לקראת הסכם פיוס: פגישה מכרעת היום בין ישראל לטורקיה

צוותי המו"מ של המדינות ייפגשו ברומא בניסיון לסגור את הפרטים האחרונים ■ בירושלים מעריכים כי ייתכן שהודעה על הפיוס תצא כבר ביממה הקרובה ■ טורקיה הסכימה להתפשר בנושא המצור על עזה

תומכי ארדואן חוגגים את הניצחון / צילום: רויטרס
תומכי ארדואן חוגגים את הניצחון / צילום: רויטרס

המשא-ומתן לפיוס בין ישראל וטורקיה יתחדש היום (א') ברומא, שם ייפגשו נציגים של שתי המדינות בניסיון להשלים את המגעים ולהביא לקיצו של המשבר המעיב על יחסי ישראל-טורקיה מאז שנת 2010. בירושלים מעריכים כי הסכם פיוס יושג במהלך השבוע הקרוב, ואולי אף במהלך היממה הקרובה, ואומרים כי הדבר תלוי בעיקר במידת הגמישות של הצד הטורקי. בישראל מתכוננים לערוך דיון בנושא בקבינט המדיני-ביטחוני בהמשך השבוע, אם אכן יושג הסכם.

במגעים שהתנהלו בין ישראל לטורקיה בשבועות האחרונים, בעיקר בסדרת פגישות בין צוותי המשא-ומתן של שתי המדינות על אדמת אירופה, הושגו הסכמות בנושא שהיווה את המכשול החשוב ביותר לפיוס - המצור על רצועת עזה. טורקיה הסכימה להשלים עם השליטה המוחלטת וההגבלות של צה"ל על מעברי הגבול לעזה כמו גם על הגישה לרצועה דרך הים, אך קיבלה בתמורה התחייבות ישראלית לאפשר כניסת סחורות טורקיות לעזה באופן כמעט בלתי-מוגבל דרך נמל אשדוד.

סוגיה נוספת שעיכבה את המשא-ומתן הייתה פעילותה של מפקדת חמאס על אדמת טורקיה. בנושא הזה, מסתמן כי חמאס ימשיך לפעול בשטחה של טורקיה, אך הטורקים יתחייבו להגביל את פעולותיו לתחום המדיני והפוליטי, ולא יאפשרו פעילות צבאית כלשהי, או תמיכה בפעילות כזו, מאדמתם. יש לציין כי בסוף השבוע ביקר ב אנקרה , בירת טורקיה, בכיר החמאס חאלד משעל, ונפגש שם עם הנשיא הטורקי ארדואן. הפגישה בין השניים עסקה בעתיד היחסים בין טורקיה לחמאס, ביום שלאחר הסכם הפיוס המתקרב עם ישראל.

במסגרת הסכם הפיוס, ישראל תעביר לטורקיה פיצויים בגובה כ-20 מיליון דולר על תקרית המרמרה משנת 2010, בה נהרגו תשעה אזרחים טורקים מירי צה"ל על סיפונה של הספינה שעשתה את דרכה לרצועת עזה. טורקיה בתגובה תאסור על הגשת תביעות נגד קציני וחיילי צה"ל שלקחו חלק במבצע ההשתלטות על הספינה, החל מהקצינים הבכירים שכיהנו באותה העת, דוגמת הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי, ועד לאחרון החיילים שהשתתפו בפעולה.

בסוף השבוע האחרון התקיים באיסטנבול, טורקיה, דיאלוג משותף של שני מכוני מחקר אסטרטגיים מישראל ומטורקיה - מכון "מיתווים" למדיניות חוץ אזורית, והמכון הטורקי למגמות פוליטיות גלובליות. במהלך האירוע אמר בכיר במשרד החוץ הטורקי, שהגיע לפגוש את קבוצת החוקרים מישראל, כי "יש צורך גדול יותר בשיתוף פעולה בין ישראל לטורקיה, לאור הפיצול בין פתח לחמאס, ההתפתחויות בזירה הפלסטינית והתקרבות התקופה של אחרי אבו מאזן". ד"ר נמרוד גורן ממכון מיתווים אמר כי בפגישות שערכו החוקרים הישראלים עם גורמים רשמיים בטורקיה, "הובעה אופטימיות רבה לגבי הסכם קרוב. ניכר ששתי המדינות נמצאות בפתחו של פרק חדש ביחסים ביניהן".

אם הפרק הזה אכן ייחתם היום ברומא, ראש הממשלה נתניהו צפוי להודיע על כך בשעות הערב, לאחר שייפגש בבירה האיטלקית עם שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי. פגישתם של השניים צפויה להתמקד במאמצים לחידוש תהליך השלום הישראלי-פלסטיני, על רקע דו"ח הקוורטט הצפוי להתפרסם בקרוב. בצד האמריקאי מקווים כי חידוש היחסים בין ישראל לטורקיה, יוכל להוביל להתקדמות חיובית גם בנושא הפלסטיני בחודשים הקרובים.