ביהמ"ש הורה לאוצר להעביר לו את מסמכי דוח מקינזי

דוח מקינזי הוא המסמך שעליו התבססו מסקנות ועדת שטרום לשיפור התחרות במערכת הבנקאית

שטרום, כחלון ופלוג / צילום: אוריה תדמור
שטרום, כחלון ופלוג / צילום: אוריה תדמור

בית המשפט הורה למשרד האוצר להעביר לעיונו את המסמכים שקדמו לדוח מקינזי, שעליו התבססו מסקנות ועדת שטרום לשיפור התחרות במערכת הבנקאית. השבוע נערך דיון בבית המשפט המחוזי בת"א בעקבות עתירה שהגישו הבנקים באמצעות איגוד הבנקים, שבניהולו של משה פרל, כנגד משרד האוצר, ובה דרשו לפרסם את הדוח המלא של חברת מקינזי ואת חומרי הגלם שעליהם התבססו מסקנות הדוח.

במהלך הדיון, אמרו נציגי האוצר כי חומרי הגלם שעליהם התבסס דוח מקינזי אינם בידיהם. "לא ביקשנו את הנתונים הגולמיים לדוח מקינזי באף שלב והם לא נמצאים במשרד האוצר", אמרה עו"ד עינב גיא הרמן שייצגה את האוצר בבית המשפט.

עו"ד אהוד ארצי שייצג את הבנקים הסביר מדוע חשוב לקבל את הנתונים: "המדינה עשתה עבודה באמצעות חברת מקינזי ושילמה כסף. אנחנו רוצים להביע דעה על כך, ובהיעדר מידע אין דעה".

בית המשפט עדיין לא הכריע סופית בסוגיה, ובינתיים קבע כי האוצר יעביר את המסמכים שיש בידיו לבית המשפט תוך כמה ימים, ויבדוק אם הוא יכול לקבל ממקינזי גם את חומרי הגלם של הדוח.

במהלך הדיון ניסתה עוה"ד של האוצר להסביר מדוע אין זה הכרחי לפרסם את הנתונים: "כל יריעת המחלוקת היא דוח מקינזי שמכיל גרסה חדשה לשני שקפים קודמים, ואינו כולל שקף שהוצג לוועדת הרפורמות. השקפים הוצגו לציבור, ולכן איננו סבורים שרק בשל כך יש לחשוף את כל ניירות העבודה", אמרה הרמן.

לפני כחודש הגיש איגוד הבנקים עתירה לבית המשפט ודרש לפרסם את מלוא המסמכים של דוח מקינזי, שהיווה כאמור בסיס למסקנות ועדת שטרום הקוראות בין היתר להפריד את חברות כרטיסי האשראי מהבנקים הגדולים.

"ישנם פגמים מהותיים בעבודת מקינזי, וליקויים מהותיים באופן שבו שולבו הנתונים בהמלצות ועדת שטרום", נכתב בעתירה. עוד הם כתבו: "דוח מקינזי שפורסם הוא דוח חלקי. חלק מהנתונים שעליהם הסתמכה ועדת שטרום אינם מופיעים בדוח מקינזי שפורסם, וגם הנתונים שעליהם התבססו השקפים השונים המופיעים בדוח מקינזי חסרים".

אמנם השופט עדיין לא פרסם פסק דין, אך בבנקים היו מרוצים מההחלטה שלו עד כה. עם זאת, גורמים במערכת הבנקאית ציינו כי להערכתם גם אם יפורסמו מלוא הנתונים, וגם אם יתגלה כי ישנן הנחות שגויות או לא עדכניות בעבודה, קיים סיכוי נמוך כי הן יביאו לשינוי במסקנות ועדת שטרום, שתזכיר חוק שלה כבר הוגש לפני קרוב לשבועיים.