רבעון חיובי ליצרניות הבדים הלא ארוגים: שיפור ברווח התפעולי

הרווח הרבעוני של על בד קפץ ביותר מ-80% ל-16 מיליון שקל, והרווח של אבגול הוכפל כמעט פי 4 והגיע ל-7 מיליון דולר

מפעל אבגול באזור התעשייה ברקן / צילום: איל יצהר
מפעל אבגול באזור התעשייה ברקן / צילום: איל יצהר

חברת על בד  הציגה בסוף השבוע דוחות כספיים חיוביים ובכך הצטרפה למתחרה אבגול, שפרסמה את דוחותיה שהעידו על מגמה דומה ימים ספורים טרם לכך. בשורה התחתונה, רווחיה הרבעוניים של על בד קפצו ביותר מ-80%, בהשוואה לרבעון המקביל, ל-16 מיליון שקל, ואלו של אבגול הוכפלו כמעט פי 4 והגיעו ל-7 מיליון דולר.

למרות שיפור מתון יחסית בהכנסות, שצמחו אצל על בד ב-3% ל-391 מיליון שקל ואצל אבגול ב-5% ל-84 מיליון דולר, שתי החברות נהנו בסיכום רבעוני משיפור דו-ספרתי ברווח התפעולי ומצמצום ניכר בהוצאות המימון שלהן, שהתבטאו בשורה התחתונה. גם המשקיעים הביעו את שביעות רצונם מהתוצאות: מניית על בד קפצה ב-5% ביום חמישי, לאחר פרסום הדוחות ומניית אבגול רשמה עלייה תלת-יומית של קרוב ל-6% מאז פרסום דוחותיה. מתחילת השנה מסכמות שתי המניות עלייה דו-ספרתיות שבעל בד מתקרבת ל-20%, ומשקפת לחברה שווי שוק של כ-450 מיליון שקל. באבגול, זינוק של יותר מ-40% שלח את החברה לשווי שיא שחצה את הרף של 1.4 מיליארד שקל.

אבגול , שבשליטת קרן את'מבה (Ethemba) הבריטית, היא יצרנית של מוצרי בד לא ארוג המשמש כחומר גלם לשוק ההיגיינה - חיתולים חד-פעמיים לתינוקות, תחבושות חד-פעמיות לנשים, חיתולי מבוגרים, מוצרים רפואיים חד-פעמיים, מגבונים ועוד. בנוסף החברה מייצרת גם בד לא ארוג לענפים נוספים, בהם חקלאות, ריהוט ובנייה.

על בד, הנמצאת בשליטת מושב משואות יצחק שבדרום הארץ, עוסקת בייצור ושיווק מגבונים לחים, מוצרי היגיינה נשית (טמפונים) ומוצרי ספיגה. הרוב המכריע של מכירותיה (מעל 90%) מתבצעות בחו"ל. לקוחותיה הן רשתות קמעונאות שמציעות את המוצרים תחת מותג פרטי (Private Label), חברות המציגות את המוצרים תחת מותגיהן וחברות הפצה המוכרות את המוצרים ללקוחות מוסדיים.

אבגול:המכירות עלו, המחיר ירד

מפילוח תוצאותיה של על בד למגזרים עולה כי בסיכום רבעוני מכירות המגבונים הלחים בארה"ב היו בנסיגה והמכירות נחלשו ב-13% ל-42 מיליון שקל. בישראל ובגרמניה לעומת זאת, המכירות בתחום קפצו בכ-13%-14% ל-123 מיליון שקל ו-242 מיליון שקל בהתאמה. מגמה שלילית נרשמה במכירות מוצרי ההיגיינה הנשית שירדו ברבעון ב-6% ל-50 מיליון שקל - המיוחסת למבצעים של מותגים מתחרים ושחיקת מחירים.

עוד בסיכום רבעוני, על בד צמצמה את הוצאות המכירה והשיווק שלה ב-6.5% ל-46 מיליון שקל - מגמה המיוחסת להתייעלות. הוצאות המימון שלה צנחו בקרוב ל-60% והסתכמו בפחות מ-4 מיליון שקל - מה שיחד תמך בשיפור הנאה בשורה התחתונה. אמנון ברודי, יו"ר על בד, מסר כי, "הרבעון השני מהווה המשך ישיר למגמות הצמיחה וההתייעלות המאפיינות את פעילות החברה מזה מספר רבעונים. השיפור ברווחיות הושג הודות למהלכי התייעלות ושינוי אירגוני וניהולי שביצענו, וחרף תנאי השוק ושחיקת האירו". בסיכום מחצית השנה המגמה בדוחות על בד דומה עם עלייה של 2.5% בהכנסות שהצטברו ל-760 מיליון שקל ורווח נקי שזינק ב-40% ל-28 מיליון שקל.

אצל אבגול, בפעילות השוטפת נרשם שיפור של 5% בהכנסות הרבעון (שעמדו על 84 מיליון דולר) לאחר עלייה של 13% בכמות שמכרה החברה בסיכום רבעוני. עלייה זו קוזזה בחלקה בירידה במחירי המכירה הממוצעים, בעקבות ירידת מחירי חומרי הגלם. באבגול מציינים כי מרבית מחירי מוצריה מתעדכנים מדי רבעון, אולם עם חלק מהלקוחות נעשית התאמת מחירים על בסיס חודשי ודו-חודשי. מחירי הרכישה של חומרי הגלם של אבגול לא רשמו שינוי משמעותי ברבעון השני והחברה מעריכה כי מחירי המכירה שלה ברבעון השלישי לא ישתנו גם הם בצורה ניכרת.

עליית היקפי המכירה ברבעון תמכה גם בשורה התפעולית של אבגול שגם היא, בדומה לעל בד, הציגה במקביל ירידה חדה של כ-60% בהוצאות המימון נטו. הירידה בהוצאות הרבעוניות שלה, שהגיעו לקצת יותר מ-2 מיליון דולר, בתמיכת שינויי מט"ח סייעה לשיפור בשורה התחתונה.

מנכ"ל אבגול, דיויד מלדרם, מסר כי, "הרבעון השני היה רבעון טוב מאוד ובהתאם לציפיות שלנו ראינו צמיחה משמעותית לעומת הרבעון המקביל אשתקד. המומנטום החיובי והצמיחה של אבגול נמשכו ברבעון השני כתוצאה מהביקוש הגובר למוצרי החברה מלקוחותינו ברחבי העולם".

בסיכום מחצית השנה השיפור הרבעוני של אבגול נעלם אחרי רבעון ראשון שלילי. הכנסותיה לתקופה זו מציגות ירידה מתונה של כ-1.5% ל-164 מיליון דולר והרווח הנקי נחלש ב-11% לכ-10 מיליון דולר, אחרי שחיקת הרווחיות התפעולית.

מענק להקמת מפעל על בד

במקביל לפעילות השוטפת, שתי החברות מקדמות כבר זמן לא קצר הקמת מפעלי ייצור בדימונה. הפרויקט של על בד עלה לכותרת ביוני האחרון, כשהחברה עדכנה על חריגת ענק בהשקעתה בהקמת המפעל. התברר שעלות הקמתו תגיע ל-210 מיליון שקל - חריגה של יותר מ-30% ביחס להיקף ההשקעה שאישר דירקטוריון החברה לפרויקט, שהקמתו החלה בתחילת 2014 והוערכה אז ב-160 מיליון שקל.

במקביל לדוחות עדכנה על בד כי קיבלה אישור ממרכז ההשקעות למענק של 20% מסך השקעה של 150 מיליון שקל. לגבי המפעל ציין ברודי כי, "הקמתו נמשכת כמתוכנן, והחברה צופה כי תחילת תקופת ההרצה תתאפשר כבר ברבעון השלישי השנה".

אבגול מעדכנת בדוחות כי עד כה סך ההשקעה במפעל שלה בדימונה הגיע ל-15 מיליון דולר, מסך השקעה מוערכת של כ-60 מיליון דולר. דירקטוריון החברה אישר את הקמת המפעל בספטמבר 2015 ובאבגול מעריכים כי תחילת הייצור בו תהיה במחצית השנייה של 2017.

תוצאות על בד ואבגול רבעון 2 2016
 תוצאות על בד ואבגול רבעון 2 2016