים.

באליאנס מסבירים כי ההתמקדות בייצור צמיגים לא קונבנציונליים היא בשל העובדה כי שולי הרווח מהם גבוהים יותר, בין היתר בשל תחרות מועטה יותר מיצרנים במדיניות המזרח הרחוק. עוד היא מוסיפה כי המגמה בעולם כיום היא לייצר כלי חקלאות גדולים יותר בעלי הספקים גדולים יותר, שדורשים צמיגים מתוחכמים יותר, ואלה בעלי רווחיות גבוה יותר בשל התחרות הנמוכה יחסית.

בדוחותיה השנתיים ל-2014 ציינה עוד אליאנס כי היקף שוק הצמיגים העולמי עומד על 187 מיליארד דולר, ממנו כ-88% הוא צמיגי מכוניות ומשאיות והיתרה הוא השוק הרלוונטי למוצרי הקבצה (OHT - Off Highway Tire). שלוש יצרניות הצמיגים הבולטות בעולם הן רידג'סטון, מישלין וגודייר.