הבית החכם שידאג לבריאות שלכם

ד"ר ואי סו יור מקדם את חזון הבית הבריא שבו הטלוויזיה תציע לכם תזונה מאוזנת ורובוט יגיש לכם תרופות f איך הפך הרופא מסינגפור ל"גורו של סקס ואהבה", איזו מהפכה בסין תשפיע על החקלאות העולמית ואיך כל זה קשור לחברות גיימינג ישראליות

סין נמצאת בימים אלה בעיצומה של מהפכה. הממשלה הסינית החליטה לבטל את חוק הילד היחיד ולהתיר למשפחות להביא לעולם שני ילדים. הצעד הזה משליך לסחרור משפחות שנמצאות לקראת תום תקופת הפוריות וצריכות להחליט במהירות האם לנסות להביא ילד נוסף. הסיטואציה הזו צפויה להוביל לעלייה דרמטית בביקוש לטיפולי פוריות וגם ל"בייבי בום" שיכלול בהערכה זהירה כמה עשרות מיליוני תינוקות.

מי שממתין לזוגות האלה הוא ד"ר ואי סיאנג יו, היזם והיו"ר של קבוצת בורדרלס אשר מציעה לילדים שירותי בריאות מקוונת. ההנחה של יו היא שההורים הללו מבוגרים יחסית ומבוססים כלכלית ותעסוקתית, כך שלא יהססו להשקיע סכומים ניכרים בילדים.

החזון של יו רק מתחיל בפתרון בריאותי למשפחה המתרחבת בסין. בהמשך הוא שואף להקים מערך שירותי רפואה אינטגרטיבי בינלאומי, שישלב טכנולוגיות של בית חכם, רובוטיקה, ביג דאטה, בריאות מקוונת וגיימינג. השירותים שהחברה כבר החלה להשיק מלווים את הלקוח מהלידה, דרך החתונה והרבייה ועד הגיל השלישי ואפילו "מעבר לו", כלומר לאחר המוות.

רווק מבוקש

ואי, בן 47, רווק מבוקש ברחבי אסיה, נולד בסינגפור להורים מסין. אחרי שסיים תואר בגניקולוגיה נסע לתקופה להולנד, והשתלב בקמפיין בריאות ציבור מקומי. "ההולנדים הצעירים התחילו בפעילות מינית אפילו לפני גיל ההתבגרות", הוא אומר בראיון בלעדי ל"גלובס". "נוצר צורך להעביר אליהם מידע אך הם לא צופים הרבה בטלוויזיה ובוודאי לא מגיעים מיוזמתם לקליניקה לטיפול מיני. עוד לפני עידן הסמארטפון התחלנו להציע להם לקבל מידע ב-SMS".

ההצלחה הזו הובילה את יו להתמקד בפיתוח טכנולוגיות בריאות במובייל. במקביל הוא החל להנחות תוכנית טלוויזיה לייעוץ מיני בסינגפור, "Dr Love's Super Baby Making Show" שזכתה לרייטינג חסר תקדים לתוכנית לייט נייט במדינה.

אחת המטרות של התוכנית, מטרה משותפת ליו ולממשלת סינגפור, הייתה הפוכה מאשר בהולנד - להגביר את הילודה במדינה. "הסינגפורים מתחתנים כדי לרכוש דירה במשותף ולפעמים נולד להם ילד, אבל זה לא במודעות שלהם", הוא אומר.

התוכנית סייעה לוואי לגייס כסף משותפים לטובת החזון של בריאות מקוונת אינטגרטיבית. אמנם עדיין מוקדם לומר מה יצמח מן החזון הזה, אולם הקבוצה כבר פתחה חברות בנות שפועלות במגוון תחומים.

הקפאת ביציות

אחת היוזמות היצירתיות של ואי משלבת בין נדל"ן לתינוקות. "אני פונה אל יזמי נדל"ן באסיה", הוא אומר, "שסובלים בשנים האחרונות מירידה בערך נכסיהם. אני מציע להם לבדל את המיזמים שלהם באמצעות הפיכתם לבית שתומך בבריאות המשפחה". זוג סיני צעיר שירכוש דירה יקבל הצעה להקפאת ביציות. "סין היום מאוד מזוהמת, ואם נשים יקפיאו ביציות כשהן צעירות, וישמרו אותן במקום נקי יותר, התינוק שלהן לא ייחשף לזיהום הזה".

עשרות מיליוני התינוקות הסינים החדשים צפויים לעורר תגובת שרשרת. "תהיה לכך השפעה אדירה על החקלאות העולמית", אומר יו, "יחד עם הקפאת הביציות יוכל הזוג הצעיר לרכוש גם פרה שחיה באוסטרליה בתנאי גידול מיטביים, והחלב שלה נקי מהזיהום הסיני, לצורך האכלת התינוק העתידי. ניתן יהיה לעקוב אחרי מדדי הפרה באמצעות חיישן לביש על גוף הפרה, וזאת דרך הטלוויזיה החכמה המותקנת בכל דירה של אותו מיזם נדל"ן". הקבוצה הקימה את חברת בורדרלס אוסטרליה כדי להתחיל להוציא לפועל את החזון הזה.

"היום קשה לגבות פרמיה על מוצר חקלאי משופר, כי הצרכן לא באמת יודע מה נכנס אליו. באמצעות חקלאות מקוונת הצרכן יוכל לעקוב אחרי המזון בכל רגע של הכנתו ולוודא שהוא אכן הטוב ביותר. עבור חלב כזה צרכנים יהיו מוכנים לשלם גם 10 דולר לליטר".

הטלוויזיה החכמה תהפוך לממשק שישלב בידור, ניהול משק בית ובריאות. "זה ניהול משק בית 'על סטרואידים'", אומר יו, "אחרי שתעברי פענוח של הגנום שלך, נגדיר לך מה עדיף לך לאכול ונציע לך על גביה מתכונים המתאימים לכך ותוכניות בישול שיסבירו איך לבשל את זה. אנחנו לא מוכרים בית אלא חיים טובים שקשורים לנדל"ן".

לשחק עם הסבא

כשליש מהמיזמים של בורדרלס מיועדים לגיל הזהב "ומעבר לו". רובוטיקה היא תחום חם כשחושבים על טיפול בקשישים, אך יו שולל את האפשרות שהרובוטים יארחו למבוגרים לחברה. "רובוט זה טוב לתמיכה פיזית. הוא יכול להביא לך תרופה אם נכנסת להתקף כלשהו ואתה חלש מכדי להגיע אליהן, או להרים אותך כשאתה נופל. לשם כך הוא יהיה חייב להיות קשור למערכת המידע הרפואי לגביך, כדי שהוא יוכל לפענח את הסיטואציה".

בפן החברתי, ואי חולם לחבר בין מבוגרים לבין הדור הצעיר, בעזרת גיימינג. "למי יש זמן לשחק במחשב? למבוגרים. הם רוצים להגשים את החלומות שטרם הספיקו ולהתנסות בדברים חדשים - ומשחקי המחשב מאפשרים זאת. המשחקים מצוינים לשיפור היכולות הפיזיות והקוגניטיביות. מבוגר שזכה בנקודות כי התאמן במשחק מחשב, יוכל להשתמש בהן לתת עוד 'כוחות' לאווטאר של הנכד שלו, וכך לחזק את הקשר איתו. הילד יעקוב אחרי המאבק ההרואי של סבא במפלצות במחשב ודרך זאת במחלת הסוכרת". ובהמשך? בניה של זיכרון אחרי המוות. "מבוגר יוכל לכתוב באמצעות משחק המחשב שלו את הדמות שלו כגיבור, על בסיס הסיפור ההיסטורי האמיתי שלו, ולהציג זאת באמצעות המשחק למשפחה שלו, גם אחרי שהלך לעולמו. הוא יכול לתכנן זאת כך שהאווטאר שלו יגיע לבקר אותם בעתיד".

יו מציע לחברות גיימינג ישראליות ליצור איתו קשר כדי לראות כיצד ניתן להתאים את המשחקים שלהן לדור המבוגר, ולשוק האסייאתי. "ישראל היא מרכז יוצא דופן לזן הזה של תקשורת מחוברת אינטגרטיבית", הוא אומר.

קבוצת בורדרלס שואפת לחולל מהפכה בתחום של ביקורי רופא. "היום אתה הולך לרופא והוא לוקח ממך כסף עוד לפני שאתה פותח את הפה, ורוב הסיכויים שהוא גם מעביר עליך ביקורת, ואחרי כן משאיר אותך לבד". כתוצאה מכך, חולים מעדיפים לחפש בידע באינטרנט ולעיתים הם מזניחים את בריאותם. "כשאתה אצל הרופא אתה 'פציינט' למשך שלוש דקות ואז אתה בטוח שאתה עומד לעשות כל מה שהרופא אמר", צוחק יו, "אך כשאתה יוצא מהרופא אתה שב להיות צרכן".

תשובה אפשרית לכך היא "'קליניקה ללא גבולות' שבה רופאים נמצאים עם הצרכן בקשר תדיר. "אם אתה אומר שאתה מדוכא בבית, אני לא יכול לראות את זה בקליניקה. אם כואב לך, אני רוצה לדעת בדיוק באיזה הקשר".