הרב פירר יקשר: כך פועלת המכונה של עמותת עזרה למרפא

לצד פעילות שזיכתה אותו בפרס ישראל, תחקיר "גלובס" מעלה שאלות על מידת ההשפעה של הרב פירר ועמותת עזרא למרפא שהקים במסדרונות מערכת הבריאות

הרב אלימלך פירר / צילום: בן יוסטר
הרב אלימלך פירר / צילום: בן יוסטר

מה לא אמרו עליו: הרופא של המדינה, אנציקלופדיה מהלכת, מומחה ל-MRI, הצדיק מבני ברק שהפך לתקוותם האחרונה של חולים, ומי שאלפים חייבים לו את חייהם. עיתונים חשובים ונחשבים סיפרו על תורים ארוכים המשתרכים מחוץ ללשכתו, אפילו על אנשים שמגיעים בלילה עם שקי שינה רק כדי לתפוס מקום טוב יותר בבוקר.

הרב אלימלך פירר לא אוהב לדבר על עצמו, שיבח אחד העיתונאים, אבל מדוע שמישהו ידבר על עצמו אם יש מי שעושה את זה כל כך טוב ובאופן מחבק כל כך? כתבות, ראיונות, אפילו סרט על אודות מעלותיו שודר בפריים-טיים של הטלוויזיה. המעלות, צריך לומר ביושר, אינן מבוטלות. אגודת עזרה למרפא שהקים לפני יותר מ-30 שנה עושה הרבה טוב, בין היתר באמצעות השאלה של ציוד רפואי, הפעלת מרכזי שיקום וסיוע בהטסת חולים לניתוחים מיוחדים בחו"ל. המפעל הזה, שגם זיכה אותו בפרס ישראל, ראוי לכל שבח.

אבל יש גם צד מורכב יותר. פירר, טוענים גורמים בכירים במערכת הבריאות, הפך עם השנים למעין "קבלן עבודה" של קומץ רופאים בכירים, בכובעו כ"יועץ רפואי" (אף שאינו רופא). הוא אמנם מפנה את החולים שמגיעים אליו רק לרופאים מצוינים, אבל לא אל כל הרופאים המצוינים. אלה שברשימות הלא כתובות שלו יודעים שהם חייבים לו ודואגים לתחזק את מערכת הקשרים.

"הוא מפנה לרופאים טובים, זה נכון, אבל יש רופאים טובים לא פחות שפשוט מוחרמים אצלו", טוען מנהל בי"ח גדול שעמו שוחחנו. "צריך להבין שמסביבו יש חצר ומאחורי החצר יש עסק עם הרבה עוזרים ועובדים, וגם זה משהו שיוצר דינמיקה", הוא מוסיף. צריך לציין שמן הסתם הרופאים שלא נמצאים ברשימת המומלצים היו שמחים להצטרף אליה.

הנציג של איכילוב במועצת המנהלים

שמו של פירר עלה לאחרונה שוב ושוב בשיחות סגורות בפי בכירים בקופות החולים ובמשרד הבריאות. אלה טוענים שהלחץ שהפעיל שר הבריאות יעקב ליצמן כדי לחייב את הקופות לפרסם רשימות של 50 רופאים כוכבים שיוחרגו מהרפורמה בביטוחי הבריאות הוא חלק לכאורה מאותו מארג קשרים בין פירר לרופאים (השניים דחו את הטענות בתוקף). נזכיר שההחרגה מהרפורמה מאפשרת לרופא להמשיך לקבוע את שכרו כמנתח פרטי מול המטופל, במקום לנהל מו"מ עם חברות הביטוח וקופות החולים. מו"מ כזה כבר הוריד דרמטית את השכר של רוב הרופאים שעוסקים בפרקטיקה פרטית, ואת התוצאה הזאת יש מי שמבקש למנוע.

הבדיקה שלנו מעלה שכבר בזמן הדיונים של ועדת גרמן, לפני יותר משנתיים, התנגד פירר לאותה רפורמה ממש. העיד על כך ממקור ראשון בוועדה עצמה חבר הוועדה פרופ' קובי גלזר, שסיפר בדיון שהתקיים ב-12.6.2014 כי התנגדותו לריסון שכר המנתחים במסגרת הביטוחים מקבלת חיזוק גם מהרב פירר: "שוחחתי לא מעט עם הרב פירר לאחרונה, הוא ביקש לדבר איתי גם על הדברים האלה. הוא אומר שהיום חלק גדול מהמקרים הקשים כבר לא מגיעים דרך הביטוח המשלים אלא הולכים לפרטי מכל מיני סיבות. אני לא אצטט אותו, אבל אם אנחנו נלך למקרה שאת מציעה, יהיה מצב שהרפואה הבינונית או הטובה תעבוד בביטוחים המשלימים, והיותר טובים ילכו למקום אחר".

לפירר יש זיקה מיוחדת לא רק לרופאים מסוימים, כך לפי אותם בכירים, אלא גם לבתי חולים מסוימים. "שאלתי פעם את הרב איך זה יכול להיות שהוא מפנה בעיקר לבתי חולים מסוימים למרות שבבתי חולים אחרים נמצאים בהרבה מקרים המורים של אותם רופאים שאליהם הוא שולח מטופלים", מספר מנהל בכיר במערכת. "אז הוא אמר משהו על זה שהוא לא מכיר ושהוא מוכן ללמוד".

היום אנחנו חושפים שהרב העניק את שמו כחבר דירקטוריון מוצע לאיכילוב ולקופת חולים מאוחדת בהתמודדות רשמית על מכרז של עשרות מיליוני שקלים מטעם משרד הבריאות, להקמת מכון חדשני לביצוע הקרנות מדויקות באמצעות פרוטונים. מה לרב ולמכרז כזה? ומה זה אומר על סיכויי הזכייה מול מתמודדים אחרים כמו בתי החולים שיבא, רמב"ם, בילינסון ועוד?

גם במערכת הבריאות הרימו גבה, אבל לא תשמעו מילה של ביקורת פומבית. הקשר הקרוב בין פירר לשר ליצמן, טוענים גורמים במשרד הבריאות, לא ישפיע עלינו בבחירת הזוכה. מנכ"ל מאוחדת זאב וורמברנד מסביר שפירר לא קשור לצד הכלכלי בהתמודדות, אלא מופיע כמי שישמש נציג ציבור בדירקטוריון המכון, מתוך שני נציגי ציבור. מיהו הנציג השני, אתם שואלים? את זה אף אחד לא טרח לקבוע מראש. השם של פירר, כך חשב ו אולי באיכילוב ובמאוחדת, אמור להספיק.

עזרה לנתניהו, ריקודים עם יהודה וינשטיין

זוכרים את הכתבה שסיפרה על אנשים שישנים מחוץ למשרד בשקי שינה? אז המצלמה הנסתרת שלנו מצאה משרדים ריקים ממבקרים, אף שהגענו בשעות הקבלה. כנראה אף אחד לא הוזמן באותו יום לפגישה אישית עם הרב, אבל זו בדיוק הנקודה. אל הרב מגיעים רק מי שהוזמנו ועברו את המסננת הטלפונית. אין מבקרים מזדמנים ובטח שלא שקי שינה ותורים. למעשה, בסביבתו של הרב מודים היום כי מעולם לא נתקלו במראה כזה ואין להם מושג איך התיאור הדרמטי הגיע לעיתון.

המסננת הטלפונית, אגב, נראית מורכבת במיוחד באופן כמעט מכוון: רק כדי לשוחח טלפונית עם הרב צריך להתקשר בשעה 11:00 בדיוק ולחייג שוב ושוב עד שתופסים את הקו, כי אי אפשר להישאר בממתינה. אלה ההוראות. אז ניסינו שוב ושוב, ואחרי עשר דקות המערכת פשוט נסגרה והמליצה לנו לנסות שוב ביום אחר. גם ביום השני, אם תהיתם, לא הצלחנו להיכנס למערכת. גם אם לא זו המטרה של הרב פירר, השיטה גורמת לאנשים רבים להניח שכדי לפגוש את הרב או אפילו לשוחח איתו בטלפון לא תזיק עזרה ממקורבים או מאנשים עם קשרים.

אבל לא כולם צריכים לחכות ימים במרכזיית הטלפונים המשונה הזאת. "משפחתי ואני נעזרנו בעמותה של הרב פירר, בקשרים המדהימים שלו ברחבי העולם", מספר לא אחר מאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו, בסרט תדמית שמופיע באתר האגודה. איש העסקים נעם לניר, אחד השחקנים הבולטים בשוק התיירות הרפואית בארץ, מודה בשיחה שערכנו איתו כי אל הרב פירר הוא מגיע בצלצול קצר ליד ימינו, קלמן שרייבר.

תזכרו את השם, עוד נגיע אליו. לניר מספר כי הוא תורם לאגודה סכומים נכבדים ומדי פעם מפנה אל הרב מכרים שחלו במחלה קשה (ברשימת התורמים של 2013-2014 שאנחנו מביאים כאן לא מצאנו את שמו). "יש אנשים שקמים בבוקר וחייהם קורסים כתוצאה מאירוע בריאותי כזה או אחר, אז הם מוצאים במקום הזה אוזן קשבת, עצה, דרך להתחיל להתנהל", הוא מסביר.

לדברי מנהלים בכירים במערכת, פירר עושה יותר מלתת עצה טובה: הוא יודע לצלצל אל הרופא ואל מנהל בית החולים ולבקש את מה שאדם מהיישוב פשוט לא יכול לקבל בבית חולים ציבורי, ודאי לא באותה מהירות ונגישות. אחרי שהוא מפנה מטופל, הוא גם נוהג במקרים רבים לבקר אותו בבית החולים כשסביבו רופאים ומנהלים בכירים.

במילותיו של לניר: "אנשים שפונים לרב פירר מרגישים שהם קונים סוג של ביטוח רפואי". כששואלים אותו על הטענות השונות שעולות בעניינו של הרב, הוא אומר: "האם יש אדם בעולם שהוא נטול פניות לחלוטין? לא יודע, וזה בלי להעביר עליו ביקורת בעניין הזה. ככל שאני התרשמתי, מדובר פה על פעילות קריטית וחשובה מאין כמותה".

כשהרב חיתן את צעיר בניו בשנת 2011, כולם ללא יוצא מן הכלל היו שם. אפילו היועץ המשפטי לממשלה באותם ימים, יהודה וינשטיין, רקד איתו ועם אנשיו. היו שם אהוד אולמרט, גבי אשכנזי, יפתח רון טל, יעקב ליצמן, אריה דרעי, קצינים בכירים במדים, רופאים ומנהלי בתי חולים כמובן. כמה מהם נאלצו להתמודד עם המרכזייה הטלפונית של אגודת עזרא למרפא? אפשר רק להרהר בעניין.

גם רשימת התורמים לאגודה מדהימה למדי. רוב הכסף מגיע מחברות עסקיות, חלקן ציבוריות, ולא מהכיס הפרטי של מי שעודדו את התרומה. איתן ורטהיימר, למשל, שמשמש גם יו"ר חבר הנאמנים של ביה"ח רמב"ם, הוציא מכיסו 250 אלף שקל, ועוד 1.75 מיליון שקל מישקר, החברה שייסד אביו.

האוליגרך ליאוניד נבזלין תרם 965 אלף שקל, כימיקלים לישראל תרמה 600 אלף שקל, בזן 200 אלף שקל, בנק הפועלים 250 אלף שקל, מזרחי 180 אלף, חברת הביטוח הראל 235 אלף שקל, חברת דקלה שבבעלותה תרמה 230 אלף שקל נוספים, עו"ד דורי קלגסבלד, שהוא גם חבר הוועד המנהל של אגודת הידידים באיכילוב, תרם 180 אלף שקל והרשימה נמשכת.

אפילו נובל אנרג'י, השותפה האמריקאית של יצחק תשובה במאגרי הגז, תרמה 780 אלף שקל. מה לנובל ולפירר? מנחם גשייד, יועצו הקרוב של הרב (בעבר גם עוזרו של השר ליצמן) שנחשב לאחד העסקנים והלוביסטים המשפיעים במגזר החרדי ובמסדרונות השלטון, מועסק כיועץ אסטרטגי של נובל אנרג'י. עם זאת, בחברה טוענים שהקשר עם פירר נוצר ללא קשר לגשייד וזאת כדי לסייע בהקמת מרכז שיקומי בשדרות - כחלק מההשקעה בקהילה בצד תרומות נוספות שניתנו לעמותת עלם (600 אלף שקל), נט"ל (300 אלף שקל) ועוד. סך התרומות ב-2014 הגיע לכדי 19 מיליון שקל.

"נהדר שהחברה הישראלית על כל גווניה מוצאת מקום להתאחד בו", אומר לניר על רשימת התורמים הנוצצת. "זה שילוב של דתיים וחילוניים גמורים שהדבר המשותף שעומד בפניהם זה ערבות הדדית. אין דבר נפלא מזה וזו כוחה של חברה", הוא מוסיף. הנהלת האגודה סירבה בעבר להעביר לרשם העמותות את רשימת הגופים והאנשים שתרמו יותר מ-20 אלף שקל בשנה, כמתחייב, וביקשה כחלופה שהרשימה תימסר לרשם רק אם יובטח שלא יאפשרו את פרסומה ברבים. רשם העמותות דחה את הבקשה והסכים להחריג רק מקרים פרטניים עם נימוקים מיוחדים.

1.6 מיליון על יח"צ

כשבוחנים את הדוח הכספי של אגודת עזרה למרפא משנת 2014, מגלים שהאגודה הוציאה 1,645,000 שקל רק על פרסום ויחצנות. גם מעשים טובים דורשים כנראה P.R. הוצאות האגודה על שכר ותנאים סוציאליים עמדו באותה שנה על 9 מיליון שקל, עבור 122 עובדים. השכר הגבוה ביותר שולם למנהל מרכז יום שיקומי, יותר מ-20 אלף שקל ברוטו בחודש.

ההוצאות העיקריות לקידום מטרות האגודה, כמו שירותי שיקום, השאלת ציוד, הטסה רפואית, ניוד באמבולנסים והפעלת מועדוניות הסתכמו ב-6.7 מיליון שקל - הרבה פחות מההוצאות על שכר ותפעול. יתרת המזומנים באותה שנה עמדה על 25 מיליון שקל. במשך שנים היו לאגודה עודפים שעמדו על יותר מ-50 מיליון שקל, כך לפי הערות רשם העמותות, אך אלה הצטמצמו בעקבות בנייה של בריכה שיקומית ופרויקטים נוספים.

כשמעיינים בבדיקת העומק שערך רשם העמותות, מגלים שעוזרו האישי ונהגו הצמוד של פירר, קלמן שרייבר, מרוויח כמעט 100 אלף שקל בחודש. למה הוא אינו מופיע ברשימת חמשת מקבלי השכר הגבוה שהאגודה מחויבת לדווח עליהם לרשם העמותות? כי התשלום לשרייבר הוצג כריטיינר לשירותי יחסי ציבור, מה שמסביר בעצם את ההוצאה הגבוהה בסעיף הזה. מי שמשמש דובר האגודה (בהתנדבות) הוא העסקן החרדי מנחם גשייד, ששימש בעברו עוזרו של יעקב ליצמן, בקדנציה הקודמת שלו במשרד הבריאות.

בכירים במערכת הבריאות שעמם שוחחנו מסכימים כולם שהרב פירר הוא ידען גדול, שבאמת עושה טוב לרבים, אבל הם גם מסכימים שסביב הפעילות שלו כיועץ רפואי יש מערכת משומנת של גלוריפיקציה, שנועדה לשרת ולתחזק את העסק שמאחורי הצדקה, את האיש, ואולי גם את האגדה.

אגודת עזרה למרפא והרב פירר העדיפו שלא להגיב לכתבה.

מרכז עזרה למרפא
 מרכז עזרה למרפא