אובמה על היורה מדאלאס: "אדם מטורף, שלא מייצג אמריקנים"

במסיבת עיתונאים בפולין, טען נשיא ארצות הברית כי "זה היה שבוע קשה, אך המדינה לא כל כך מפולגת כפי שנהוג לחשוב" ■ ברחבי ארה"ב, התחדשו הפגנות המחאה בעקבות שני מקרים של ירי משטרתי קטלני

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ברק אובמה התייחס היום (שבת) לאירוע הירי בדאלאס שבטקסס, שבו רצח צעיר אפרו-אמריקני חמישה שוטרים , בסיומה של הפגנה שלווה נגד אלימות שוטרים. "מדובר באדם יחיד מטורף, שלא מייצג את האמריקנים", הדגיש אובמה, והוסיף: "זה היה שבוע קשה, אבל ארצות הברית לא כל כך מפולגת כפי שנהוג לחשוב".

אובמה, שצפוי לשוב לארצות הברית מוקדם מהמתוכנן מביקורו בפולין לוועידת נאט"ו בשל הירי, הוסיף כי הנגישות לכלי נשק היא חלק נוסף מהמתיחות הרחבה יותר שבין השוטרים לקהילות האזרחים. לטענתו, לשוטרים יש מרחב פעולה מוגבל במיוחד בשל העובדה שקיימים כל כך הרבה כלי נשק ברשות האזרחים.

במקביל, המשטרה בלואיזיאנה מסרה היום כי קימונטי גילמור, בן 19 מהעיירה בוזר שבצפון-מערב במדינה, הסגיר את עצמו את אתמול לאחר שפרסם סרטון, שבו טען כי הוא רוצה להרוג שוטרים. על פי המשטרה, גילמור צילם את הסרטון כשנסע מאחורי ניידת משטרה בכניסה למסעדת מזון מהיר בעיר.

 

בתוך כך, ברחבי ארצות הברית התחדשו הפגנות המחאה נגד אלימות שוטרים ובעקבות מותם של אלטון סטרלינג ושל פילנדו קסטילה , שנורו למוות על ידי שוטרים בשבוע האחרון. הפגנות גדולות נערכו בניו יורק, באטלנטה ובפילדלפיה, כמו גם בסן פרנסיסקו ובפיניקס. גם בבטון רוז' שבלואיזיאנה, שם נורה למוות סטרלינג, בן 37, ביום שלישי האחרון, התכנסו מפגינים רבים.

תומס קלי, עורך דינו של השוטר חרונימו יאנס, שירה למוות בקסטילה, שלל היום כל מניע גזעני ל ירי , וטען כי עשה זאת לאחר שההרוג הושיט את ידו לעבר האקדח שהיה ברשותו. לדבריו, השוטר הגיב "להצגתו של הרובה". בת זוגו של קסטילה, שהעבירה את המקרה בשידור ישיר בפייסבוק, טענה כי קסטילה נשא את הנשק ברישיון.

אמו של קסטילה ובני משפחה נוספים שלו אמרו היום בריאיון לרשת CNN כי הם מגנים את הירי בשוטרים בדאלאס, והוסיפו כי גם ההרוג היה מגנה זאת, "כי הוא האמין שכל החיים חשובים", בהתייחסות לסיסמת המחאה של המפגינים השחורים. על פי המשטרה בדאלאס, היורה מייקה ג'ונסון עשה זאת, בין היתר, בעקבות מותם של קסטילה ושל סטרלינג, שעוררו סערה במדינה כולה.