המחיר הוא לא הכול: דוחות חברות הסלולר חושפים מציאות עגומה

ניתוח "גלובס": רמות המחיר בסלולר היום אינן מייצרות תשואה מספקת - החברות עוברות להפסד או נעות סביב רווחיות אפסית עד מינימלית ■ התייעלות? היא כבר כמעט מוצתה

אילנית שרף / צילום: יחצ
אילנית שרף / צילום: יחצ

הדוחות הכספיים של החברות הסלולריות לסיכום הרבעון הראשון של השנה ממשיכים להצביע על שחיקה בפעילות. דווקא בגלל שמדובר במגמה ארוכת טווח, מעניין להבין מה קורה מתחת לפני השטח ולנסות להבין האם הדוחות מספרים - מעבר לנתונים היבשים - סיפור נוסף.

כאשר בוחנים את הענף כולו ואת המגמה של ניוד מספרים בחודשים האחרונים, ברור שחוסר הוודאות סביב עתידה של גולן טלקום תומך בשאר החברות. כלומר, המנויים שגולן מאבד נקלטים אצל המפעילות הוותיקות וחלקן מפסיקות לאבד מנויים (נטו). למרות שהוט מובייל ממשיכה לגייס אלפי מנויים חדשים כל חודש, הרי שהחולשה של גולן טלקום ממחישה שחלה מגמה של התייצבות בשוק. הטענה הזו מחזקת את העמדה של רשות ההגבלים ומשרדי הממשלה, שחששו שמיזוג של גולן עם סלקום יוציא את העוקץ מהתחרות בשוק, מה שכנראה נכון.

השאלה שצריכה להישאל היא הרבה יותר רחבה - האם המחיר הוא חזות הכול. רמות המחיר בסלולר היום אינן מייצרות תשואה מספקת. אם מנטרלים את הפעילות הנייחת בסלקום ובפרטנר, החברות עוברות להפסד או נעות סביב רווחיות אפסית עד מינימלית. מכיוון שהחברות מתחילות למצות את תהליכי ההתייעלות שלהן, צריך לשאול האם הן מתכננות השקעות נוספות שיתרמו לחדשנות בשוק.

בעיה עמוקה

שוק התקשורת בישראל סובל מחוסר איזון ולכן רמות המחיר הנמוכות בשוק משקפות בעיה עמוקה. רגולציה אינה יכולה להסתכל רק על מחירים, היא חייבת לדאוג לכך שהשוק יהיה מאוזן מבחינות נוספות: שירות, כיסוי, חדשנות ועוד. הבעיה השנייה שממנה סובל השוק היא חוסר האיזון בין השוק הקווי לשוק הסלולרי. הטעות הגדולה ביותר של הרגולטור בישראל, שרק הוא האחראי למצב הבעייתי של שוק התקשורת, היא העובדה שהחברות נבחנות על-פי סגמנטים, קרי יש חברות סלולר, יש חברות נייחות, יש חברות טלוויזיה וכו' - במקום להסתכל על השוק באופן כללי. כך קורה שאנחנו מקבלים שוק נייח חזק מאוד לעומת סגמנטים אחרים חלשים, כמו הסלולר, הטלוויזיה ועוד.

בשוק הסלולרי רואים את בעיית ההשקעות בצורה הכי בולטת והדבר לא משתקף רק דרך העובדה שהכיסוי של הדור הרביעי אינו משביע רצון.

עדות נוספת לכך ניתן למצוא בעובדה שחברה כמו פרטנר דוחה את ההשקעה שלה בטלוויזיה כבר ארבע שנים. זו אותה חברה עשירה לשעבר שזרקה מאות מיליוני שקלים על מיזמי אינטרנט שכשלו, אורנג' טיים וההשקעה בכניסה לתחום ה-ISP. אותה חברה חוששת היום לקבל החלטה על השקעה צנועה (יחסית כמובן) של 100 מיליון שקל בתחום הטלוויזיה. לא מדובר כאן רק בהתלבטות עסקית אלא בקשר ישיר בין תזרים המזומנים, היכולת הכספית והאפשרות להשקיע.

כאשר מדברים על השקעות, מזכירים באותה נשימה גם את החדשנות. האם היא נפגעת במצב השוק היום? חדשנות היא מילה קצת נדושה אבל בסופו של דבר צריך לזכור ששום דבר דרמטי לא קרה בעולם ושאנחנו פספסנו. כל החברות בעולם עסוקות במציאת הדבר הבא ומשקיעות בכך מיליארדים. בית חכם, רכב חכם, IOT וכו'. גם בישראל עושים את זה. מצד שני, מתי ראיתם בישראל שירות חדש של החברות הסלולריות? שירות מעניין שמייצר דו שיח או תנועה בין הלקוחות לחברות? כלום.

המיזם נעלם

ניתן לראות שירותים חדשים בבנקאות ואפילו בקופות החולים, אבל אצל החברות הסלולריות - מלבד דיבורים על דיגיטל - לא שומעים כלום. ולכן ברור שבמצב השוק היום החדשנות נפגעת. לדוגמה, מישהו זוכר היום את חממת החדשנות והסטארט-אפים של פרטנר? המיזם נעלם כלא היה. היכן ראיתם חברה שמינתה סמנכ"ל חדשנות שמקבל תקציבים לחפש ולנסות ולהיכשל ביוזמות כאלה ואחרות, במטרה לחדש משהו בשוק הסלולר?

אפשר להחריג את סלקום טי.וי בניתוח החדשנות אבל צריך לזכור שהמיזם נולד בעיקר כדי לעזור לחברה להציע ללקוחות שלה פתרון רחב יותר. זהו מהלך אסטרטגי שלא בהכרח נובע מחדשנות. סלקום הצליחה לתפוס את משבצת השחקן השלישי בשוק, השחקן החדש, ואולי אם תרצו הנטפליקס הישראלית. זה הישג גדול מאוד עבור החברה.

לדברי אילנית שרף, מנהלת מחלקת המחקר פסגות ברוקראז', סלקום בולטת יותר ביחס למתחרות שלה והדוחות של הרבעון הראשון מוכיחים זאת בצורה ברורה.

שרף: "סלקום מוכיחה במדדים התפעוליים שאבסולוטית המספרים שלה טובים יותר. מבחינת הכנסות מסלולר - ההכנסות יותר גבוהות. 559 מיליון שקל לעומת 543 מיליון בפרטנר ו-455 מיליון בפלאפון. גם במדד ה-EBITDA, סלקום עושה טוב יותר - 238 מיליון שקל לעומת 222 מיליון שקל בפרטנר ו-105 מיליון שקל בפלאפון. כמובן שצריך לקחת בחשבון שלפלאפון אין פעילות קווית, והיא גם לא נהנית מהכנסות ממפעילים אחרים כמו שגולן מניבה לסלקום או הוט מובייל מניבה לפרטנר. כאשר בוחנים את נ הנתונים היבשים רואים עדיפות ברורה לסלקום".

לדברי שרף, "פלאפון נמצאת בסיטואציה שבה פשוט נשאבת לתוך עולם של תחרות מחירים. לפרטנר יש את מותג הלואו קוסט 012 מובייל, אבל לדעתי זה לא עוזר להם כי ההכנסה הממוצעת ממנוי יורדת אצלם כמו שהיא ירדה אצל המתחרות והיא מאבדת מנויים באותה מידה. מעבר לבידול - 012 מובייל לא נתן לפרטנר דבר נוסף.

"עוד ניתן לראות שפרטנר לא שמה דגש כרגע על הטלוויזיה הרב ערוצית. סלקום לקחו את ההשקעה מתוך אסטרטגיה של קבוצת תקשורת. ברבעונים הראשונים לפעילות, ההשקעה השפיעה על הדוחות ופגעה ברווחיות אבל עכשיו הם לאט לאט יתחילו לקצור את הפירות, במיוחד בעקבות צירוף חבילת הספורט. סלקום לדעתי עושה עבודה אסטרטגית מצוינת ביחס לאחרות. חשוב לציין שצריך להחריג את פלאפון כשייכת לקבוצת בזק. בהשוואה לפרטנר, אני כבר תקופה ארוכה אומרת שלסלקום יש אסטרטגיה די מותווית ולפרטנר אין אסטרטגיה ארוכת טווח".

סלולר רבעון ראשון 2016
 סלולר רבעון ראשון 2016

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988