נתניהו במאמר ל"גלובס": ישראל - מעצמת סייבר

"הגנת סייבר היא תנאי הכרחי לביטחון לאומי ולצמיחה כלכלית במאה ה-21" ■ "מחשיב את ענף הסייבר כמנוע צמיחה גדול לישראל. אנו משקיעים הון רב ומאמץ גדול בעידוד תעשייה זו ובפתיחת שווקים עבורה ברחבי עולם"

בנימין נתניהו / צילום: אבי אוחיון - לע"מ
בנימין נתניהו / צילום: אבי אוחיון - לע"מ

מהפכת הסייבר בעיצומה. המפגש בין כוח חישוב לקישוריות משנה את עולמנו ומשפיע על כל תחומי חיינו כפרטים וכאומה. כוחה של ישראל במדע ובטכנולוגיה מייצר הזדמנות אדירה למצב את עצמנו בחזית החדשנות הקיברנטית.

בצד הסיכויים קיימים סיכונים. בעידן הסייבר הכול חדיר - הפרטים האישיים שלנו, הסודות המסחריים והביטחוניים, התשתיות הלאומיות; הכול נתון לגניבה, לשיבוש ולהרס. מתקפות הסייבר החמורות שפקדו בשנים האחרונות ארגונים ומדינות ברחבי תבל טומנות בחובן לקח ברור - הגנת סייבר היא תנאי הכרחי לביטחון לאומי ולצמיחה כלכלית במאה ה-21.

ישראל היא בין המדינות הראשונות שנערכו לקראת אתגר זה בשיטתיות ובנחישות. לפני חמש שנים הצבתי יעד שישראל תהיה בין חמש מעצמות הסייבר המובילות בעולם. כבר היום אנו ממוקמים גבוה מאוד, והעולם רואה בנו כוח עולה. הגברת יכולותינו בתחום הסייבר דורשת מאמץ רצוף. אנו פועלים בו-זמנית בחמישה מישורים כדי להגשים את החזון שהצגתי:

ראשית, אנו מפתחים אסטרטגיה לאומית לסייבר. אנו פועלים לגבש מענה הגנתי רציף ושלם לכלל הגופים במדינה - לצורכי מניעה, נטרול, חקירה והכלה של איומי ואירועי סייבר. לשם כך אנו מקדמים שיתוף פעולה הדוק בין הממסד הממשלתי והביטחוני לבין המגזר הפרטי.

מטרתנו היא להבטיח עמידות, חוסן והגנה בהכשרת הארגון היחיד והמשק כולו להגיב באופן אפקטיבי לאירועי סייבר, ובמתן מענה מדינתי הולם לתוקפים מתוחכמים ולתקיפות בהיקף גדול.

שנית, אנו מקימים את הרשות הלאומית להגנת הסייבר. אנו מרכזים תחת קורת גג אחת את כל הסמכויות והיכולות הרלוונטיות להגנת סייבר. הרשות תחל לפעול בקרוב, והיא תכלול בשורותיה את מיטב אנשי המקצוע. כגוף אזרחי מבצעי, היא תישא באחריות הכוללת להגנת הסייבר, תעבוד בצמוד עם זרועות הביטחון, מרכיבי המשק והמגזר הפרטי, ותאזן בין צורכי הביטחון הלאומי לזכויות היסוד הדמוקרטיות.

שלישית, אנו מפתחים תשתית מדעית-טכנולוגית: הסייבר הוא מרחב טכנולוגי במהותו, ועל כן הוא מצריך חידוש מתמיד של היתרון הטכנולוגי של ישראל מול תוקפים פוטנציאליים. לכן אנו מטפחים סביבה של חדשנות סייבר בתוך שיתוף פעולה של הממשלה, האקדמיה והתעשייה.

אנו משקיעים במחקר ופיתוח יישומי ובמחקר תיאורטי של מרכזי מחקר במשותף עם אוניברסיטאות תל אביב, בן גוריון ובר אילן, וכן עם האוניברסיטה העברית והטכניון. אנו מכשירים כוח אדם מקצועי בתחום הסייבר באמצעות תוכניות ייחודיות בבתי ספר תיכוניים, בפריפריה, במגזר החרדי, בקרב ציבור העולים ועוד.

רביעית, אנו מקדמים את תעשיית הסייבר הישראלית. אני מחשיב את ענף הסייבר כמנוע צמיחה גדול לישראל. התעשייה הישראלית מבססת את מעמדה העולמי בתחום זה, הרבה מעבר לגודלה היחסי של כלכלת ישראל. אנו משקיעים הון רב ומאמץ גדול בעידוד תעשייה זו ובפתיחת שווקים עבורה ברחבי עולם. אנו מייחסים חשיבות מיוחדת לפיתוח קריית הסייבר הלאומית בבאר שבע, שנעשית אבן שואבת לחברות סייבר מובילות מישראל ומחו"ל. הממשלה מעניקה תמריצים לחברות אלו, שמבקשות להרחיב את פעילותן בפארק הסייבר.

חמישית, אנו מעודדים שיתוף פעולה בינלאומי. מול איומי הסייבר שחוצים גבולות גיאוגרפיים, דרוש שיתוף פעולה טכנולוגי ומבצעי עם מדינות אחרות. היכולות של ישראל בתחום הסייבר מאפשרת לנו ליצור שותפויות אלה ולהרחיב את הקשרים המדיניים, הכלכליים והביטחוניים שלנו עם מדינות רבות. מטרתנו להבטיח שהסייבר יישאר מרחב פתוח ובטוח, שמאפשר שגשוג כלכלי ורווחה חברתית.נמשיך להיערך לאתגרי המחר ולנצל כל הזדמנות לבצר את מעמדנו במפת הסייבר העולמית.