עדי צים מנסה להשיב את אמון המשקיעים

בעל השליטה בחברת ניכיון הצ'קים מעניק אופציה למשקיעים למכור לו בחזרה עד סוף 2017 את רוב מניות אס.אר אקורד שמכר להם תמורת כ-14 מיליון שקל, זמן קצר בטרם נעצר

עדי צים, בעל השליטה בחברת ניכיון הצ'קים אס.אר. אקורד , מנסה לשקם את יחסיו מול המשקיעים בשוק ההון שנפגעו מהקריסה במניות החברה בעקבות מעצרו וחקירתו והפגיעה הקשה בפעילות החברה בשבועות האחרונים.

צים, נזכיר, נעצר ב-20 ביוני ונחקר בחשד לביצוע עבירות מרמה, מס והלבנת הון במסגרת פרשת מרמה לכאורה בתחום שירותי כוח אדם בהיקף של מאות מיליוני שקלים. צים חשוד בכך שסייע, באמצעות אס.אר. אקורד, לבניית תשתית למרמה נגד רשויות המס, הביטוח הלאומי ומשרד הכלכלה, שכללה דיווחים כוזבים למדינה, ניפוח עסקאות והפקת חשבוניות כוזבות. זאת, לפי החשד, על מנת לקבל הטבות והחזרים שאינם מגיעים לחברות ולחשודים המעורבים במירמה.

פרמיה של 18%

כשבועיים לפני המעצר הפיץ צים כ-751 אלף מניות אס.אר. אקורד (כ-6.4% מההון) למשקיעים שונים במחיר של 18.31 שקל למניה - סך הכל כ-14 מיליון שקל. בעקבות התפוצצות הפרשה צנחה מניית אס.אר. אקורד ביותר מ-50% עד למחיר של 8.5 שקלים למניה. לאחר מכן התאוששה המניה ולפני פתיחת המסחר היום הגיעה למחיר של 15.5 שקלים, המשקף שווי חברה של 183 מיליון שקל.

כעת מציע צים לרוכשי המניות באותה הפצה אופציה לרכוש מהם בחזרה עד 539 אלף מניות (כ-4.5% מההון) במחיר בו הן נרכשו ממנו, כלומר בפרמיה של 18% על מחיר השוק הנוכחי. צים מתחייב לרכוש בחזרה את המניות מאותם משקיעים שיודיעו על רצונם בכך עד ל-1 בפברואר 2017, בתוספת ריבית שנתית של 4%, כאשר ההתחייבות היא לרכישת המניות עד סוף שנת 2017 והריבית מהווה פיצוי על הזמן שעבר מההפצה ביוני ועד מועד הרכישה בחזרה.

חזרה לשגרה?

במקביל דיווחה אס.אר. אקורד כי הפעילות בחברה חזרה כמעט לרמתה הקודמת, מלפני הטלטלה שעברה עליה בחודש וחצי האחרונים בעקבות מעצרו וחקירתו של צים. ציוד הקלטות, מערכות מחשוב, כספים והמחאות שנתפסו על-ידי המשטרה, שוחררו ובמקביל הגיעה החברה להסכמות על המשך הפעילות מול הבנקים. לאחר מעצרו של צים, חלה ירידה חדה בהיקף הפעילות ומאז, מציינים באס.אר. אקורד, ובשבועיים האחרונים החברה הרחיבה באופן משמעותי את היקף העסקאות שלה, אולם טרם חזרה לרמת הפעילות שאפיינה אותה לפני התפוצצות הפרשה.

עוד מציינים באס.אר. אקורד כי בשבועות שלאחר מעצרו של צים, חלה עלייה בהיקף הצ'קים החוזרים, ככל הנראה גם בשל החלטה של מושכי צ'קים לבטל חלק מהצ'קים שנמסרו לחברה. בשבועיים האחרונים, עם זאת, בעקבות שחרור חשבונות הבנק והחזרה לפעילות סדירה של החברה מול הבנקים, חלה ירידה ניכרת בשיעור הצ'קים החוזרים כך שהוא חזר לרמתו המקורית ואף נמוך מכך בימים מסוימים.

בתוך כך, ממשיך המשקיף שמונה מטעם יחידת החילוט של משרד המשפטים לגבש את חוות דעתו בנוגע לסכום שצריכה החברה להפקיד למקרה שיוגש כתב אישום והחברה תורשע. המשקיף אמור להחליט בנוגע לסכום שיופקד עד ל-13 באוגוסט.

"הלקוחות היו הרבה יותר מבסדר"

בשיחה עם "גלובס" אומר אודי ניר, מנכ"ל החברה, כי "המהלך של עדי למכור את המניות בתחילת יוני, נעשה מתוך רצון לתמוך בחברה, אבל הנראות הייתה לא טובה לאור כל מה שקרה לאחר מכן. יש פה אמירה שלו שבעצם לא הייתה לו כוונה רעה והכל היה בתום לב. הוא מאוד מאמין בחברה וביכולות שלה. הוא חושב שהמחיר זול ולכן הוא עושה את זה.

"עדי גם נותן לרוכשים מספיק זמן לשקול את המהלך ואם הם יחליטו שהם רוצים למכור לו בחזרה את המניות, אז הם יקבלו את כל הכסף שלהם בחזרה, פלוס ריבית שנתית של 4%. המהלך מראה את האמון שלו בחברה ואת החוסן שלה. אני יכול להגיד שקיבלנו פידבקים טובים ושהמהלך התקבל בצורה מאוד חיובית בשוק ההון".

- מה המצב בחברה כיום?

ניר: "לאחר המעצר והחקירה היו הרבה מאוד צ'קים חוזרים ולא הייתה לנו יכולת להתמודד עם זה, כי הבנקים הקפיאו את הפעילות ולא הייתה לנו גישה לחשבונות. אבל אני חייב לומר שהלקוחות שלנו היו בסדר והרבה יותר מזה. כולם חזרו אלינו ורמת הצ'קים החוזרים חזרה לרמתה מפני התפוצצות הפרשה. חזרנו ברמה השוטפת לאמון מוחלט של הלקוחות.

"כמות העבודה אמנם לא חזרה לרמתה הקודמת. אנחנו על היקפי פעילות של 60%-70% לעומת המצב של לפני המשבר, אבל בסך הכל הבנקים הולכים איתנו יד ביד ואנחנו מתקדמים. סגרנו איתם מסגרות מחדש והם מאפשרים לנו לפעול.

"ההון החוזר שלנו היום הוא בהיקף של מאות מיליוני שקלים. נבדוק את עצמנו ברבעון השלישי ואני מאמין שהיקפי הפעילות שלנו יעברו בסיכום שנתי את ההיקפים של 2015".

- ב-28 ביולי הודיע חשב החברה, אריאל אברהם, על רצונו להתפטר. למה החשב פרש?

"יש לו את הסיבות שלו. כל אחד מגיב בצורה שונה למשבר כזה. יש לנו עשרות מועמדים לתפקיד סמנכ"ל הכספים ואנחנו בישורת האחרונה לקראת קבלת אחד מהם לתפקיד".