קצר בתקשורת: ביצועי חסר למניות הטלקום באירופה

זאת בין השאר על רקע היעדר עסקאות M&A מהותיות ■ למרות הירידות, מכפיל הרווח העתידי של הסקטור גבוה ביחס למכפיל של מדד STOXX 600, אך הוא עדיין נמוך ב-21% ביחס לשיא מלפני כשנה

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

מניות הטלקום במערב אירופה הציגו מתחילת השנה ביצועי חסר ביחס לשוק, על רקע היעדר עסקאות M&A (מיזוגים ורכישות) מהותיות. מדובר בשינוי מגמה ביחס לתחילת השנה, שבמהלכה נרשמה ירידה מצטברת של כ-3.5% בלבד במניות הטלקום, לעומת ירידה של כ-7.7% במדד STOXX 600. מתחילת השנה נאמדת הירידה המצטברת של מניות הטלקום בכ-15%, לעומת ירידה של כ-12% בשוק.

הגברת השימוש בשירותי ה-data הובילה לשיפור קל בסביבת המחירים בסקטור, ותמכה בהתרחבות שולי ה-EBITDA בקרב חלק מהמפעילים, דבר שמיתן בצורה מסוימת את הלחצים על המניות הנבחרות בסקטור.

מבין מניות הטלקום הנבחרות, רק חברה אחת - Telecom Austria - רשמה תשואה חיובית מתחילת השנה, בעוד ששאר המניות ספגו ירידות. הירידות בסקטור התחזקו במהלך סוף השבוע, על רקע הברקזיט, והדבר בלט במיוחד במניית BT, המפעילה הבריטית, ובמניית Telecom Italia.

מניית Telecom Italia, שהציגה ירידה חדה במיוחד מתחילת השנה, הושפעה לרעה מההתפתחויות הקשורות לכלכלת ברזיל. המפעילה השנייה בגודלה במדינה, שספגה פגיעה קשה בתוצאות על רקע ההרעה בסביבה העסקית באזור, נמצאת בבעלות טלקום איטליה.

גם מניות הטלקום הצרפתיות הציגו ירידות חדות מתחילת השנה, על רקע כישלון הקונסולידציה בצרפת. מניית Bouygues רשמה את הירידה החדה ביותר באזור, בשיעור של כ-24%, ומניית Iliad נשחקה בשיעור של כ-20%. הסיבה לכך ש-Orange הציגה ירידה בשיעור נמוך משמעותית ביחס למתחרותיה בצרפת, נבעה בין השאר מהיותה המובילה בהיבט התשתית, וממומנטום מסחרי חיובי.

אבל למרות הירידות בסקטור, מניות התקשורת במערב אירופה ממשיכות להיסחר ברמת מכפילים גבוהה ביחס לשוק, ברמת מכפיל הרווח הצפוי לשנה הקרובה.

מכפיל p/e (רווח למניה) של מניות הטלקום במערב אירופה על תוצאות השנה הקרובה הנו כ-16, לעומת מכפיל p/e של כ-15 של המדד STOXX 600 - פער של כ-6.3%, לעומת פרמיה ממוצעת בשיעור של כ-5% במהלך חמש השנים האחרונות. פער המכפילים היה גדול אף יותר, ועמד על כ-9% לפני גל הירידות בסקטור על רקע ה-Brexit.

התמחור הנוכחי של סקטור הטלקום נמוך בכ-21% ביחס למכפיל שיא של 20.3 שנרשם ביולי 2015. הסיבות להתכווצות המכפיל נבעו מהירידות בשווקים, וכן מהקשחת המדיניות הרגולטורית כלפי מיזוגים ורכישות בענף.

אחת הסיבות האפשריות לכך שהסקטור ממשיך להיסחר בפרמיה ביחס לשוק נובעת מהערכות השוק כי שדרוג תשתיות הסלולר לרשת הדור הרביעי, והגברת השימוש בסיבים האופטיים, יאפשרו לחברות הטלקום להעלות את המחירים עבור השירותים המוצעים על-ידיהן, דבר שעשוי להחזיר את הסקטור למסלול צמיחה חיובית.

השקת שירותי הדור הרביעי, בשילוב עם מהלכי התייעלות אגרסיביים - שהוכרזו לאחרונה על-ידי חלק מחברות התחום - עשויים, על פי הערכות הקונצנזוס, לתמוך בתוצאות, ולבוא לידי ביטוי בצמיחה של כ-10% ברווחי החברות בשנה הבאה. מדובר בשיעורי הצמיחה בין הגבוהים ביותר מבין התעשיות השונות באזור.

היקפי השימוש ב-data הסלולרי באירופה נמוכים ביחס לעולם - דבר שעשוי להוות מנוע צמיחה עבור התעשייה. ההכנסות משירותי ה-data מהוות כ-25% מכלל הכנסות תעשיית הטלקום באירופה, והן צמחו בקצב שנתי ממוצע של כ-10% בשנים האחרונות. הכנסות אלו סייעו למתן את הפגיעה בתוצאות החברות, על רקע הגברת הלחצים התחרותיים.

השלמת פריסת רשת הדור הרביעי עשויה, על פי הערכות בשוק, להאיץ את קצב הצמיחה של ההכנסות משירותי ה-data בשנים הקרובות, ואף לתמוך בתמחור השירותים בסקטור. שנת 2016 עשויה להיות השנה הראשונה שבמהלכה היקף ההכנסות משירותי ה-data יעלה על היקף ההכנסות משירותי שיחה (voice) המסורתיים.

המכפיל של מרבית מניות הסקטור נמוך ביחס לרמת המכפילים הממוצעת בחמש השנים האחרונות. חברות הטלקום הסקנדינביות, Telia, TDC ו-Telenor נסחרות בדיסקאונט הגבוה ביותר ביחס לממוצע ההיסטורי - על רקע היעדר קונסולידציה, לצד הגברת הלחצים התחרותיים במדינות נבחרות באזור, לרבות נורבגיה ושבדיה.

מנגד, המפעילה הפינית, Elisa, נסחרת בפרמיה של כ-20% ביחס לרמת המכפילים ההיסטורית, ומכפיל הרווח שלה הנו בין הגבוהים בקרב חברות המדגם. תוצאות החברה הושפעו בתקופה האחרונה לחיוב מביקוש גבוה לשירותי data, בין השאר בזכות שיעור מנויים גבוה יחסית שנשענים על אינטרנט סלולרי.

הכותבת היא אנליסטית תקשורת ופארמה בלידר שוקי הון

מניות טלקום
 מניות טלקום