אקסלנס גמל: "לג'נט ילן יהיה תירוץ לאי העלאת הריבית"

ביום שאחרי הברקזיט, המשקיעים ממשיכים לברוח אל האג"ח הממשלתיות

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

שבוע המסחר בבורסות העולם נפתח היום במגמה מעורבת, אחרי הירידות החדות שרשמו שוקי המניות ביום שישי, בתגובה להחלטת אזרחי בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי. ביפן טיפס מדד ניקיי ב-2.4%, בעוד שבשאר בורסות אסיה נרשמו עליות מתונות בלבד. עם זאת, באירופה נמשכה במהלך היום המגמה השלילית עם ירידות של יותר מ-1% במדדי המניות המובילים.

בשאר האפיקים התמונה שהסתמנה הייתה ברורה הרבה יותר: תשואות האג"ח הממשלתיות של הכלכלות החזקות המשיכו לרדת, הליש"ט והאירו נחלשו עוד מול הדולר, ואילו הזהב עלה בכ-0.5% למחיר שיא של שנתיים - 1,330 דולר לאונקיה.

רונן מטמון, מנהל השקעות ראשי באקסלנס גמל, מסביר כי כעת זה אינו הזמן לצאת להרפתקאות בתיק ההשקעות. "צריך לתת לאבק לשקוע", הוא אומר בראיון ל"גלובס", "אני עצמי ממתין ורוצה לראות יותר בהירות, כי חוסר הוודאות גבוה מאוד".

מטמון מדגיש כי תוצאות משאל העם בבריטניה על יציאת המדינה מהאיחוד האירופי (שזכתה לכינוי "ברקזיט"), מכניסות את העולם כולו ואת האיחוד האירופי בפרט, לתקופה לא קצרה של אי ודאות כלכלית פוליטית.

"ב-18 חודשים הקרובים יהיו בחירות בהרבה מדינות באירופה וגם בארה"ב. כך, שהסיפורים והאירועים שיוכלו לקרות בתקופה הקרובה הם רבים ומגוונים, ויש הרבה נקודות שיוכלו ליצור אי ודאות. בנוסף, נראה גם את הבנקים המרכזיים ממשיכים לנסות לתמוך בכלכלות ולייצב אותן.

"הנגזרת של כל זה היא שתקופת הריבית הנמוכה בעולם תימשך עוד הרבה מאוד זמן, וכבר רואים את זה בירידת התשואות של האג"ח הממשלתיות הארוכות", הוא מדגיש. "כך, שלמנהלי השקעות ברחבי העולם יהיה אתגר מאוד גדול לייצר תשואות".

ריבית של 0.015% על אג"ח ל-30 שנה

בעקבות הברקזיט, צנחו למשל התשואה על האג"ח של ממשלת בריטניה לעשר שנים לשפל של 1% בלבד. בארה"ב ירדה על התשואה על האג"ח המקבילה של הממשל האמריקאי לשפל של 1.5% ואילו בגרמניה נפלה התשואה על האג"ח הממשלתית לעשר שנים אל מתחת לאפס, לרמה של 0.08%-. בשווייץ נסחרות האג"ח הממשלתיות לעשר שנים לפי תשואה שלילית כבר מינואר 2015, אולם בעקבות הברקזיט קרסה גם התשואה על האג"ח ל-30 שנה לשיעור זעום של 0.015% בלבד.

אלא שלדעת מטמון גם זה עדיין לא סוף פסוק. "במדינות מבוססות כמו ארה"ב ובריטניה, שבהן תשואת האג"ח הממשלתיות עדיין חיוביות, אנחנו נראה המשך של ירידת התשואות, בגלל ההפנמה של המשקיעים שהריביות לא יחזרו לעלות בטווח הקרוב", הוא אומר.

בראיון שערכנו איתו בתחילת השנה העריך מטמון כי הבנק המרכזי בארה"ב, ה"פד", לא יעלה יותר את ריבית הבסיס בארה"ב, למרות שההערכה הממוצעת של בכירי הבנק הייתה אז כי הריבית תועלה ארבע פעמים ב-2016 ותמשיך לעלות בקצב דומה ב-2017. בינתיים, הריבית בארה"ב עוד לא עלתה מאז ההעלאה היחידה שבוצעה בדצמבר 2015, והחוזים העתידיים על גובה הריבית מצביעים כעת על סבירות גבוהה של 70% לתרחיש לפיו שיעור הריבית יישאר ברמתו הנוכחית (טווח של 0.25%-0.5%) לפחות עד מארס 2017.

"היום כבר רוב הכלכלנים בארה"ב מצטרפים לדעה שהצגתי אז, לפיה הריבית לא תעלה יותר", אומר מטמון. "מה שרואים בארה"ב זה שבכל פעם שמתחילים לדבר על העלאת ריבית אפשרית, הנגידה ג'נט ילן ממציאה סיפור שבגלל אירועים בעולם היא החליטה שלא להעלות את הריבית. במובן הזה, הברקזיט נתן לה רוח גבית להמשיך לא להעלות את הריבית בארה"ב, ולהסביר שזה לא בגלל הנתונים הכלכליים בארה"ב, למרות שלמעשה הם לא מספיק חזקים".

"גם שיעור הצמיחה ברבעון הראשון של 2016 (0.8% לפי נתון לא סופי שפורסם בחודש שעבר, ע' כ') וגם מספר המשרות החדשות הנמוך שייצר המשק האמריקאי (38 אלף משרות בלבד, ע' כ'), מראים שהכלכלה בארה"ב לא מספיק חזקה. ככה שילן לא הייתה יכולה להעלות ריבית גם בלי הדברים האחרים, אבל האירועים הללו נותנים לה להמשיך לשדר לאמריקאים שאצלם בבית הכול בסדר, אבל בגלל העולם לא מעלים את הריבית", הוא מוסיף.

 

"הביקוש לזהב ימשיך לעלות"

מטמון מדגיש כי אנו נכנסים כעת לתקופה של אי ודאות כלכלית ופוליטית, ולכן נצטרך לקחת אוויר ולהמתין לפני קבלת החלטות השקעה משמעותיות. "אם ייווצרו הזדמנויות בשוקי המניות, בגלל ירידה חזקה מדי במניות מסוימות או בסקטורים ספציפיים, יהיה כדאי להשקיע שם, אבל כרגע צריך לתת לאבק לשקוע. הסיכון גבוה וזה ייצור תנודתיות חדה באפיקים שנחשבים להשקעה בסיכון גבוה.

"לגבי השקעה במניות, אני חושב שמניות שמחלקות דיבידנד בשיעור 2%-5%, ממגזר התשתיות למשל, יהיו מעניינות להשקעה בטווח הארוך בגלל הריבית הנמוכה, כי האלטרנטיבה האג"חית תעניק תשואה נמוכה בהרבה. מנהל קרן פנסיה בגרמניה, למשל, צריך להחליט אם לקנות אג"ח ממשלתית בריבית שלילית או לחפש השקעות מסוכנות יותר, ולכן בטווח הארוך הוא ייגרר כנראה מחדש לשוק המניות", הוא מסביר.

כאמור, החשש מפני השלכות הברקזיט מוביל בימים האחרונים להיחלשות של הליש"ט מול האירו, ולהתחזקות של הדולר מול שניהם. אלא שבמסגרת הבריחה מאפיקים מסוכנים, התחזק הין היפני מול הדולר, והעניין מכניס ללחץ את מנהיגי יפן, שדווקא מבקשים לאושש את כלכלתם באמצעות החלשת המטבע המקומי. בין השאר, דיווחו אתרי החדשות השונים על אפשרות למהלך של הדפסת כסף ביפן לצורך החלשת המטבע ועידוד עליות המחירים.

לדעת מטמון, החוסן של הין יגרור פעולות לא שגרתיות ביפן, ועניין זה עלול לעורר מחדש את מלחמת המטבעות בעולם. "אם יפן תעשה פיחות במטבע שלה, סין תידרש להגיב וגם היא עלולה לפעול באופן דומה, ואם זה יקרה העולם עשוי לקבל את זה בצורה לא חיובית".

החולשה של הכלכלות והמטבעות, תביא להערכת מטמון להמשך הביקוש לזהב מצד המשקיעים, שרואים בו סוג של אלטרנטיבה. מחירה של אונקיית זהב כבר עלה בכ-25% מתחילת 2016, אולם לדעת מטמון המגמה עשויה להימשך והזהב עשוי להמשיך ולהתחזק, כתוצאה מהיחלשות המטבעות, חוסר הוודאות בשווקים והריביות המאוד נמוכות.

תשואת אג"ח
 תשואת אג"ח