ייאוש מכל עבר

יזכה מי שיזכה, הבחירות המוניציפליות מתקיימות בצל חוסר אמון קיצוני של הציבור הפלסטיני במערכת הפוליטית שלו. בסקר דעת קהל מיוני האחרון הצהירו 80% מהנשאלים כי מוסדות הרשות הפלסטינית מושחתים. מחמוד עבאס ואסמאעיל הניה זכו באמון נמוך במיוחד בבחירות בין שלושה משתתפים: 20% ו-35% בהתאמה. המועמד הפופולרי ביותר היה איש פתח הכלוא מרואן ברגותי, שזכה ב-40% תמיכה

חודשיים לפני הבחירות המוניציפליות, העתידות להתקיים ברחבי הגדה המערבית ועזה ב-8 באוקטובר, החלו בזהירות המפלגות הגדולות - פתח וחמאס - לעסוק בתעמולת בחירות.

בדף הפייסבוק הרשמי שלה הפיצה פתח שני סרטונים: הראשון, מה-3 באוגוסט, מציג את הצהרתה של מנהיגת תנועת הנשים של חמאס, ג'מילה אל-שנטי, כי לפני קיומה של התנועה "לא הכירה החברה הפלסטינית את האסלאם כלל", כשהיא משווה את בשורת חמאס לחברה הפלסטינית לזו של הנביא מוחמד. "זו חמאס וזו האידיאולוגיה הפוגענית השולטת במוחותיהם", הצהיר הכיתוב בסרטון. פתח מקווה להתגבר על דימויו המושחת בציבור הפלסטיני ולגרוף קולות באמצעות הצגתה של חמאס כתנועה מתנשאת המזלזלת בפשוטי העם.

הסרטון השני, העוסק בהישגי שלטון חמאס בעזה, הועלה לרשת ב-5 באוגוסט כתגובה לסרטון תדמית של חמאס שהופץ יום קודם. תחת ההאשטאג "תודה חמאס" הפיצה התנועה האסלאמית סרטון קצבי המציג את עזה כעיר פורחת ונקייה, גן עדן של עושר ורווחה עבור מעמד הביניים. קליפ התגובה של פתח נועד להציג את עזה האחרת.

ממשלת רמאללה ותנועת פתח התעלמו עד כה במופגן ממעצרו של מוחמד חלבי, ראש סניף עזה של ארגון הצדקה האמריקאי World Vision, המואשם על ידי ישראל בהעברת עשרות מיליוני דולרים של כספי סיוע לזרוע הצבאית של חמאס. אולם סרטון התגובה של פתח, המשתמש בהאשטאג "תודה חמאס" באופן ציני, מציג זה לצד זה תמונות של עוני מחפיר ובנייני מגורים הרוסים לצד הבזקים מפעילות המנהרות של חמאס. המסקנה ברורה, גם אם אינה נאמרת במפורש: פרויקט המנהרות של הזרוע הצבאית הביא הרס וחורבן כלכלי לתושבי עזה.

חמאס, מצידה, ניגשת לבחירות בחשש רב. לאחר שהחרימה את הבחירות ב-2012 בטענה שלא יוכלו להתקיים באופן הוגן, בשל הדיכוי הפוליטי של הרשות הפלסטינית בגדה המערבית, החליטה חמאס להתמודד השנה בכל זאת. אולם בראיון לאתר חדשות המזוהה עם התנועה בשבוע שעבר הכריז סגן ראש הלשכה המדינית מוסא אבו מרזוק, כי חמאס לא תתמודד בגדה המערבית ברשימות מטעם התנועה, אלא תתמוך ברשימות עצמאיות.

בבחירות המוניציפליות האחרונות שבהן השתתפה, בשנים 2004-2005, הביסו מועמדי חמאס את יריביהם בפתח ברשויות מקומיות רבות, הן בעזה הן בגדה המערבית, ובישרו את ניצחון חמאס בבחירות לפרלמנט בינואר 2006.

אבו מרזוק טען כי הבחירות המוניציפליות הן הזדמנות להזרים "דם חדש" וצעיר למערכת הפוליטית המנוונת בגדה המערבית ולשפר את השירותים לאזרח. הוא ציין כי ישנו "חשש אמיתי" שמנגנוני הביטחון של הרשות יפגעו בטוהר הבחירות בגדה המערבית, אך הוסיף כי כל הפלגים הפלסטינים חתמו בחודש שעבר על "אמנת כבוד" שלא לפגוע בהליך הדמוקרטי, בחסות ועדת הבחירות המרכזית. במסמך זה התחייבו הפלגים שלא להפעיל לחץ או איומים על הבוחרים, שלא לשאת נשק בזמן עצרות בחירות ושלא להיעזר במימון זר. לדברי אבו מרזוק, הבחירות הללו הן הקדמה לבחירות המשמעותיות יותר לפרלמנט ולנשיאות, כפי שדורש הסכם הפיוס שנחתם לא מכבר עם פתח.

אם הבחירות למועצות הסטודנטים הן אינדיקציה לסיכויי ההצלחה של חמאס בגדה המערבית, הרי שיש לפתח מקום לדאגה. בבחירות שנערכו באוניברסיטת ביר-זית ליד רמאללה באפריל האחרון זכה גוש "הנאמנות האסלאמית" של חמאס ב-26 מושבים, וגבר על גוש "יאסר ערפאת" של פתח שזכה רק ב-19 מושבים. יום קודם לכן זכו פתח וחמאס בשוויון באוניברסיטת פוליטכניק בחברון. הבחירות באוניברסיטת א-נג'אח בשכם נדחו, למורת רוחם של נציגי חמאס שצפו להצלחה גם שם. יזכה מי שיזכה, הבחירות המוניציפליות מתקיימות בצל חוסר אמון קיצוני של הציבור הפלסטיני במערכת הפוליטית שלו. בסקר דעת קהל של הסוקר הפלסטיני חליל שקאקי מיוני האחרון הצהירו 80% מהנשאלים כי מוסדות הרשות הפלסטינית מושחתים. 75% טענו שישתתפו בבחירות פרלמנטריות אם יתקיימו (הבחירות המוניציפליות טרם הוכרזו במועד עריכת הסקר), אך מחמוד עבאס ואסמאעיל הניה זכו באמון נמוך במיוחד בבחירות בין שלושה משתתפים: 20% ו-35% בהתאמה. המועמד הפופולרי ביותר היה איש פתח הכלוא מרואן ברגותי, שזכה ב-40% תמיכה.

התמיכה הרחבה באידיאולוג חסר ניסיון ביצועי או ביורוקרטי, שסיכוייו לשלוט בפועל נראים כיום קלושים, מעידה יותר מכל על האכזבה העממית מתפקודם של ההנהגה הדו-ראשית של הפלסטינים, הן בגדה המערבית הן ברצועת עזה.

הכותב הוא עמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית