ה"טיימס": 888 שוקלת מיזוג עם קבוצת Rank הבריטית

המיזוג ייצור חברה ששווה 2.6 מיליארד דולר ■ החברה כשלה עד כה פעמיים בניסיונותיה להתמזג עם מובילות שוק

888 / צילום: אתר החברה
888 / צילום: אתר החברה

888, ענקית ההימורים והמשחקים המקוונים הישראלית, שוב מנסה להתמזג עם חברה אחרת. 888, שבשליטת משפחות אבי ואהרון (ז"ל) שקד - רק באחרונה משפחת בן יצחק נפרדה מהחזקותיה בה - שוב מנסה להימכר לחברה אחרת. או לקנות חברה אחרת. או ליצור איזשהו מיזוג שישמר את יתרונה התחרותי ויקפיץ אותה מספר מדרגות.

888 שוב מנסה. וזה בסדר לנסות. זו אפילו חובה לנסות - על אחת כמה וכמה בשוק תחרותי מאין כמותו כמו שוק ההימורים המקוונים ועל אחת כמה וכמה כששוק זה עובר קונסולידציה די משמעותית.

אבל במקרה של 888, ההיסטוריה מוכיחה כי הניסיונות איכשהו תמיד נכשלים. המו"מ מתחיל, מתבשל, מתקדם ואז מתפוצץ. או נכשל. או תקוע. בקיצור ולעניין, החברה מנסה - ביוזמתה או שלא - להשתלב בתוך מגמת המיזוגים והרכישות בשוק שלה, אך לא מצליחה, וכרגע לא ממש משנה הסיבה.

מחיר לא מספיק טוב שהיא עצמה מקבלת, מחיר לא מספיק טוב שהיא מוכנה לתת, בעלי מניות (שלה או של הרוכשת/נרכשת) שלא מתגמשים וכדומה.

משפחת שקד רצתה יותר

הניסיון הראשון היה מכירת החברה ל-William Hill בחורף 2015. האחרונה רצתה, הציעה מחיר אך משפחת שקד רצתה יותר. דווקא במקרה דנן, שקד הוכיחה את דרישתה כמוצדקת. William Hill הציעה אז 200 פני למניה, ואילו 888 נסחרת כעת לפי 222 פני. הניסיון השני היה רכישת Bwin.Party בקיץ 2015. 888 הייתה מוכנה לכתוב צ'ק על סך 115 פני למניה, אך GVC הייתה נחושה יותר ושילמה 130 פני. ושוב 888 יצאה בידיים ריקות.

עכשיו היא מנסה בשלישית, ואל תבינו אותנו לא נכון. ייתכן שהפעם זה יצליח, אך היסטוריית הניסיונות של 888 לא ממש תומכת בכך. שלא לדבר על המוניטין של החברה בשוק ההון ובתעשייה שלה עצמה שעלול להיפגע מעוד ניסיון כושל שלה לקחת חלק במגמת המיזוגים והרכישות.

ה"טיימס" הבריטי דיווח הבוקר כי 888, שנסחרת לפי שווי של 1 מיליארד דולר, וקבוצת Rank הבריטית, שנסחרת לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר, מנהלות מו"מ למיזוג שייצור חברה ששווה 2 מיליארד ליש"ט (2.6 מיליארד דולר). ל-Rank, אחת מוותיקות שוק ההימורים הלא מקוונים בבריטניה, יש פעילות נרחבת של הפעלת בתי קזינו תחת המותג Grosvenor והפעלת מועדוני בינגו תחת המותג Mecca וכמובן - פעילות מקוונת.

ה"טיימס" טוען כי השיחות בין שתי החברות יחסית מתקדמות וכי מחר תודענה שתי החברות באופן רשמי עליהן. "המהלך מוגדר כמיזוג אך עדיין לא ברור אופיו והמבנה שלו", כלומר מי למעשה תרכוש את מי וכדומה. בקיצור ולעניין, יש עוד הרבה שאלות פתוחות ולכן למשקיעים כדאי להתייחס לשיחות אלו עם קורט של מלח בכל הנוגע לסיכויי הצלחתן.

ואם כבר הזכרנו את William Hill, מקור המקורב לחברות טען באוזני ה"טיימס" כי מטרת העל של המיזוג בין שתי החברות היא לרכוש את William Hill, אחת משתי מובילות שוק ההימורים המקוונים בבריטניה. השנייה היא Ladbrokes, ובמקרה של WH ניסיון הרכישה לעיל נוצר על רקע הקשיים אליה נקלעה, וחוסר יכולתה להתאים עצמה לשוק המשתנה, הן רגולטורית והן בטעמי הצרכן. בשבוע שעבר מנכ"ל WH הודח מתפקידו, ומניית החברה כבר איבדה 21% מתחילת השנה בעוד 888 הוסיפה לערכה 25% - תוצאה של ניהול מצוין של המנכ"ל הטרי, איתי פרייברגר.

שני מיזוגי ענק בתעשייה

בינתיים, ברקע התעשייה מתחילה לעכל שני מיזוגי ענק מלבד זה של GVC ו-Bwin.Party: Paddy Power ו-Betfair יצרו חברה ששווה 6 מיליארד ליש"ט (7.8 מיליארד דולר) ו-Ladbrokes ו-Gala Coral מחכות לקבל את אישור רשות ההגבלים העסקיים בבריטניה למיזוג שיצור חברה ששווה 2.3 מיליארד ליש"ט (3 מיליארד דולר).

אהה, ועוד משהו. יש רכישה ש-888 כן מתחרטת עליה, ובגדול. פלייטיקה, כן, אותה חברה מהידיעה הסמוכה. 888 ניסתה להיכנס לשוק הצומח של משחקים חברתיים במהלך 2010, מעט לפני המועד שבו נרכשה פלייטיקה על סיזר'ס, על ידי רכישת MyTopia הישראלית תמורת 18 מיליון דולר. הרכישה נכשלה - כי המוצר של MyTopia לא היה טוב מספיק - ו-888 קצת אוכלת את הלב כרגע. רק תחשבו איפה היא הייתה היום עם נכס ששווה 4 מיליארד דולר.

מיזוגי ענק בתעשיית ההימורים
 מיזוגי ענק בתעשיית ההימורים