על רקע המשבר העולמי בחקלאות: מונסנטו סוגרת את פעילות המו"פ בישראל

מרכז הפיתוח בארץ מבוסס על הרכישות בישראל של חברת ההנדסה הגנטית רוסטה גרין ושל בי.או לוג'יקס שפיתחה חיסונים נגד מחלות התוקפות דבורים

תאגיד מונסנטו הרב לאומי צמצם מאוד את מרכז הפיתוח שלו בישראל, וכעת אף שוקל לסגור אותו לחלוטין, כך נודע ל"גלובס". מרכז זה מבוסס על שתי רכישות שביצעה חברת הזרעים וההדברה מונסנטו בישראל - של חברת ההנדסה הגנטית רוסטה גרין שהייתה חברה בורסאית ונכסיה נרכשו ב-2013 עבור 35 מיליון דולר, וחברת בי.או לוג'יקס, שפיתחה חיסונים נגד מחלות התוקפות דבורים ונרכשה ב-2011 בסכום שהוערך בכ-100 מיליון דולר.

שתי החברות שאוחדו בזמנו למרכז פיתוח אחד, העסיקו בשיאן עשרות רבות של עובדים, שכיום הצטמצמו לבודדים. למונסנטו יש בישראל גם פעילות מו"פ קטנה בתחום זרעי הירקות, אשר בינתיים לא נפגעה, וכן שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת אבוג'ן הבורסאית, שנותר על כנו.

הרקע לשינוי הוא צמצומים מקיפים שנערכים בחברת מונסנטו העולמית. החברה נמצאת בתהליך של פיטורי אלפי עובדים ברחבי העולם, במסגרתו היא "מקרבת" מרכזי פיתוח מכל העולם אל בסיסה בסט. לואיס, ארה"ב.

המשבר הפוקד את מונסנטו, יחד עם כל ענף החקלאות, מקורו בירידה במחירי הסחורות כגון תירס וסויה אשר משפיעה בתורה על מחירי הזרעים - שהם עיקר פעילותן של חברות כמו מונסנטו. המשבר הוביל למיזוגים דוגמת מכירת חברת סינג'נטה המתחרה לתאגיד הסיני כמצ'יינה ומיזוג בין חברות הזרעים פיוניר ודו-פונט. למרות הערכות כי גם מונסנטו עשויה להתמזג, למשל עם חטיבת הזרעים של תאגיד באייר, בינתיים הצהיר מנכ"ל החברה כי מיזוג כזה אינו על הפרק. מונסנטו נסחרת ב-NYSE לפי שווי של 28 מיליארד דולר, לאחר ירידה של 28% במנייתה בשנה האחרונה.

מונסנטו ותאגידים רב לאומיים אחרים בתחום הזרעים וההדברה זוכים לביקורת מארגוני סביבה, ובראשם גרינפיס, בטענה לפגיעות שונות בסביבה, לכאורה, ביניהן: עצם העובדה שהזרעים שלהם מושבחים גנטית, התמחור של המוצרים שהם מוכרים לחקלאים, וכן הטענה כי חומרי ההדברה שהם מוכרים מזיקים לסביבה.

התאגיד ה"מרושע" שהשקיע בהזנקים בארץ

לנוכח הביקורת, כאשר משרד המדען הראשי במשרד הכלכלה חתם על הסכם שיתוף פעולה עם מונסנטו, לשם עידוד השקעות מצדו בסטארט-אפים ישראליים נוספים, התעורר קול זעקה כאילו המשרד מכניס תאגיד "מרושע" לישראל. נציין, כי ההשקעות של מונסנטו בחברות סטארט-אפ שהוזכרו לעיל בוצעו לפני חתימת ההסכם עם המדען הראשי, כך שמונסנטו כבר פעלה אז בישראל, ומאז חתימת ההסכם לא ביצע התאגיד השקעות בסטארט-אפים נוספים. כך או כך, כעת מפחיתה החברה את נוכחותה בישראל משמעותית.

פעילות החברה הציבורית רוסטה גרין נרכשה כאמור על ידי מונסנטו ב-35 מיליון דולר ב-2013, בפרמיה של כ-90% על מחיר השוק שלה בבורסה בתל אביב. לאחר הרכישה מונסנטו שימרה את כל 20 עובדי רוסטה גרין דאז, וטענה כי התרשמה עמוקות מאיכות הצוות. אולם, כפי שקורה לעיתים קרובות לאחר רכישה של חברות ישראליות, החברות הזרות מחליטות שהן מעוניינות ביכולות קרוב יותר לבית.

ממונסנטו לא התקבלה תגובה לדברים.