עלות שכר ממוצעת של 3 מיליון ש' למנהלים בביטוח וההשקעות

שיאן השכר מבין 59 מנהלים: איזי כהן, מנכ"ל כלל, שעלות שכרו החודשית עמדה אשתקד על 570 אלף שקל בחודש ■ חוק שכר הבכירים בחברות הפיננסיות מגביל את עלות השכר ל-2.5 מיליון שקל בשנה

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

3 מיליון שקל בשנה למנהל. זו עלות השכר הממוצעת למנהל חברת ביטוח/השקעות, כפי שעולה מבדיקת "גלובס". לחודש, מדובר על 250 אלף שקל. וזאת, לעומת תקרת עלות שכר שנתית של 2.5 מיליון שקל (208 אלף שקל בחודש), לפי חוק שכר הבכירים שיזם שר האוצר, משה כחלון, ושרלוונטי לחברות פיננסיות (בנקים, חברות ביטוח, וחברות השקעות).

מנתוני עלות השכר ב-6 חברות ביטוח (הפניקס, איי.די.איי, הראל, כלל, מגדל ומנורה) ו-4 בתי השקעות (אנליסט, מיטב דש, פועלים אי.בי.אי ולידר) ש"גלובס" אסף, עולה כי סך עלות השכר של 59 מנהלים עמדה על 173 מיליון שקל. במקרה של מגדל, מנורה ולידר מדובר על נתוני 2014, אך סביר מאוד להניח כי נתוני 2015 - שעדיין לא התפרסמו - די דומים.

חברות הביטוח הן האחראיות לעיקר עלות השכר הכוללת לעיל: 39 מנהלים ו-129 מיליון שקל (74%), לעומת 20 מנהלים ו-44 מיליון שקל במקרה של בתי ההשקעות. מנתונים אלו אפשר לגזור ממוצע למנהל חברת ביטוח - 3.3 מיליון שקל או 276 אלף שקל בחודש; וממוצע למנהל חברת השקעות - 2.2 מיליון שקל או 183 אלף שקל בחודש.

שיאן השכר מבין 59 מנהלים אלו הוא איזי כהן, מנכ"ל כלל ביטוח, שעלות שכרו עמדה אשתקד על 570 אלף שקל בחודש. שני ברשימה הוא יצחק עוז, מנכ"ל משותף באגם לידרים, חברה-בת של הפניקס (562 אלף שקל בחודש). שלישי ברשימה הוא מישל סיבוני, מנכ"ל משותף בהראל (542 אלף שקל בחודש).

"מערכת של איזונים ובלמים"

ואם כבר הזכרנו את החוק של כחלון: מליאת הכנסת אישרה אתמול (ב') את הצעת החוק של שר האוצר להגבלת שכר הבכירים בתאגידים פיננסיים בקריאה שנייה ושלישית. לראשונה עוגן בחקיקה רף מירבי לתגמול בכירים במגזר הפיננסי שקושר בין תגמול הבכירים לתגמול יתר עובדי החברה. ההצעה אושרה ברוב של 56 חברי כנסת וללא מתנגדים.

כאמור, לפי החוק החדש, תעמוד תקרת השכר לבכירים בתאגידים הפיננסיים על 2.5 מיליון שקל, כשבכל מקרה לא יאושר לבכיר תגמול העולה על פי 35 מהתגמול הנמוך ביותר של עובד הגוף הפיננסי, לרבות עובד קבלן. תגמול לבכיר שיעלה על 2.5 מיליון שקל לא יוכר לגוף הפיננסי כהוצאה לצורכי מס.

החוק ייכנס לתוקף באופן מיידי ויחול על כל חוזה התקשרות עתידי. במטרה לאפשר לגופים הפיננסיים להיערך ליישומו על בכירים מכהנים, קיבלו החברות חצי שנה להיערכות.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "היקף כספי הציבור המנוהל על ידי גופים פיננסיים, פערי המידע בינם לבין ציבור החוסכים באמצעותם והסיכונים שכספי הציבור חשופים להם - מחייבים גופים פיננסיים לקיים אמות מידה וסטנדרטים גבוהים והדוקים לממשל תאגידי נאות. כמו כן, הם מדגישים את חשיבות קיומם של מנגנוני השגחה, בקרה ופיקוח יעילים וקפדניים, וכן מערכת איזונים ובלמים נאותה בגופים אלה, ובכלל זה לעניין שכר בכירים".

"אני מודה לכל סיעות הבית בכנסת שתמכו בחוק החשוב הזה וסייעו לנו להביא אותו בקונצנזוס רחב ופה אחד", אמר כחלון. "לחוק הזה משמעות ערכית חשובה שמגיעה הרבה מעבר למשמעותו הכלכלית. הוא מסמל צמצום פערים, סולידריות והתחשבות בחלש. כמו שאמרתי תמיד, אני בעד שאנשים ירוויחו טוב וישתכרו בכבוד. אני גם בעד חגיגות, אבל חגיגות שגם עובדי הקבלן והעובדים החלשים ביותר משתתפים בהם, לא רק המנכ"לים והיו"רים".

עלויות השכר של בכירי ענף הביטוח וההשקעות, 2015
 עלויות השכר של בכירי ענף הביטוח וההשקעות, 2015