משרד הכלכלה למפכ"ל: "פגיעה באיכות חקירת תאונות עבודה"

עמית לנג פנה כבר לפני חודש וחצי למפכ"ל רוני אלשיך במכתב בעניין חקירות תאונות עבודה, אולם לטענתו לא קיבל מענה ■ בינתיים, גורמים בענף הבנייה מפנים אצבע מאשימה דווקא למשרד הכלכלה

פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי
פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי

ביקורת חריפה מצד משרד הכלכלה והתעשייה על אופן התפקוד של משטרת ישראל בחקירה של תאונות עבודה: במכתב ששלח באחרונה למפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, והגיע לידי "גלובס", טוען מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג, כי "יש חוסר בהכרת הוראות, חוסר בהירות וחוסר אחידות בפעולת של תחנות המשטרה השונות ושל חוקרי המשטרה. מצב זה פוגע באיכות החקירות המתבצעות".

מכתבו של לנג אל המפכ"ל נשלח באמצע חודש מארס האחרון. במכתבו למפכ"ל הזכיר לנג הסדר שגובש באחרונה בין המשטרה, משרד הכלכלה ופרקליטות המדינה, במטרה לייעל את פעולות המניעה והחקירה. חקירה של תאונות עבודה קשות וקטלניות, נקבע, היא בסמכות בלעדית של המשטרה.

מהמכתב עולה כי בין הצדדים הוסכם שהמשטרה תעניק לתאונות העבודה דרגת חשיבות גבוהה; שקצין חקירות יגיע לכל זירת אירוע ויפקח מקרוב על החקירה; שזירת התאונה תישמר; ושתתבצע גבייה מהירה של עדויות מצד גורמים המעורבים באירוע ושל חשודים.

במכתב ששיגר לנג למפכ"ל נטען עוד כי בפגישה שהתקיימה לפני כחודשיים בהשתתפות גורמים מקצועיים ממחוז תל-אביב במשטרה וממשרד הכלכלה והתעשייה, סוכם על הגברת שיתוף-הפעולה בנושא זה. עם זאת, "חוץ מפגישה זו, ניסיונותיו של מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה לקבוע בצורה ברורה את אופן הטיפול המצופה מחוקרי המשטרה - לא הניבו תוצאה".

נוסף על אלה ביקש לנג מהמפכ"ל לפעול למען העברת מידע מהמשטרה למינהל הבטיחות במשרדו אודות תיקי חקירה של תאונות עבודה ולעדכן אותו בסטטוס של החקירות השונות. גורמים במשרד הכלכלה אמרו היום (א') ל"גלובס" כי עד כה לנג טרם קיבל מהמפכ"ל מענה לפנייתו.

מינהל הבטיחות מעסיק מטעמו 9 חוקרים ועוד כ-60 מפקחים, שפועלים בכ-13 אלף אתרי בנייה ברחבי הארץ.

"אף כתב אישום"

בקואליציה למאבק בתאונות בענף הבנייה, המורכבת בין השאר מהארגונים קו לעובד, ארגון העובדים מען, רופאים לזכויות אדם והאגודה לזכויות האזרח, אמרו כי הנתונים שעולים מהדוח על תאונות העבודה בישראל משקפים הזנחה ודלות משאבים המושקעים מצד המדינה במלחמה בתאונות העבודה: "השקעות המדינה ובכלל זה התקציב המוקצה למניעת תאונות עבודה הן פחות מאחוז אחד מההוצאות שנגרמות למשק בגין תאונות העבודה".

עוד אמרו שם כי "הנתונים אודות קורבנות העבודה בענף הבנייה זועקים לשמיים: מאז שנת 2000 עד 2015 נהרגו 480 עובדי בניין המהווים 52% מכלל הרוגי תאונות העבודה באותה תקופה. גם כאן הממוצע החמש-שנתי נמצא במגמת עלייה. הממוצע החמש-שנתי לשנת 2010 עמד על 25.4 הרוגים, ובשנת 2015 עלה ל-33.2 הרוגים.

בקואליציה מפנים אצבע מאשימה אל משרד הכלכלה עצמו: "אין ספק כי ריבוי הפגיעות הוא תוצאה של הפקרות בטיחותית חמורה באתרי הבנייה ושל סירובו העיקש של משרד הכלכלה לתגבר את מצבת מפקחי הבטיחות כנדרש. 26 עובדים נהרגו בענף הבניין במחצית השנה האחרונה שבה פועלת הקואליציה למאבק בתאונות בניין, אולם אף מפקח לא נוסף בתקופה זו למצבת מנהל הבטיחות התעסוקתית, ולא ידוע לנו ולו על מקרה אחד שבו הוגש כתב אישום כנגד גורם רשלן". 

"רוב ההרוגים הם ערבים וזרים"

עוד הם אומרים כי "רובם המכריע של ההרוגים הם אזרחים ערבים, פלסטינים ועובדים זרים, ומתעוררת תחושה קשה מאוד כי עובדה זו תורמת לאדישות המחפירה כלפי ביטחונם של העובדים".

"זאת הפקרות", אמר בהתייחס לדוח ראובן בן-שמעון, ממונה בטיחות שעומד בראש הפורום למניעת תאונות עבודה: "משרד הכלכלה, שאמון על האכיפה, לא עושה די בשמירה על חיי העובדים וחוטא לתפקידו. לא הכול מתחיל ונגמר בהקצאת משאבים כספיים ותקנים. מדובר בחוסר רצון להתעמת עם קבלנים, עם בעלי הון ואינטרסנטים. ביום חמישי האחרון נהרג באתר בנייה בצפון סטודנט שזה עתה סיים את לימודי הרפואה שלו והגיע לעבוד בבניין. הוא נהרג כשנפל מפיגום ביומו הראשון בעבודה, לאחר שחזר ארצה מרומניה כדי לסייע להוריו בכלכלת הבית ולמימון לימודים".

ביקורת חריפה על אופן הפיקוח והאכיפה על נהלי בטיחות במקומות עבודה נמתחה גם מצד התאחדות בוני הארץ, ושם מפנים אצבע מאשימה דווקא אל משרד הכלכלה עצמו: "מדינת ישראל עוד לא השכילה להעמיד כמות מספקת של מפקחים כמו שיש בכל העולם. שיצאו לשטח ויפקחו על הבטיחות בענף", אמר היום נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק. "אבסורד שלא קיבלנו זאת עד עכשיו. עכשיו נלמד את הדוח ונפיק לקחים. בינתיים עשינו במקום המדינה כל פעולות שונות בניסיון לקדם הכשרות של עובדים וקיימנו הרצאות על בטיחות, מכספים שלנו, בסך של מיליוני שקלים בשנה".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "המכתב נשוא הפנייה לא התקבל בלשכת המפכ"ל. עם זאת, נציין כי ככל שמובא לידיעת המשטרה על תאונת עבודה במהלכה נפגע אדם, המשטרה מגיעה לזירה. עם זאת, מרבית התאונות אינן מובאות כלל לפתחה של המשטרה, והטיפול בהן מצוי באחריות משרד הכלכלה והתעשייה.

"משטרת ישראל פותחת בחקירה פלילית רק במקרים בהם עולה חשד לקיומה של עבירה פלילית, דוגמת גרימת מוות או חבלה ברשלנות, זאת בהסתמך על ממצאי הזירה ועל חוות-דעת של חוקרי מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית של משרד הכלכלה והתעשייה. לעניין הגשת כתבי אישום, ההחלטה בעניין זה מצויה בסמכות הפרקליטות".

עיקרי הדוח: רוב ההרוגים הם בענף הבנייה

מכתבו של לנג נשלח על רקע הנתונים שהתפרסמו היום גם בדוח של משרד הכלכלה והתעשייה והמוסד לביטוח לאומי על תאונות העבודה בישראל בשנת 2015. מהדוח עולה כי אשתקד נפגעו כ-50 אלף עובדים בתאונות עבודה בענפים השונים - 54 מהם נהרגו. מהדוח עולה כי 34 מההרוגים עבדו באתרי בנייה, ו-64% מהם נהרגו בתאונות עבודה במהלך בניית בתים למגורים. 21 מבין ההרוגים באתרי בנייה, נהרגו בעקבות נפילה מגובה.

בענף התעשייה נהרגו אשתקד 10 עובדים, בענף השירותים והמסחר נהרגו 8 עובדים, ובענף החקלאות נהרגו שניים. על-פי הדוח, ישראל נמצאת במקום השלישי במספר ההרוגים בתאונות העבודה לכל 100 אלף מועסקים: 13.2 ל-100 אלף מועסקים, ונמצאת במקום השלישי ברשימה זו, אחרי פורטוגל וקפריסין.

מהדוח עולה עוד כי בשנת 2015 שילם המוסד לביטוח לאומי גמלאות בהיקף של מעל 4.5 מיליארד שקל לנפגעי עבודה, והמשק איבד בעקבות תאונות אלה יותר מ-2 מיליון ימי עבודה ואובדן פריון הנאמדים במיליארדי שקלים.

לדברי מנכ"ל הביטוח הלאומי, פרופ' שלמה מור-יוסף, בשנים 2013 ו-2014 השקיע המוסד כ-2 מיליון שקל בכל שנה כדי להגביר את הבטיחות בענף הבנייה, ובשנת 2015 הרחיב המוסד את השקעתו בתחום זה לכ-3 מיליון שקל.

"המציאות מחייבת פעילות מאומצת לצמצום נגע תאונות העבודה בישראל", אמרה ראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה, ורדה אדוארדס. "לפעילות צריכים להיות שותפים גם המנהלים במגזרים השונים, ועליהם להפנים את עומק הפגיעה שתאונות עבודה עלולות להסב לחוסנו של מקום עבודתם". 

תאונות עבודה
 תאונות עבודה