האיש שאחראי ללהיט משחק ה"פוקימון גו" מדבר

ג'ון הנקה, שאחראי גם להצלחה של גוגל ארת': "הכיף האמיתי שאנשים מפיקים - לצאת מהבית"

ג'ון הנקה  / צילום:רויטרס
ג'ון הנקה / צילום:רויטרס

יישום מבוסס מיקום חדש, שהופך ללהיט היסטרי, יוצא לשוק ומפיל תשתיות אינטרנטיות. הביקוש הצרכני לשירות המיפוי אדיר כל כך, שהשרתים התומכים מצליחים להתמודד עמו רק בקושי רב, וזה רק מגביר את ההייפ סביב היישום החדש.

יכול להיות שזה נשמע כמו הסיפור של פוקימון גו השבוע, אבל ב-2005 צפו לראשונה מיליוני צרכנים במקום מגוריהם כפי שהוא נראה מהחלל, באמצעות גוגל ארת' - והפילו את השרתים של ענקית החיפוש. האיש מאחורי השקת שני היישומים הוא ג'ון הנקה, שניסיונו בבניית משחקים רבי-משתתפים ושירותי מיפוי דיגיטליים הפך אותו למנהל המשחק הנייד הגדול ביותר בתולדות ארה"ב - כפי שהאנליסטים כבר מכנים את פוקימון גו.

פוקימון גו הושק בידי ניאנטיק, חברת סטארט-אפ שפועלת מסן פרנסיסקו ומתמחה במציאות רבודה. ג'ון הנקה הוא מנכ"ל החברה, שנקראה בשמה של אוניה שטבעה בתקופת הבהלה לזהב, וששרידיה קבורים מתחת לאזור המסחרי של סן פרנסיסקו. ניאנטיק גדלה בחממה של גוגל ופוצלה מגוגל באוקטובר שעבר.

 

הנקה, שגילו הנוכחי 49, בילה יותר מעשר שנים בענקית החיפוש לאחר שהיא רכשה את החברה הקודמת שלו, Keyhole, שהקרטוגרפיה הדיגיטלית העשירה וצילומי הלוויין שלה הפכו לבסיס גוגל ארת' וגוגל מפות. Kehole היתה חברת הסטארט-אפ השלישית שנרכשה מהנקה, שעבד במיאנמר מטעם משרד החוץ של ארה"ב, לפני שעבר לאזור המפרץ של סן פרנסיסקו כדי ללמוד לתואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת קליפורניה בברקלי. שתי החברות הקודמות עסקו במשחקי וידאו, וגם Keyhole פוצלה במקורה מחברת משחקים אחרת.

אך תחילת שנות האלפיים היו תקופה קשה להשקת מיזם אינטרנטי חדש, לדברי בריאן מקלנדון, ששכר את הנקה וכיהן במועצת המנהלים של Keyhole, "הנקה היה מסוגל להפוך את Keyhole לחברה... ולשמור אותה בחיים בתקופה האפלה מאוד של 2002, שבה לא ניתן היה לגייס כסף וחברות סטארט-אפ מתו כמו זבובים".

"גוגל ארת' היתה אחת ההשקות האינטרנטיות הגדולות של כל הזמנים", אומר מקלנדון, שעובד כעת באובר (Uber). "פוקימון גו נמצא עכשיו בדיוק באותו המצב". מקלנדון מציין כי במצבי לחץ הנקה "יכול להיות מאוד אמוציונלי אבל הוא ממשיך להיות רגוע".

ב-2010, לאחר שעבד על גוגל מפות והשתתף בגיבוש העסקה ששילבה את היישום באייפון הראשון, חיפש הנקה אתגר חדש. הוא הקים את מה שנקרה בזמנו "מעבדות ניאנטיק" (Niantic Labs), "במטרה לבחון את הצומת שבה נפגשים היישומים הניידים, טכנולוגיית זיהוי המיקום ושירותי הבידור", כך אמר הנקה בריאיון לפייננשל טיימס אשתקד. "הרעיון היה שזה יהיה מציאות מדומה אבל לא יצריך משקפיים מיוחדים". ההצלחה הראשונה, שמשכה עד כה 15 מיליון משתמשים, היתה אינגרס: משחק מבוסס-נושאים שבמסגרתו נאבקות שתי קבוצות יריבות על השליטה באלפי "פורטלים, שמפוזרים ברחבי העולם כולו. לאינגרס יש עדיין שחקנים נאמנים רבים, ו-10 אלף אנשים צפויים להשתתף באירוע שייערך בטוקיו בסוף השבוע הנוכחי.

אינגרס, משחק שמהלכיו מבוססים על GPS ושהמשתתפים בו מצרפים אתרים חדשים, הוא מורכב יותר מפוקימון גו, אך הפך לבסיס שעליו בנתה ניאנטיק את הלהיט האחרון שלה. "המשחק שובר קרח בין אנשים ופועל כדבק חברתי", אומר הנקה. "הכיף האמיתי שאנשים מפיקים ממנו זה לצאת מהבית".

אחד מחובבי אינגרס ביפן הוא צונקזו אישיהארה, מנכ"ל פוקימון קומפני, שנמצאת בבעלות משותפת של נינטנדו ושל מפתחות משחקי הווידאו Game Freak ו-Creatures. גוגל ופוקימון קומפני שיתפו פעולה ב-2014 בביצוע תעלול האחד באפריל שבו הוסתרו מפלצות הכיס בתוך גוגל מפות.

הנקה חתם על העסקה לפיתוח על פוקימון גו לפני הפיצול מאלפבית, שבו גייסה ניאנטיק 30 מיליון דולר מהחברה-האם לשעבר, מנינטנדו ומפוקימון קומפני. זה היה מהלך יוצא דופן בתוך גוגל, והוא הצריך מו"מ והתמדה, אך הנקה אומר שהוא היה חיוני לשגשוגה של חברת הסטארט-אפ שלו.

"הפקנו תועלת אדירה מהמשאבים בגוגל במונחי ידע טכנולוגי", אומר הנקה. הפיכת החברה לעצמאית "מקילה במקצת" על ההתנהלות מול חברות כגון נינטנדו ואפל, לדברי הנקה, וזאת ,רק מכיוון ש"גוגל היא גוגל".

הוא מספר שהמוטיבציה שלו היא הדחף לנתק אנשים מצגי המחשב שלהם ולגרום להם לעשות יותר פעילות גופנית כשהם רודפים אחר פוקימון במפות וירטואליות.

"אני לא חושב שאנחנו בנויים לשבת בחדר חשוך עם מכשיר אלקטרוני צמוד לראש שלנו", אומר הנקה, בעקיצה נגד משקפי המציאות המדומה כגון אוקולוס ריפט של פייסבוק. "אני אוהב יותר לצאת החוצה ולבנות קשרים חברתיים אמיתיים".

פעילים לקידום הבטיחות והבעלים של נכסים שאליהם פלשו ציידי פוקימון עשויים לחלוק על התועלת הכללית של המשחק לחברה האנושית, אך צריך לחכות ולראות אם היישום יצליח לשמור על רמת השימוש הנוכחית שלו.

פוקימון גו גובר באיטיות על בעיות הינקות שלו, וההשקות באירופה ובאסיה נמצאות בשלב הביצוע. מקלנדון אומר שמהנדסי עמק הסיליקון שואפים תמיד "להשפיע באופן חיובי על העולם... ג'ון כבר עשה את זה פעמיים".

המשחק יושק בקרוב ב-200 אזורים נוספים

ג'ון הנקה, המנכ"ל של החברה שהשתתפה בפיתוח פוקימון גו של נינטנדו אמר כי ברצונו להשיק את המשחק הנייד, שהפך ללהיט ענק, בכ-200 מדינות ואזורים "די בקרוב". הוא הוסיף שהוא שוקד על הגדלת כמות השרתים, כדי שניתן יהיה לבצע את ההשקה באזורים נוספים.

המשחק, שמשלב מותג קלאסי בן עשרים שנה עם טכנולוגיית מציאות רבודה, כבש את העולם בסערה למרות שהושק בחמש מדינות בלבד: ארה"ב, אוסטרליה, ניו זילנד, בריטניה וגרמניה.

"למה להגביל אותו?" אמר ג'ון הנקה, מנכ"ל ניאנטיק (Niantic), שפיתחה את פוקימון גו יחד עם פוקימון קומפני, חברה בת של נינטנדו, בריאיון שהעניק לרויטרס שלשום (ו').

הוא סירב למסור לו"ז מפורט להשקות נוספות, אך ציין כי אינגרס (Ingress), משחק המציאות הרבודה מבוסס-המיקום הראשון של החברה, הגיע למספר כזה של שווקים רק לאחר חודש-חודשיים.

דבריו של הנקה תרמו לזינוק נוסף של 10% במניית נינטנדו שלשום (ו'), שקבעה שיא יומי במונחי נפח מסחר למניה יחידה בבורסת טוקיו. תוך קצת יותר משבוע נסקה המניה ב-86%, והגדילה את שווי החברה ב-17 מיליארד דולר.

הנקה אישר כי המשחק יושק בקרוב ביפן, וכי "בסופו של דבר יושק" המשחק גם בקוריאה הדרומית, שבה קיימות הגבלות על יישומי המיפוי של גוגל בגלל הבעיות הביטחוניות עם קוריאה הצפונית.

הנקה אמר כי ניאנטיק, שפוצלה אשתקד מגוגל, עושה מאמצים לפתור את בעיית המיפוי. "יש לזה פתרונות", ציין הנקה.

קוריאה הדרומית היא שוק המשחקים הרביעי בגודלו בעולם, לאחר סין, ארה"ב ויפן, לדברי חברת המחקר Newzoo, הפועלת מאמסטרדם.

הנקה לא מסר פרטים על צפי ההשקה בסין, והסתפק בהערה כללית כי יש תקנות שאותן צריך להביא בחשבון.

הוא אמר שהחברה שוקלת להשיק תוכנית חסות דומה לזו של אינגרס, שבמסגרתה הופכות חנויות ומתקני מכירה של מעניקות החסות לנקודות גיאוגרפיות במשחק.