שוהם ביזנס תנסה לגייס חוב של 50 מ' ש' באתר מימון המונים

גיוס החוב המתוכנן של חברת ניכיון הצ'קים שוהם ביזנס של אלי נידם יבוצע באמצעות האתר Fundit, ויאורגן על-ידי אי.בי.אי ויוסי ארד

בורסות אירופה/ צילום: רויטרס
בורסות אירופה/ צילום: רויטרס

חברת האשראי החוץ בנקאי שוהם ביזנס של אלי נידם מתכננת להרחיב את פעילותה, וזאת באמצעות גיוס חוב של 50 מיליון שקל דרך אתר מימון ההמונים Fundit . הגיוס יאורגן על ידי חברת אי.בי.אי וחברת מונבז קפיטל של יוסי ארד (לשעבר יד ימינו של אילן בן דב ומנכ"ל חברת טאו שקרסה).

אם המהלך יצליח, הרי שמדובר בגיוס חוב ראשון של חברה ציבורית באמצעות אתר מימון המונים. חברת החיתום פועלים אי.בי.אי (שבבעלות חלקית של בית ההשקעות אי.בי.אי) ביצעה בתחילת השנה השקעה של 4 מיליון שקל באתר Fundit, שהוקם על ידי מיזם מימון ההמונים הישראלי Headstart, ובתמורה קיבלה 14% ממניות הדסטארט.

החברה המגייסת, שוהם ביזנס, החלה בפעילותה בתחום ניכיון צ'קים בחודש יוני האחרון, לאחר שמוקדם יותר השנה רכש נידם את השליטה בשלד הבורסאי קלע השקעות. לחברה היו בסוף הרבעון השני 730 אלף שקל בלבד בקופתה, והונה העצמי עמד על כ-4 מיליון שקל - סכום שאינו מאפשר לה לגייס כספים באמצעות הנפקת אג"ח רגילה (הבורסה דורשת הון עצמי מינימלי של 24 מיליון שקל).

עקב כך, מנסה נידם להרחיב את פעילותה בתחום ניכיון צ'קים באמצעות גיוס המונים, כשאתר Fundit יהווה פלטפורמה לגיוס בהיקף של עד 50 מיליון שקל. החוב יגויס בהתאם לבקשת שוהם, מעת לעת, בהיקף של 5 מיליון שקל בכל גיוס, כאשר הריבית הגבוהה ביותר שנקבעה בהסכם הינה 5.9%, בתוספת ריבית בנק ישראל (נכון להיום 0.1%) לשנה. אתר פאנדיט גובה עמלות בגובה 2% עד 7% בהתאם לאופי הגיוס, השימוש באשראי, ההוראות לנאמן ומשתנים נוספים הקשורים בעסקה.

על כל גיוס יקבלו המארגנים אופציות

בשוהם מציינים כי בכוונת החברה לבצע את הסליקה של פעולות החוב והריבית באמצעות מערכת הנש"ר של הבורסה (ניירות ערך שאינם רשומים למסחר). לצורך הבטחת החוב מתכוונת שוהם להפקיד צ'קים לניכיון שלה אצל נאמן, ובנוסף מתכוון נידם לשעבד מניות שלו בחברה (מחזיק 57.8% ממניות שוהם בשווי כ-25 מיליון שקל) ולספק ערבות אישית.

במסגרת ההסכם התחייבה שוהם כי בגין כל גיוס בסך 5 מיליון שקל, יהיו זכאים אי.בי.אי ומונבז להקצאה של אופציות בהיקף של 0.75% ממניות שוהם. במקרה של גיוס חלקי, יחולקו האופציות בהתאמה להיקף הגיוס. מחיר המימוש של האופציות ישקף את המחיר הממוצע של מניית החברה במשך 30 הימים ממועד העמדת החוב לחברה, בתוספת של 50% על מחיר המניה. האופציות יהיו בתוקף לתקופה של 4 שנים ממועד הקצאתן. בנוסף, יהיו אי.בי.אי, מונבז ו-Fundit זכאים לעמלות נוספות עבור הצלחת הגיוסים שיבוצעו.

גיוס אחד עד כה לפאנדיט

אתר Fundit הוקם בעקבות הרפורמה של רשות ניירות ערך, שאפשרה גיוסי הון באמצעות מימון המונים ואושרה על ידי הכנסת בסוף 2015. פאנדיט מאפשר למשקיעים כשירים (כאלה שיש להם נכסים נזילים בהיקף של לפחות 8 מיליון שקל, או אדם פרטי שהכנסתו האישית עמדה על 1.2 מיליון שקל לפחות בכל אחת מהשנתיים האחרונות, או שילוב שלהם) או מוסדיים לממן חברות ציבוריות המבקשות לגייס הון, באמצעות הנפקת מניות או אג"ח.

עד היום בוצע באמצעות פאנדיט גיוס אחד - עבור חברת זוקה העוסקת באספקת חומרי גלם לתעשיית המזון. גיוס נוסף, עבור חברה המפתחת אופניים הידראוליים ללא שרשרת, נמצא כיום בתהליך.

תחום המימון החוץ בנקאי נמצא בפריחה בשנים האחרונות, ומרבית החברות הבורסאיות הפועלות בתחום הציגו תוצאות חזקות ברבעון השני (מלבד חברת אס.אר אקורד של עדי צים, שפעילותה נפגעה בעקבות מעצרו של צים והחקירה נגדו). כך אחים נאוי, החברה הציבורית הגדולה בענף, סיכמה את הרבעון השני עם עלייה של 16% ברווחיה ל-16 מיליון שקל; אופל בלאנס הגדילה את רווחיה ב-60% ל-4 מיליון שקל; ואילו פנינסולה רשמה זינוק של 140% ברווח ל-4 מיליון שקל.