לב לבייב קיבל הנחה בתשלום שכירות באפימול

ההנחה ניתנה לכל השוכרים בקניון ■ מחזיקי אג"ח אפריקה בוחנים דרכי פעולה נגד ההסכם המתגבש עם הבנק הרוסי, אך חוששים כי התנגדות תסכן קיום החברה

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

מחזיקי איגרות החוב של קבוצת אפריקה ישראל משלוש הסדרות (כ"ו-כ"ח) התכנסו היום לאסיפה שנייה מאז הכריזה החברה על חוסר יכולתה לעמוד בתשלומי החוב במועדם ועל רצונה בהסדר חוב שני.

את האסיפה כינסו נאמני הסדרות לצורך דיון והתייעצות בשאלה האם להעלות להצבעה כבר בימים הקרובים הצעת החלטה להעמדת מלוא החוב כלפי המחזיקים, בהיקף של 3.2 מיליארד שקל, לפירעון מיידי. זאת, לאחר שהחברה חשפה את פרטיו המלאים של ההסכם עם הבנק הרוסי VTB, שבמרכזו הסכמת החברה הבת אפי פיתוח להעביר לבנק את נכסיה המרכזיים במוסקבה תמורת ביטול החוב כלפיו.

מנכ"ל אפריקה ישראל, אברהם נובוגרוצקי, הסביר באסיפה את המצב מול הבנק, ולאחר מכן התכנסו המחזיקים לדיון בשאלה כיצד להגיב להתפתחויות. ל"גלובס" נודע כי חלק מקרנות הגידור הזרות שמחזיקות באג"ח של אפריקה ישראל , סבורות שניתן לפעול כנגד ההסכם המתגבש עם הבנק הרוסי ולמנוע את התרחשותו. עם זאת, הסיכון במקרה הזה הוא שהבנק יפעל להעמדת החוב של אפי פיתוח כלפיו לפירעון מיידי, ובכך יסכן את קיומה של החברה כולה, היות וברשותה כ-35 מיליון דולר בלבד.

את האסיפה היום כינסו נאמני סדרות האג"ח לאחר שאתמול עדכנה אפריקה ישראל כי הפסידה 40.7 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2016, וכי החברה הבת אפי פיתוח נמצאת על סף השלמת הסדר על הבנק הממשלתי הרוסי VTB, לפיו תעביר לרשותו את שלושת נכסיה המרכזיים תמורת ויתור על חוב של 611 מיליון דולר. שלושת הנכסים שיועברו, ושרשומים לפי שווי של 877 מיליון דולר בספרי אפי פיתוח, הם קניון אפימול, בניין המשרדים אוזרקובסקאיה III ומלון אקווה מארין.

אולטימטום מהבנק

ההסדר עם הבנק הרוסי, שנעשה לפי דרישתו ובעקבות איומו כי יעמיד את החוב כלפיו לפירעון מיידי, הוביל את רואי החשבון של אפי פיתוח להצמיד לה הערת "עסק חי". בעקבות זאת, הצמידו גם רואי החשבון הערה דומה לדוחות אפריקה ישראל, וזאת גם בשל גירעון בהון החוזר של כ-5 מיליארד שקל, ערך נכסי נקי (NAV) שלילי בהיקף משמעותי של כ-1.2 מיליארד שקל, וכן החלטת ההנהלה להשהות את התוכנית למימוש נכסי ליבה נוכח רצונה בהסדר חוב חדש.

הסדר החוב הראשון של אפריקה ישראל, שהושלם במהלך 2010, הוביל לירידה ניכרת בחוב הפיננסי נטו של החברה (ברמת הסולו), אולם מאז היא מתקשה להמשיך ולצמצמו, הן בשל רמת החוב שלא הופחתה מספיק והן בשל ריבית גבוהה מדי שדרשו וקיבלו מחזיקי איגרות החוב.

אם בסוף 2009 הציגה החברה חוב פיננסי נטו של 7.4 מיליארד שקל, הרי שבתום 2010 צנח החוב הפיננסי נטו ל-2.79 מיליארד שקל. עם זאת, מאז לא השתנה כמעט נתון זה ונכון לסוף מרץ 2016 הוא עמד על 2.63 מיליארד שקל, וכל זאת בשעה שהחברה נמנעה לחלוטין מתשלום דיבידנדים לבעלי מניותיה.

בדוח מציינת אפריקה ישראל, המחזיקה ב-65% ממניות אפי פיתוח, כי סיימה את הרבעון הראשון של 2016 עם הון עצמי של 1.25 מיליארד שקל. עם זאת, בחברה מדגישים כי השלמת העברת הנכסים לבנק הרוסי תמורת מחיקת הלוואה, תביא עמה להפחתת ההון העצמי שלה ל-598 מיליון שקל בלבד.

מניית אפריקה ישראל נסחרה היום בבורסה בירידה של כ-3% והשלימה נפילה של 35% מאז הכריזה באמצע החודש על רצונה בהסדר חוב. צניחה זו הפחיתה את שווי השוק של אפריקה ישראל ל-216 מיליון שקל בלבד.

גם לבייב מקבל הנחה מאפי פיתוח

המצב הכלכלי הקשה ברוסיה ושחיקת המטבע המקומי שם, מאלצים את הנהלת אפי פיתוח להעניק הנחות והקלות אחרות בדמי השכירות שמשלמים השוכרים בקניון אפימול שבמוסקבה. מצב זה הביא לכך שברבעון הראשון של 2016 ירד הרווח מפעילותו השוטפת (NOI) של הקניון ב-9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכם ב-12.4 מיליון דולר. זאת, כאשר שיעור התפוסה דווקא עולה ל-82% בסוף חודש מרץ, לעומת 78% בלבד בסוף דצמבר.

מדוחות אפריקה עולה כי מתן ההנחות לשוכרים, לא פסח גם על בעל השליטה לב לבייב, ששוכר באופן פרטי חנות בשטח של 1,303 מ"ר בקניון. באפריקה מציינים כי לנוכח המצב הכלכלי אישר דירקטוריון אפי פיתוח שינוי מיקום ותנאי שכירות (דמי השכרה ומשך תקופתה) לחנות ששוכרת חברה בשליטת בעל השליטה. "דירקטוריון אפי פיתוח אישר את שינוי ההסכם, לאחר בחינה של תנאי השכירות של שוכרים אחרים בקניון, מצב השכירויות בקניון ובשוק בכלל, ובשים לב שכולן ניתנות במהלך העסקים הרגיל של אפי פיתוח", הדגישה אפריקה.