מפקד טייסת החמקן: "בחרנו טייסים מעולים - וגם בני אדם"

בחיל האוויר נערכים לקליטת מטוסי ה-F35 ומפקד הטייסת ייצא בקרוב לארה"ב ללמוד את המטוס

מטוס החמקן שישראל קיבלה אמש / צילום: בת' סטיל, לוקהיד מרטין
מטוס החמקן שישראל קיבלה אמש / צילום: בת' סטיל, לוקהיד מרטין

במהלך החודשים שבהם סא"ל יותם, שמשרת 19 שנה כטייס קרב בחיל האוויר, נסגרה טייסת של מטוסי "נץ", כפי שמכונים בחיל מטוסי ה F16-A המיושנים - הוא מנהל במקביל את פתיחת הטייסת שעליה יפקד - טייסת "נשר הזהב". במסגרת זו יופעל מטוס הקרב הטוב והיקר בעולם, ה-F35-A: "בתפקידי האחרון פיקדתי על הטייסת המבצעית של מטוסי ה'נץ' ועכשיו אני פותח את הטייסת הראשונה של מטוסי 'אדיר'. אין ספק שאלה שני אתגרים פיקודיים קיצונים-והפוכים", אמר היום (ה') בשיחה עם "גלובס".

למפעלי לוקהיד מרטין בפורט וורת שבמדינת טקסס בארה"ב, שם התקיים אמש טקס הגלילה של החמקן הראשון שיועבר לחיל האוויר בדצמבר השנה - הוא לא הגיע. אבל את החמקן הוא יראה בקרוב - מקרוב והרבה. בעוד ימים אחדים הוא יטוס לטקסס עם עוד חמישה טייסי קרב של חיל האוויר כדי ללמוד את מערכת הנשק היקרה בתולדות צה"ל, עד לרמת הבורג הבודד.

הוא וטייסיו "יטוסו" רק על מדמה הטיסה, שבנתה למטוס הקרב החדש היצרנית שלו, לוקהיד מרטין. "כבר טסתי על המדמה הזה בעבר והוא דומה אחד לאחד לתא הטייס במטוס האמיתי. עד כה אף טייס ישראלי לא הטיס את החמקן, וטייסים ישראליים יטיסו אותו רק אחרי שהוא ינחת בבסיס נבטים בעוד כחצי שנה", אומר מפקד הטייסת: "בחרנו ל'אדיר' טייסים מעולים, אבל לא פחות חשוב - הם בני אדם, עם מטען ערכים מאוד מגוון ומאוד מבוסס. הם טייסים ותיקים יחסית, שכבר התנסו בהטסת מטוסי הקרב של החיל ומפוזרים בשכבת גיל רחבה יחסית מתוך הסתכלות על האבולוציה של הטייסת".

 

התשתיות לקליטת המטוסים בבסיס נבטים שבנגב כבר הוכנו לקליטת המטוסים החדשים: "חיל האוויר הכין את עצמו מבעוד מועד להגעת ה'אדיר' בצורה מקיפה וטובה וכל התשתיות מוכנות. לא בכל יום חיל האוויר מקבל מטוס מדור חדש כמו במקרה הזה, שמדובר במטוס מדור חמישי. אנחנו מנסים להתאים את חיל האוויר אל המטוס הזה ולא ההפך: נחיל את הסטנדרט החדש שמביא איתו ה'אדיר' על כלל מערכי החיל - וזה יהיה תהליך שיוביל אותו קדימה", אומר סא"ל יותם.

לאחר נחיתת שני מטוסי החמקן הראשונים בישראל, יימשך תהליך הקליטה שלהם בהדרגה, כך שבמהלך שנת 2019 תהיה לחיל האוויר טייסת מלאה ראשונה של מטוסי חמקן. עד כה ישראל הזמינה מלוקהיד מרטין 33 מטוסים כאלה, במחיר של 110-120 מיליון דולר לאחד.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט המליץ במסגרת תוכנית ההצטיידות הרב-שנתית של צה"ל על רכש של 17 מטוסים נוספים. וזאת, בזמן שחיל האוויר רוצה שבמערך מטוסי הקרב שלו יהיו לפחות 75 כאלה.

החלטות על הנושא עתידות להתקבל רק עם גיבוש ההסכם החדש שנוגע להיקפו הכספי של הסיוע הביטחוני האמריקאי לעשור הקרוב.

קדחת ההיערכות של חיל האוויר לקראת קליטת מטוסי החמקן החדשים נעשית במקביל לביקורת נרחבת אודות מחירו הגבוה - ותקלות רבות שליוו את הפרויקט ועדיין עשויות להקשות על הפעלת כלל מערכות המטוס. "אנחנו לא רגילים לרכוש מטוס שנמצא בתהליכי פיתוח", אמר היום סא"ל יותם: "כל מערכת נשק שרכשנו בעבר היתה מצויה על המדף והיתה מבצעית. במקרה הזה מדובר במטוס בראשית דרכו, ומאוד-מאוד טבעי שיהיו במקרים כאלה חבלי לידה. אם מערכת כל כך מתקדמת, עם כל כך הרבה טכנולוגיה היתה מגיעה אלינו כשהכל איתה 'בסדר גמור' - הייתי מודאג. אנחנו מברכים על כל דוח ועל כל הערה במקרה הזה - ונדע לטפל בכל מה שצריך. במצבים כאלה יש תהליכים טבעיים - ואני רגוע".

אמש, במעמד שר הביטחון, אביגדור ליברמן, השר צחי הנגבי, שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו ובכירים בחיל האוויר, בלוקהיד מרטין ובמשרד ההגנה האמריקאי נמסר לישראל החמקן הראשון. "כטייס עם ניסיון של יותר מ-30 שנות טיסה על מגוון רחב של כלי טייס, היתה לי הזכות לטוס בסימולטור של ה'אדיר' וההרגשה היתה כאילו החזקתי את העתיד בידיים שלי", אמר במסגרת דברים שנשא בטקס גלילת המטוס, ראש מטה חיל האוויר, תא"ל טל קלמן: "השילוב הייחודי של טכנולוגיה פורצת דרך, קטלניות וממשקי אדם-מכונה יובילו את העולם לדור החמישי".

לדברי שר הביטחון, ליברמן, שזו נסיעתו הראשונה בתפקיד לארה"ב, "זה המטוס המתקדם ביותר בעולם וישראל גאה להיות הראשונה באזורנו לקבל ולהפעיל אותו". בתום הטקס, ליברמן גם נכנס לתא הטייס של המטוס המתקדם והתרשם ממערכותיו המתקדמות.

נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס התייחס היום למסירת המטוס החדש לישראל - תוך התייחסות ליחסיה עם ארה"ב: "מי שמפקפק בידידותו של אובמה - שישפוט את מעשיו יוצאי הדופן למען הבטחת ביטחונה של ישראל, שיחפש האם האמריקאים נתנו מטוס כזה למדינה אחרת. לא יזיק לומר תודה מדי פעם", אמר פרס והוסיף: "יש אצלנו את אלה שמבקרים את אמריקה ויודעים יותר טוב מאמריקה מה אובמה צריך לעשות, מנסים לפגוע ולעורר ספקות ביחסים בין המדינות".