אפריקה ישראל נערכת להיפרד מנכסיה המרכזיים ברוסיה

בעלי המניות באפי פיתוח יתבקשו לאשר החלפת החוב לבנק הרוסי בשלושה מנכסיה המרכזיים ■ אפריקה נכסים מוכרת נכסים בברלין ב-125 מיליון אירו

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

כפי שפורסם כבר באתר "גלובס", על רקע ניסיונות ההתקדמות בגיבוש הסדר חוב שני בקבוצת אפריקה ישראל, היא מתקדמת לקראת פרידה אפשרית מנכסיה הבולטים של החברה הבת אפי פיתוח. אפי פיתוח מרכזת את פעילותה של אפריקה ישראל ברוסיה, ולצורך כך זימנה בסוף השבוע אסיפת בעלי מניות לתחילת חודש אוגוסט.

האסיפה תתבקש לאשר את עסקת החלפת החוב של החברה כלפי הבנק הרוסי הממשלתי VTB תמורת שלושה מנכסיה המרכזיים במוסקבה, בראשם קניון אפימול וכן בניין המשרדים אוזרקובסקיה III ומלון אקווה מארין, וזאת תמורת ביטול חוב בהיקף של 614 מיליון דולר שהלווה הבנק להקמת הקניון ובניין המשרדים.

ערכם המצטבר של שלושת הנכסים הללו בספרי אפי פיתוח עמד בסוף נובמבר האחרון על 877 מיליון דולר, כך שבעקבות השלמת עסקת ההחלפה יפחת ההון העצמי של החברה בדוחות הרבעון השני ב-253 מיליון דולר, לכ-500 מיליון דולר. אפריקה ישראל מחזיקה ב-65% מאפי פיתוח, ובהתאם לכך יפחת ההון העצמי שלה ב-164 מיליון דולר והיא תרשום הפסד של 127 מיליון דולר.

הצעד החריף של העמדת ההלוואה לפירעון מיידי, שנקט הבנק הרוסי לפני חודשים ספורים, נתן את האות לפנייתה של אפריקה ישראל לנושיה בבקשה להסדר חוב בהיקף של 3.2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח.

הסכם החלפת הנכסים עם הבנק כבר עמד על סף חתימה, כאשר לבייב הסכים להעמיד ערבות אישית להלוואה שניתנה למימון בניין המשרדים, בהיקף של 191 מיליון דולר, אולם זו הותנתה בגיבוש הסדר חוב עם מחזיקי האג"ח בישראל.

כעת, לקראת תום המועד לאפשרות לגיבוש הבנות מול הבנק, החברה מציינת כי "לא נחתמו מסמכי עסקת הערבות, ותנאי הערבות האישית עדיין נדונים בין הצדדים, ולפיכך אין ודאות בהשגתה".

עוד מציינים באפי פיתוח, כי "ככל שעסקת ההחלפה לא תבוצע, והערבות האישית לא תוסכם עד 1.8.2016, סביר להניח שהבנק הרוסי ינקוט צעדים למימוש זכויותיו על פי הסכמי ההלוואות.

"לאור לוח הזמנים שקצב הבנק הרוסי", מוסיפים שם, "אין באפשרותה של קבוצת אפי פיתוח לנקוט תהליך מכירה מסודר של נכסים, ולכן אין עומדת לרשותה של קבוצת אפי פיתוח דרך פעולה ריאלית לשם התמודדות עם דרישה לפירעון מיידי של ההלוואות, זולת עסקת ההחלפה".

דירקטוריון אפי פיתוח החליט לאשר את עסקת ההחלפה, ולזמן אסיפת בעלי מניות שתכריע בנושא, והשלמתה, אם תאושר, צפויה עד סוף חודש ספטמבר.

בשבועות האחרונים נראה היה כי הסדר החוב השני בחברה צובר תאוצה, אולם טרם גובשו הבנות סופיות בין הצדדים.

אפריקה נכסים מוכרת בברלין

במקביל, החברה הבת אפריקה נכסים עדכנה כי חתמה על מכתב כוונות הכולל הסכמות לא מחייבות למכירת נכסיה בברלין תמורת כ-125 מיליון אירו.

מהעסקה צופה אפריקה נכסים רווח של כ-6 מיליון אירו (כ-26 מיליון שקל), ולקבל לידיה תזרים חופשי של 51 מיליון אירו (כ-218 מיליון שקל.

עסקה זו נעשית בהתאם לתכניותיה של אפריקה נכסים לחסל את הפעילות בגרמניה ולהמשיך בפעילות רק במדינות מזרח אירופה ובישראל.