שיא בטיסות יוצאות בנמל התעופה; איך אפשר להרוויח מזה?

חופשת הקיץ אמנם לקראת סופה, אך החגים בפתח, ואיתם הביקושים החוזרים לטיסות וחופשות בארץ ובחו"ל ■ תזמון החגים השנה צפוי לחזק ולהגדיל את פעילות החברות בתחום - ואת הזדמנויות ההשקעה

נתב"ג / צילום: תמר מצפי
נתב"ג / צילום: תמר מצפי

חודשי הקיץ בישראל מתאפיינים בפעילות ענפה בתחום התיירות היוצאת, ובהגברת התחרות בעקבות רפורמת שמיים פתוחים של משרד התחבורה, היחלשות הדולר וירידת מחירי הנפט. כל אלה ועוד הן הסיבות לצמיחה בתחום התיירות היוצאת מישראל, ונדמה שהישראלים נהנים ומנצלים כל רגע פנוי לתכנון החופשה הבאה.

לפי נתוני רשות שדות התעופה, כמות הנוסעים שטסו בטיסות בינלאומיות צמחה ב-36.5% משנת 2010 (11.48 מיליון נוסעים) ועד שנת 2015 (15.67 מיליון נוסעים). עלייה חדה יותר נמדדה השנה לעומת שנת 2015. כך, למשל, ברבעון השני של 2016, חלה עלייה של כ-10% בתנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג. מבחינת תנועת התיירים נמדדה ירידה של כ-1%, אך מנגד, כמות הישראלים שיצאו דרך האוויר עמדה על כ-1.5 מיליון, לעומת 1.27 מיליון ברבעון המקביל אשתקד - עלייה של לא פחות מ-18%.

בשנים האחרונות ניתן להבחין במגמה שבה הציבור הישראלי מגדיל את כמות החופשות בשנה, במקום לצאת לחופשה שנתית אחת ארוכה, שהייתה נהוגה יותר בעבר. ניתן לייחס את השינוי הזה להוזלת מחירי החופשות, אשר נובעות מכמה פרמטרים.

הירידה במחירי הנפט בשנה האחרונה הוזילה משמעותית את סעיף הוצאות הדלק אצל חברות התעופה. מניתוח הדוחות הכספיים של חברת התעופה הישראלית אל-על, מחיר הדלק הסילוני ירד בממוצע בכ-29% ביחס לרבעון הקודם (לאחר פעולות גידור), והיווה כ-18.7% מהמחזור, לעומת 24.8% מהמחזור ברבעון המקביל אשתקד. אמנם ההחלטה האם "לגלגל" הוזלה זו ללקוח במחיר כרטיס הטיסה, או להגדיל את סעיף הרווחים, שמורה בידי החברה, אך עם התגברות התחרות, לפחות חלק מהחיסכון העסקי התבטא גם בהורדת מחירי כרטיסי טיסה.

התחזקות השקל תורמת להוזלת מחירי הכרטיסים הנקובים בדולר, או במקרה הטוב יותר באירו, ובזמן שאנו משלמים בשקלים - עבור אותו מחיר בדולר נשלם פחות.

רפורמת השמיים הפתוחים, שנכנסה לתוקף באפריל 2013, הביאה לכניסה של חברות LOW COST, שהגבירו את התחרות והורידו מחירים, בעיקר בטיסות ליעדים קרובים.

לצד החיסכון בעלות כרטיסי הטיסה, גם עלויות הלינה ירדו משמעותית, הודות להתפתחות הטכנולוגיה והגלובליזציה. כך, למשל, אתרים כמו AIRBNB ו-COACHSURFING יכולים להוזיל באופן משמעותי את עלות החופשה, על-ידי חיסכון בתשלום על לינה בבתי מלון.

איך ניתן להיחשף לתחום התיירות?

חשיפה לתחום התיירות אפשרית בשני סגמנטים: חברות תעופה וחברות המשווקות חופשות. משקיע אשר ירצה להיחשף לחברת תעופה ישראלית, יכול לקנות ישירות בבורסה בת"א את מניית אל-על, אשר נסחרת במדד ת"א 75.

חברת התעופה אל-על, המובילה בישראל, נהנית מהגידול המשמעותי בתנועת הנוסעים בנתב"ג, ומציגה גידול בנתח השוק בנתב"ג ל-34.2%, לעומת 32.7% ברבעון המקביל אשתקד. כלומר, העלייה בביקוש לטיסות, ועלייה בתנועת הנוסעים בנתב"ג, משפיעה לחיוב על מכירות החברה, וזאת למרות התגברות התחרות בענף.

בעקבות השיפור בתוצאות החברה, אל-על חזרה לחלק דיבידנדים בשנה שעברה, לאחר שלא חילקה דיבידנד משנת 2008.

בשנת 2015 חולק דיבידנד בגובה 19 אגורות למניה, השקול לתשואת דיבידנד של 12.5%, והשנה החברה הכריזה על דיבידנד המצטבר עד כה ל-25.5 אגורות למניה, השווה לתשואת דיבידנד של מעל ל-8%.

החברה הגדילה את מספר המטוסים שלה ל-43 בשנת 2016, לעומת 41 ב-2015 ו-38 בשנת 2013, ומספר שעות הטיסה עלה ברבעון השני ל-46,700 לעומת 41,000 ברבעון המקביל אשתקד.

החברה מציגה גידול ניכר בכל הפרמטרים, ומקבלת חיזוק מכיוון מחירי הדלק הזולים, המאפשרים לה לצמצם את סעיף ההוצאות. כמובן שיש לקחת בחשבון עלייה אפשרית במחיר הנפט, ואת השפעותיה השליליות על סעיף ההוצאות.

אל-על  הציגה עלייה בשער המניה בגובה של כ-10% מתחילת השנה ו-115% ב-12 החודשים האחרונים.

סגמנט נוסף שאליו ניתן להיחשף כדי ליהנות מתחום התיירות הוא חברות שיווק החופשות. המובילה ביניהן היא איסתא, הנסחרת בתל אביב במדד היתר 50, וגם היא מציגה עלייה חזקה בשער המניה, בגובה של 52% מתחילת השנה וב-12 החודשים האחרונים הציגה עלייה נאה אף יותר, של 83%.

איסתא מנהלת מגוון חברות תיירות בישראל ובעולם והגדילה את נתח השוק שלה בתחילת 2016 עם רכישת מחצית ממניות גוליבר. לטענת שני הצדדים התחרות תימשך והחברה תמשיך לפעול כעצמאית גם לאחר הרכישה. לחברה אחזקות נוספות בחברות המתמחות בשיווק והשוואות חופשות במדיה כגון: וואלה טורס, חוליו, TRAVELIST, ממסי, ונופש ישיר, בנוסף מפעילה הקבוצה בתי מלון בארץ ובחו"ל ופועלת בתחום הנדל"ן המניב. איסתא הציגה גידול במספר הנוסעים, אשר נמצא בצמיחה לאורך שנים. כך למשל, מספר הנוסעים בשנת 2015 עמד על 805,000, לעומת 660,000 נוסעים בשנת 2010 - גידול של 22%, אשר תרם לשורת הרווח הנקי גידול של 94.5% באותה התקופה.

עלייה משמעותית נמדדה גם ברבעון השני של שנת 2016 לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אז מספר הנוסעים עלה ל-357,000 לעומת 318,000, עלייה של 12.2% וגידול בשורת הרווח בגובה 1.65%.

תשואת הדיבידנד של איסתא ירדה בתקופה המדוברת מ-16.4% בשנת 2010 ל-6.73% לשנת 2015, אולם הסכומים שחולקו הם 283 אגורות למניה ו-275 אגורות למניה בהתאמה. הירידה בתשואת הדיבידנד נבעה מעלייה בשער המניה. מתחילת שנת 2016 ועד כה חולקו 225 אגורות למניה, שהן תשואת דיבידנד בגובה של 4%.

לסיכום, חופשת הקיץ אמנם לקראת סופה, אך החגים כבר בפתח, ואיתם הביקושים החוזרים לטיסות וחופשות בארץ ובחו"ל. תזמון החגים השנה צפוי לחזק ולהגדיל את הפעילות של כל החברות בתחום.

הכותב הוא מנהל תיקי השקעות באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלה שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

מניות אל על ואיסתא מכות את תא 100
 מניות אל על ואיסתא מכות את תא 100