פריגו חשופה ללחצי מחירים; מיילן וטבע - פחות

כך מעריכים בגולדמן זאקס, לאחר שמניות הפארמה הפילו את השווקים

פריגו / צילום: בלומברג
פריגו / צילום: בלומברג

השקעה במניות חברות הגנריקה הניבה מתחילת 2016 תשואות שליליות בשיעור דו-ספרתי, ובשוק מנסים להבין מה הכיוון היום, ומהי השפעת לחצי התמחור הקיימים בתעשייה על החברות עצמן. נושא התמחור עלה לדיון בארה"ב על רקע הבחירות שם לנשיאות, וההערכות המקובלות כיום הן שחברות שהצליחו בעבר להעלות מחירי תרופות בקלות יחסית, יתקשו לעשות זאת באווירה הקיימת היום.

בגולדמן זאקס ניתחו בשבוע שעבר את סלי המוצרים של כמה חברות בתחום, והגיעו למסקנה כי הסיכון הגבוה ביותר קיים בחברות אנדו, Mallinckrodt ופריגו. לעומת זאת, מיילן, טבע ואלרגן חשופות פחות לסיכון. כזכור, מניות טבע, מיילן ופריגו נסחרות גם בבורסה בת"א ומהוות חלק נכבד ממדד ת"א 25. "לא כל חברות התרופות נהנו מאותה רמה של העלאות מחיר חריגות בעבר", מציינת האנליסטית ג'יימי רובין מגולדמן זאקס.

רובין כותבת שפריגו, עתה בניהולו של ג'ון הנדריקסון, מחזיקה בפורטפוליו נישתי, מתרכזת במספר קטן של תחומים רפואיים וחשופה מאוד לשוק האמריקאי. לדבריה, בשנים האחרונות פריגו (וכמוה אנדו ו-Mallinckrodt) הרוויחה מאוד מהפורטפוליו שלה, וכעת היא עומדת בפני שיעורי צמיחה ש"משקפים יותר את הסביבה החדשה", כהגדרתה.

רובין ניתחה נתונים הקשורים ל-500 תרופות גנריות ומצאה שעיקר העלאות המחיר הגיע מ-4 קטגוריות: דרמטולוגיה (עור), כולסטרול, כאב ואונקולוגיה; וכן ממספר קטן יחסית של תרופות - פחות מ-20%. "מחירי התרופות ב-4 הקטגוריות צמחו בממוצע בשיעור שנתי דו-ספרתי בחמש השנים האחרונות, ועכשיו אנחנו רואים התחלה של נורמליזציה בתמחור", כותבת האנליסטית.

לפי נתוני גולדמן זאקס, 24.5% מהתרופות של פריגו רשמו בשנים האחרונות עליות מחירים ממוצעות של יותר מ-30%. במיילן הנתון הוא 7.8% ובטבע - 4.4%. להערכת רובין, "ייתכן שייקח למשקיעים רבעון או שניים נוספים עד שיעריכו את המיצוב האסטרטגי של מיילן וטבע, בהשוואה לשחקניות הנישה".

מתקשות להעלות מחירים

ההוצאות על תרופות גנריות בארה"ב צמחו בשנת 2015 ב-7.4% בהשוואה לשנת 2014, והסתכמו בכ-114 מיליארד דולר, כך לפי נתוני חברת המחקר IMS שהאנליסטית ליאב אברהם מסיטי מביאה בסקירה שלה על השוק הגנרי.

היא מצביעה על כך שחלק גדול מהצמיחה (45%) נובע מתרופות חדשות שהושקו, והעלאות מחיר בתרופות ותיקות גרמו לתוספת של כחצי מיליארד דולר. "הצמיחה בהוצאות כתוצאה מהעלאות מחירים ב-2015 הייתה נמוכה משמעותית מאשר בשנים קודמות, דבר שמצביע על כך שלחצי התמחור בתעשייה הם לא סוגיה חדשה שהתפתחה רק בחודשים האחרונים", כותבת אברהם. גם היא ממליצה להבחין בין החברות השונות בתעשייה: "שחקנים קטנים רבים שמחזיקים בסלי מוצרים ריכוזיים ומעט מוצרים בפיתוח, צפויים לחוות עוד לחצי תמחור. לעומת זאת, בחברות עם פייפליין חזק של תרופות חדשות וסלי מוצר מגוונים, אנחנו מצפים לסביבת תמחור יציבה, עם שחיקת מחירים חד-ספרתית בינונית".

ההמלצות של גולדמן זאקס
 ההמלצות של גולדמן זאקס