טראמפ: "קלינטון הפכה את הסטייט דיפרטמנט לקרן הון סיכון"

קורא למצביעי סנדרס: בואו אלי; מתעלם מהאשמות שהוא גזען ■ השבוע הקשה ביותר של המיליארדר רחוק מסיום: הממסד הרפובליקאי תוקף אותו ■ ברקע: סירובו להתנצל על גינוי שופט פדרלי בגין היותו מקסיקאי

דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו
דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו

אחרי שהסתבך בכמה התבטאויות חדשות בעלות אופי גזעני, ניסה אמש (ג') דונלד טראמפ להיחלץ מהבור העמוק שכרה לעצמו בעזרת נאום שבו הוא ניסה להתנער מדימויו כבריון ולהצטייר כמנהיג שראוי להיות נשיא. במאמץ להרגיע את ממסד המפלגה הרפובליקאית, שמתח עליו ביקורת חריפה בימים האחרונים, טען טראמפ שהוא מבין את האחריות שמוטלת על כתפיו של מועמד לנשיאות.

ובכל זאת, אפילו מילת התנצלות אחת על התבטאויותיו החריגות - לרבות גינוי שופט פדרלי בגלל "מוצאו המקסיקאי" - לא נכללה בנאום. "הגורילה הענקית בחדר לא זכתה באזכור", ציין אנליסט רפובליקאי בשידור טלוויזיה. ובהחלטה שבוודאי גרמה לתומכיו להרים גבה, קרא טראמפ את הנאום מטלפרומפטר, למרות שהוא נוהג ללעוג להילארי קלינטון ולברק אובמה על השימוש שהם עושים במכשיר זה.

עוד לפני הנאום פרסם טראמפ הודעה שבה הוא טוען שדבריו "לא הובנו כהלכה". אך בנאום עצמו, כאמור, הוא לא נגע בנושא והסתפק בהכרזה: "אני מבין את האחריות שגלומה בנשיאת תפקיד בכיר. לעולם לא אאכזב אתכם". הוא קרא לתומכיו של ברני סנדרס להצביע בעדו כדי לשנות השיטה,ותקף את הילארי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית בפועל, בגלל התנהלותה בעת כהונתה כשרת-החוץ.

לדבריו, הנשיא לשעבר ביל קלינטון ואשתו הילארי "הפכו את הפוליטיקה של התעשרות עצמית לאמנות בפני עצמה... הם עשו מאות מיליוני דולר ממכירות גישה (אליהם), מכירת טובות הנאה ומכירת חוזים ממשלתיים". לדבריו, הילארי קלינטון "הפכה את הסטייט דיפרטמנט לקן הון סיכון".

אך הנאום לא הצליח לשכך - בשלב זה לפחות - את המרירות והתסכול שחשים כלפיו רבים מחברי הממסד הרפובליקאי. הנה הרקע: זה מכבר צבר טראמפ מספיק צירים כדי לזכות במועמדות המפלגה הרפבוליקאית לנשיאות. ה"בסיס" הרפובליקאי - חברים מן השורה במפלגה, לרבות המונים שהצטרפו אליה כדי לתמוך בו - הולך אחרי המיליארדר ממנהטן באש ובמים. כל הגינויים, ההאשמות והנאצות שמותזים לעברו פשוט אינם דבקים בעורו הטפלוני. בעיני חסידיו הוא הדבר ה"אמיתי". רוב הממסד הרפובליקאי - למעט כמה דמויות בולטות, כמיט רומני וג'ב בוש - נאלץ לקבל את דין ההמון ולהביע תמיכה - בדרך כלל מהוססת, פושרת ואנמית - במי שזכה בחסדי הבוחרים. מחוקקים רפובליקאים רבים - עמוד השדרה של הממסד המפלגתי - עשו זאת בחריקת שיניים ובסתימת אף. הם בזים למועמד שלהם; הם אינם יכולים לשאת אותו והם חוששים שבבחירות הכלליות הוא יגרור את המפלגה אל עברי פי פחת. לא רק הבית הלבן ילך לאבדון, לדעתם, אלא גם הרוב שלהם בסנט. ובכל זאת, את הילארי קלינטון הם שונאים יותר. מבחינתם, גם הוא וגם היא רעות חולות, אך היא גרועה יותר.

 

אבל האירוסין הלא נוחים האלה נקלעו למשבר עוד לפני ליל הכלולות - הוועידה הרפובליקאית שתיערך ב-18 ביולי בקליוולנד, אוהאיו, ושבה ייבחר המועמד רשמית. הממסד הרפובליקאי נאלץ לבלוע חריגות רבות של טראמפ בשבועות ובחודשים שחלפו, אבל ההתבטאויות החדשות של המיליארדר היו הקש שהחל לשבור את גב הממסד.

טראמפ בחר להתכתש בפומבי עם שופט פדראלי, גונסאלו קוריאל, שחולש על שתיים משלוש תביעות שהגישו סטודנטים לשעבר נגד מה שמכונה "אוניברסיטת טראמפ" (למעשה סדרת קורסים על עסקות נדל"ן). התובעים מאשימים את טראמפ, בין היתר, בהונאה ובמאמצים לקושש כספים מסטודנטים עניים. טראמפ הכריז שהשופט קיבל כמה החלטות נגדו מפני שהוא מקסיקאי ולכן יש לו דעות קדומות נגד טראמפ. "הרי אני בונה חומה בין ארה"ב למקסיקו", אמר המתמודד הרפובליקאי בלשון הווה, כאילו בניית החומה נמצאת בעיצומה, בראיון ל-CNN.

"אבל השופט נולד בארה"ב", אמר לו המראיין. "טוב", אמר טראמפ, "אבל הוא ממוצא מקסיקאי ולכן הוא שונא אותי". הכרזה זו ודומות לה שבאו אחריה חוללו גל ביקורת עצום נגד המיליארדר. הוא מואשם בכך שאין לו הבנה בסיסית כיצד פועלת מערכת המשפט האמריקאית ושהוא אינו מודע לעקרון הפרדת הרשויות. יתר על כן, הוא חרג מאחד מהכללים הנוקשים ביותר של התקינות הפוליטית האמריקאית: מוצאו של אדם לעולם לא ישמש סיבה לאפלייתו או לגינויו.

גורמים בכירים בממסד הרפובליקאי, לרבות אלה שהצהירו על תמיכה בטראמפ, גינו את התבטאויותיו על השופט. הסנטורים מארק קרק ולינדסי גראהם הודיעו שהם חוזרים בהם מהתחייבותם לתמוך בו. "לאחר שיקולים רבים, הגעתי למסקנה שטראמפ לא הראה שיש לו המזג הראוי שנחוץ לבעל המשרה הרמה בעולם", אמר קרק. יו"ר בית-הנבחרים פול ראיין, הכריז: "לומר שמישהו אינו יכול למלא את תפקידו בגלל מוצאו הוא דוגמה קלסית להתבטאות גזענית". וטד קרוז, שהיה בין המתמודדים על המועמדות הרפובליקאית, ושהתחייב לתמוך בכל אחד שיזכה במועמדות, אמר כי אינו מוכן לתמוך בטראמפ.

למעשה, אין תקדים לכך, שחברי ממסד של מפלגה גדולה יביעו הסתייגות חזקה כל כך מהמועמד בפועל של מפלגתם לנשיאות (למעט אולי התנגדות חזקה למינויו של בארי גולדווטר כמועמד המפלגה ב-1964). הקרע הנוכחי עורר ניחושים שחברים בממסד ינסו לסכל את מינוי טראמפ למועמד בוועידת המפלגה. אך העובדה שטראמפ צלח משברים רבים כל כך, גורמת לכך שאנליסטים רבים מעדיפים לא להתנבא על טראמפ כדי לא לצאת כשוטים.