עיריית ראשון-לציון אישרה: 625 דירות במתחם היקב המיתולוגי

מרווחי הפרויקט ייהנו יזמים פרטיים שרכשו את השטח תמורת 165 מיליון שקל, אף שבעבר הצהיר ראש עיריית ראשל"צ דב צור כי בכוונת העירייה לרכוש את המתחם משיקולים שאינם נדל"ניים

מתחם היקב בראשון לציון  / צילום:איל יצהר
מתחם היקב בראשון לציון / צילום:איל יצהר

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ראשון לציון אישרה ביום חמישי האחרון תוכנית ענק בשטח מתחם היקב המיתולוגי בעיר. המתחם ממוקם בין הרחובות הכרמל מצפון והרצל ממערב והתוכנית בשטח כוללת מפעל תעשייתי ודיור מוגן.

לפני ארבע שנים הודיע ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, כי העירייה מנהלת מגעים עם בעלי מתחם היקב לרכישתו במטרה למנוע יישום תוכניות שבהן תמך ראש העירייה הקודם, הכוללות מגורים בצפיפות גבוהה.

צור הבהיר כי אם העירייה תהיה בעלת המתחם, היא תוכל להפוך אותו לאתר שימור בעל אופי תיירותי, בדומה למתחם התחנה בתל אביב, ולשלוט בהיקפי המגורים והמסחר. אלא שבמשך שנתיים המגעים לא הבשילו, ובשנת 2014 רכשה את המתחם קבוצת יזמים פרטיים תמורת 165 מיליון שקל.

ביום חמישי האחרון אישרה הוועדה המקומית תוכנית ענק שבמסגרתה יוקמו בשטח של 36 דונם שני מגדלי מגורים עד 44 קומות ובהם 275 דירות (מתוכן 69 קטנות), מגדל עד 44 קומות המיועד לדיור מוגן ובו 250 יחידות דיור מוגן, בניין משרדים בן 26 קומות, ושני בנייני מגורים בני 8 קומות הכוללים 100 דירות להשכרה. זאת נוסף על שימור מבנה היקב הראשי והמבנים ההיסטוריים שמצפון וממערב לו. סך הכול כוללת התוכנית 625 יחידות דיור לצד 35 אלף מ"ר שטחים עיקריים למשרדים ולמסחר. הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה המליצה על הפקדת התוכנית בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.

בהנחה שהתוכנית תאושר בוועדה המחוזית, מומחי נדל"ן מעריכים ששווי הקרקע יזנק, והמרוויחים העיקריים מהתוכנית יהיו היזמים בעלי הקרקע. אם עיריית ראשון לציון אכן הייתה רוכשת את המתחם והייתה מאשרת את התוכנית הזאת היא הייתה זוכה בעצמה להשבחת שווי הקרקע, והקופה הציבורית הייתה נהנית מעליית השווי. כמו כן, אם הייתה העירייה רוכשת בעצמה את המתחם, היא הייתה יכולה לצמצם את היקפי הבינוי במתחם.

"הייתה לנו טיוטה סגורה לרכישה"

קבוצת היזמים שרכשה את המתחם נקראת "היקב בראשון לציון נכסי דלא ניידי בע"מ", וחברי הדירקטוריון שלה הם מנכ"ל בריטיש ישראל לשעבר עמיר בירם, המתמחה בתחום הקניונים, איש העסקים והנדל"ן אריאל רוטר, מבעלי רשת האופנה קסטרו, והיזם ארז מוסצ'ו, הפעיל בראשון לציון. שמו של מוסצ'ו עלה לא פעם בהקשר של בנייה בעיר ובשל קשריו עם צור.

בשיחה עם "גלובס" טען צור כי המגעים לרכישת מתחם היקב בין העירייה לאגודת הכורמים ארכו כמה שנים, בין היתר בגלל שינויים בהנהלת האגודה המחזיקה ביקב. "הייתה לנו טיוטה סגורה של הסכם לרכישת היקב ב-120 מיליון שקל, אך בסוף הגיעה קבוצת יזמים והציעה 160 מיליון שקל. מחיר שלא עמד בשום שמאות שהייתה לעירייה", אמר.

לדברי צור, "בניגוד לקודמי שתמך באישור של 500 יחידות דיור במתחם, אנחנו הסכמנו להקים שם 360 יחידות דיור, ולכן התוכנית שאישרנו ביום חמישי האחרון היא תוכנית מצוינת שיש בה רק 275 יחידות דיור רגילות, השאר הן 100 דירות להשכרה ויחידות דיור מוגן. היזמים ביקשו בתוכנית המקורית הרבה יותר יחידות דיור, ואנחנו סירבנו והסכמנו לפצות אותם בתוספת של 3,000 מ"ר שטחי מסחר".

בנוגע לקשריו של צור עם מוסצ'ו, אמר: "אני ראיתי ברכישת היקב על ידיו פגיעה אישית ואנחנו לא בקשר מאז. בכל מקרה לא היה לחלקו בפרויקט חלק בשיקול הדעת שלי לאשר את התוכנית".