ארדואן: "נקצץ במספר החיילים ונאריך את מצב החירום"

הנשיא הטורקי פירט על השינויים הצפויים בכוחות הביטחון בעקבות ניסיון ההפיכה הכושל, וציין כי בין היתר יוכפפו מפקדי חילות האוויר, הים והיבשה לשר ההגנה ■ "הכוחות שלנו יהיו חזקים הרבה יותר"

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן פירט אתמול (שבת) בריאיון לאחד מכלי התקשורת במדינתו על השינויים שבכוונתו לערוך בצבא בעקבות ניסיון ההפיכה הכושל שאירע מוקדם יותר החודש. בין היתר אמר הנשיא הטורקי כי בכוונתו לקצץ במספר החיילים בכוחות הביטחון, ומנגד להגדיל את מאגר הנשק שברשותם.

"הכוחות המזויינים שלנו יהיו חזקים הרבה יותר עם המהלך הבא שאנו מתכננים", אמר ארדואן והדגיש כי הפחתת הכוחות תיעשה בעיקר בקרב הכוחות הנלחמים במיליציה הכורדית (PKK) בדרום-מזרח המדינה. הוא הוסיף כי כוחות אלה ייעשו יעילים הרבה יותר שכן הרשויות יספקו להם כלי נשק משוכללים ורבים יותר.

עוד ציין ארדואן כי בעתיד מפקדי חילות היבשה, האוויר והים יהיו כפופים ישירות לשר ההגנה. כמו כן, הוא ציין כי "בתי ספר צבאיים ייסגרו ותוקם אוניברסיטה צבאית לאומית". הוא הוסיף כי מצב החירום שהוכרז לאחר ניסיון ההפיכה לתקופה של שלושה חודשים יורחב. "אם דברים לא ישובו לסדרם במהלך תקופת החירום הנוכחית, נפעל כפי שפעלה צרפת ונאריך אותה", אמר, בהתייחסו למצב החירום שהוכרז בצרפת לאחר הפיגועים בנובמבר האחרון שנמשך עד היום בעקבות גל הטרור שפקד את המדינה

הנשיא אף חזר על כוונתו לערוך שינויים בחוקה, כך שסוכנות הביון במדינה והרמטכ"ל יהיו כפופים ישירות לנשיא. "אנו מתכוונים להציג לפרלמנט שינוי חוקתי קטן, שבמידה שיאושר יכפיף את ארגון הביון הלאומי (MIT) ואת הרמטכ"ל לנשיאות", אמר. כדי להעביר את המהלך תצטרך הקואליציה את תמיכת מפלגות האופוזיציה, שכן יש צורך ברוב מיוחד של שני שלישים מהפרלמנט כדי לערוך שינויים בחוקה.

ארדואן התייחס גם לגינויים שנשמעו בקרב מדינות המערב, ובהן ארצות הברית , נגד המעצרים והשינויים המתוכננים בצבא, ואמר כי "זוהי בושה שמדינות המערב מראות עניין רב יותר בגורל מתכנני ההפיכה מאשר בעמידה לצד חברתן לברית נאט"ו". הוא אף העביר ביקורת על מנהיגי אותן המדינות על כך שלא ביקרו ב אנקרה לאחר הניסיון ההפיכה הכושל, שבו הוא מאשים את איש הדת פתהוללה גולן היושב בארצות הברית. ארדואן קורא לוושינגטון להסגיר את גולן, אך הנשיא ברק אובמה מתעקש כי על המדינה להציג ראשית הוכחות ברורות לכך שהוא אכן עומד מאחורי תכנון ההפיכה.

ארדואן ציין כי עד כה נעצרו 18,699 איש בחשד למעורבות בניסיון ההפיכה, ו-10,137 מתוכן נמצאים במאסר וממתינים למשפטם. מוקדם יותר דווח כי הרשויות שחררו יותר מ-750 חיילים.