יוסי לוי מקים קרן השקעות בפעילויות נפט בארה"ב

לוי מנסה לגייס מהמוסדיים בישראל 100 מיליון דולר ■ גדעון תדמור פועל לגיוס 150-200 מיליון דולר לקרן דומה, שתשקיע אף היא בנכסי נפט בארה"ב

יוסי לוי / צילום: תמר מצפי
יוסי לוי / צילום: תמר מצפי

שני המנהלים הדומיננטיים של שותפויות הגז בישראל בעשור האחרון שבים להתחרות ראש בראש. השניים פונים לגופים המוסדיים בישראל, במטרה לגייס מהם מאות מיליוני שקלים לטובת קרנות השקעה חדשות שיקימו - להשקעה בפעילויות בתחום הנפט והגז בצפון אמריקה.

ל"גלובס" נודע כי יוסי לוי, לשעבר המנכ"ל הדומיננטי של שותפות ישראמקו, מקדם בימים אלה גיוס הון מהגופים המוסדיים בישראל לצורך הקמת קרן השקעות, במקביל למהלך דומה שמוביל גדעון תדמור, שעמד עד לאחרונה בראש שותפויות הגז של קבוצת דלק.

לוי כיהן כמנכ"ל ישראמקו משנת 1996 ועד 2011, ולאחר מכן כמנכ"ל שמן חיפושי נפט וגז, נחשב לאחד מוותיקי תעשיית הנפט והגז בישראל, והיה שותף מרכזי (בישראמקו) לגילוי מאגר תמר ופיתוחו. קודם לכן הוא כיהן בשנות השמונים של המאה הקודמת כמנהל אגף כלכלה ותקציבים במשרד האנרגיה, ובשנותיו בישראמקו הוביל פעילות השקעה של מאות מיליוני דולרים בתחומי האנרגיה בארה"ב, דרך ישראמקו אינק.

עתה, כך נודע ל"גלובס", הוא פונה למוסדיים במטרה לגייס הון לקרן השקעות שהוא מקים, בהיקף של כ-100 מיליון דולר. ככל הידוע, לוי, בן 64, נמצא עדיין בשלב המצגות למוסדיים, ובכוונתו לפעול באמצעות הקרן לאיתור הזדמנויות השקעה ברכישת נכסי נפט וגז פעילים בארה"ב.

כמו כן, בכוונת לוי לפעול במסגרת הקרן לביצוע עסקאות ממונפות, כך שעל כל דולר השקעה של הקרן מהונה העצמי היא תגייס דולר מהמערכת הפיננסית בארה"ב. לוי, ככל הידוע, כבר צירף לצדו בנק מלווה בארה"ב.

"מדובר במהלך ייחודי שטרם קיים כיום עבור המוסדיים", הסבירו היום בסביבת הקרן המיועדת, תוך שהוסיפו ש"יש עתה הזדמנויות נוחות רבות בארה"ב, לאור פשיטות רגל וקשיים עסקיים אחרים שנובעים כתוצאה מירידת מחירי הנפט, והקשיים התזרימיים של חברות אמריקאיות, שמחזיקות בנכסים מניבים ראויים".

אמנם בקרן של לוי רואים את תחום ההשקעה האמור כבתולי, ואולם, הם לא יהיו היחידים שם. גם גדעון תדמור, שעד לאחרונה הוביל את השותפויות של קבוצת דלק, דלק קידוחים ואבנר, ומי שמזוהה עם תגליות הגז במימי ישראל בשנים האחרונות (ים תטיס, תמר ולוויתן), מוביל מהלך להקמת קרן השקעות שתפעל בתחומים אלה, ובאותם שוקי יעד.

בתחילת השנה פרש תדמור מתפקידיו הבכירים בזרוע הגז הטבעי של קבוצת דלק: הוא פרש מהקבוצה כבעל הון של ממש, בהיקף של מאות מיליוני שקלים, הן בזכות תגמולים נדיבים אשר להם זכה בתפקידיו בקבוצת דלק, והן כתוצאה ממימוש החזקתו במניות חברת כהן פיתוח, שאותה מכרה משפחתו לקבוצת דלק תמורת סכום עתק.

תדמור, שרכש לאחרונה מקבוצת דלק של יצחק תשובה את הבעלות על חברת Navitas Petroleum - שמחזיקה בזכויות לחיפוש ברחבי ארה"ב - פועל בשנים האחרונות גם בתחום הפקת הסרטים, ובין היתר הוא מפיק את הסרט "אופנהיימר", בבימויו של יוסף סידר ובכיכובו של ריצ'רד גיר, דרך חברת ההפקות שלו: Tadmor Entertainment.

עתה, כאמור, מקים תדמור גם קרן השקעות שתחפש הזדמנויות השקעה בתשתיות ובנכסי נפט פעילים ומניבים בצפון אמריקה, ובעיקר בארה"ב. תדמור מוביל את הקרן יחד עם שותפים נוספים, בהם קובי כץ, שהיה בעבר מנכ"ל משרד התשתיות, ולאחר מכן בכיר בזרוע האנרגיה של קבוצת דלק, ולאחר מכן בסאנפאואר ובפעילות של קרן Denham בישראל. בכוונתם לגייס מהמוסדיים סכום כולל של כ-150-200 מיליון דולר.

לפי שעה, ככל הידוע, שתי קרנות ההשקעה הפרטיות המיועדות טרם גייסו לצדן את משקיעי העוגן, והן טרם סגרו על התחייבויות השקעה מקרב המוסדיים. בשתי הקרנות בונים לא רק על רכישת נכסים מניבים, שישיאו תשואה שוטפת, כי אם גם על רכישת נכסים במחיר מוזל - בשל קשיים תזרימיים כאלה ואחרים של חברות אמריקאיות הפועלות בתחום הנפט, מה שיסייע להן להציג רווחי הון נאים על ההשקעות עצמן בעתיד, עם התאוששות מחירי הנפט.

מתחום הגז המקומי להשקעה
 מתחום הגז המקומי להשקעה