לייק לרשות הפטנטים בישראל: פייסבוק היא המבקשת המובילה

הדוח השנתי של רשות הפטנטים מלמד כי מאחורי רוב בקשות רישום הפטנטים בישראל עומדים תאגידים בינ"ל ■ הרשות בישראל נמנית בין 15 המשרדים המובילים בעולם בהגשת בקשות בינ"ל

כאשר השחקן-במאי לשעבר אורי זוהר שר את "שיר הפטנטים" אי שם בשנות ה-70, הוא הסביר לנו במילותיו של חיים חפר, שישראל היא "לא מדינה נידחת", וגם "לא משק מפוקפק" שכן, הארץ "מתפתחת בצעדי ענק". זאת, משום ש"הראש היהודי", כלשון השיר, לא מפסיק "להמציא לנו פטנטים". ואכן, ישראל, כך אנו למדים שוב ושוב, היא יצרנית מרשימה של פטנטים רשומים, במיוחד יחסית לגודלה ולאוכלוסייתה הקטנה.

אולם הדוח השנתי של רשות הפטנטים לשנת 2015 מלמד, שלא רק "הראש היהודי" עומד מאחורי קצב רישום הפטנטים המסחרר בארץ הקודש. מסתבר שמאחורי הרוב המוחלט של בקשות רישום הפטנטים בישראל, עומדים תאגידים בינלאומיים גדולים, כמו פייסבוק, חברת הטכנולוגיה החקלאית דאו אגרו סיינס, ויצרנית הציוד הצבאי רית'ון קומפני. מהדוח עולה, כי ישראל היא מדינה בעלת תשתית נוחה לרישום פטנטים בינלאומיים, ש-75% ממגישי הבקשות לרישומם - אף הם - זרים.

הדוח מראה, כי כמו בשנים קודמות, קצב רישום והענקת "הפטנטים" ממשיך לצמוח בקצב מרשים. בשנת 2015 הוגשו 6,904 בקשות לרישום פטנטים, עלייה של כ-10% לעומת שנת 2014. כמו כן, חלה עלייה של כ-12% בכמות הפטנטים שניתנו (בקשות שהתקבלו) בשנת 2015, לעומת שנת 2014.

פילוח הזהות של מבקשי הפטנטים מראה שרובם הגורף של המבקשים הם זרים. בשנת 2015 רק 9.2% מהבקשות לרישום פטנט ישראלי הוגשו על-ידי אנשים, חברות או גופים ישראלים, בעוד היתר הוגשו ע"י מבקשים זרים.

לפי הנתונים, פייסבוק היא המבקשת הזרה המובילה בהגשת בקשות פטנט ישראלי לשנת 2015. היא הגישה 136 בקשות פטנט במהלך השנה. זאת, בעוד שבשנה שקדמה לה, החברה כלל לא הופיעה בין 20 המבקשים המובילים. עוד ניתן למצוא ברשימה את חברת הטכנולוגיה החקלאית דאו אגרו סיינס (95 בקשות), יצרנית הציוד הצבאי רית'ון קומפני (72 בקשות), וחברות הפארמה רוש (65) ונוברטיס (63). מבחינת בקשות לרישום פטנטים בינלאומיים שהוגשו בישראל, במהלך השנה החולפת (2015) חלה עלייה של כ-10% בהשוואה לשנה שקדמה לה.

הנתונים ממקמים את משרד "רשות הפטנטים הישראלית" ברשימת 15 המשרדים המובילים בעולם בהגשות בקשות בינלאומיות, מתוך 148 המדינות החברות באמנה לשיתוף-פעולה בענייני פטנטים. אף שהדבר לא צוין בדוח, הנתונים מעידים כנראה כי ישראל ניצבת באחד המקומות הראשונים, אם לא הראשון, בהשוואה לגודל האוכלוסייה - כלומר, ברישום פטנטים בינלאומיים לנפש.

אולם כ-75% מן המבקשים לרישום פטנט בינלאומי באמצעות משרד רשות הפטנטים בישראל - הם זרים. כיצד ניתן להסביר זאת? בין היתר בשל קיומה של תשתית משפטית ורגולטורית נוחה יחסית להגשת בקשות כאלו בישראל. רשות הפטנטים מתגאה בדוח שהוצג היום (א'), בכך שמוקמה במקום הראשון מבין 148 המדינות החברות באמנה, בעמידה בזמני הגשה של בקשות בינלאומיות לפי לוח-הזמנים של "ארגון הקניין הרוחני הבינלאומי" (WIPO). לפי הנתונים - 100% מן הבקשות הוגשו תוך עמידה בזמנים, נתון שאליו לא הצליחו להגיע מרבית מדינות אירופה וגם לא ארצות-הברית.

יחד עם זאת, העומס בהגשת הבקשות הביא לעלייה בזמן התגובה של רשות הפטנטים. וכך לדוגמה, בתחום הבחינה הראשונית של בקשות, חלה הידרדרות קלה, מזמן של 28.4 חודשים לבחינת בקשה ב-2013, ל-30.4 חודשים ב-2015. בדוח מצוין, כי הרשות מתכננת מהלך נרחב לגיוס כוח-אדם לצורך טיפול בעומס הגובר בכמות הבקשות המוגשות בישראל.

ראש רשות הפטנטים, עו"ד אסא קלינג, מסר היום, כי "השנה החולפת אופיינה בהמשך הגידול המתמיד זה מספר שנים בכמות הבקשות המוגשות לשם רישום, בכל תחומי פעילותה של הרשות. בזכות מקצועיותה של הרשות נשמר מעמדה הבינלאומי של ישראל בתחום הקניין הרוחני העולמי, וזאת ע"י מעורבות הרשות ביוזמות בינלאומיות, בבחינת פטנטים, ובהשתתפות בפרויקטים המייעלים את הליכי הבחינה באמצעות שיתופי-פעולה בינלאומיים".

העלייה בהיקף הבקשות המוגשות לרשות אכן ניכרת בכל תחומי הקניין הרוחני. כך, בתחום רישום סימני המסחר, נרשמה עלייה של 12.5% במספר הבקשות לרישום סימן מסחר בארץ. בתחום המדגמים (כלומר, העיצובים) - נרשמה עלייה חדה עוד יותר, של 26% במספר הבקשות לרישום מדגם. בדירוג הגופים הזרים המובילים בהגשת בקשות למדגם לשנת 2015 בישראל, נמצאים בצמרת שמות של מותגים מוכרים, כמו ה.שטרן, פררי ואפל.

בין המובילים בבקשות רישום מדגמים מישראל נמצאות חברות, כמו קליל תעשיות (81 בקשות), ונעלי נאות (עם 64 בקשות). שם מפתיע המופיע במקום התשיעי בטבלה הוא של חברת קראשי אינטרנשיונל, העוסקת בייצור וביבוא של מוצרי בית ומתנות. מדובר בחברה המזוהה עם יורם קראשי, אחיה של שולה זקן, ואחד מגיבורי "פרשת רשות המסים".

בקשות לרישום פטנט ישראלי עי חברות זרות
 בקשות לרישום פטנט ישראלי עי חברות זרות